کم خونی

سیاهی زیر چشم خیلی از اوقات یکی از علائم کم خونی در نظر گرفته می‌شود. طبق مطالعات، با مصرف قرص آهن و درمان کم خونی، سیاهی زیر چشم نیز در این افراد بهبود پیدا می‌کند. البته نمی‌توان فقط با استناد به این علامت، کم خونی فرد را تشخیص داد. سایر علائمی‌ که به تشخیص این بیماری کمک می‌کنند، شامل خستگی مفرط، بی‌حالی، ضعف، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی، ضربان قلب تند و تنگی نفس است.

کم خوابی

حتما دقت کرده‌اید که بعد از یک دوره کم خوابی یا خواب آشفته و نامنظم، حلقه‌های تیره زیر چشم‌هایتان پررنگ‌تر شده‌اند. خستگی می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم، رنگ پریدگی پوست و در نتیجه، نمایان‌تر شدن رگ‌های خونی و بافت‌های تیره زیرین شود.

پرخوابی

نشانه یک خواب طولانی و بی‌وقفه برای شما هم، افتادن رد بالش روی پوست و چشمانی پف کرده است؟ پف زیر چشم ناشی از تجمع مایعات در زیر چشم است. ممکن است احساس کنید سیاهی زیر چشم شما بعد از این خواب خوش، بیشتر نمایان شده است. اما در واقع، پلک‌های پف کرده شما روی ناحیه زیر چشم سایه انداخته و باعث تیره به نظر رسیدن آن شده‌اند.

نور مستقیم و مداوم خورشید

اگر هنگام قرار گرفتن زیر آفتاب، از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده نمی‌کنید، تعجب نکنید که همیشه حلقه‌های تیره اطراف چشمانتان مشاهده می‌کنید. نور خورشید باعث آسیب دیدن پوست نازک اطراف چشم و همچنین تولید ملانین بیش از حد می‌شود. ملانین، رنگدانه‌ای است که رنگ پوست بدن ما را ایجاد می‌کند. تجمع ملانین در زیر چشم، باعث ایجاد هیپرپیگمنتاسیون و سیاهی زیر چشم می‌شود.

کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی

پس دفعه بعد، قبل از خروج از خانه به خصوص در روزهای آفتابی، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید!

ژنتیک

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که ژنتیک در ایجاد سیاهی زیر چشم نقش دارد. در نتیجه، این تیرگی می‌تواند نشانه یک ویژگی ارثی باشد که از اوایل دوران کودکی نیز دیده می‌شود. با گذشت زمان، این حلقه‌های تیره ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر شوند.

کم آبی (دهیدراته بودن پوست)

وقتی به اندازه کافی آب ننوشید، پوست زیر چشمان شما کدر و تیره به نظر می‌رسد.

افزایش سن

سیاهی زیر چشم می‌تواند نشانه روند افزایش سن و پیری باشد.

با بالا رفتن سن، چربی و کلاژن پوست کاهش پیدا کرده و در نتیجه خاصیت ارتجاعی آن از بین می‌رود. با نازک شدن پوست، رگ‌های خونی تیره سطحی بیشتر نمایان می‌شوند و باعث تیره دیده شدن زیر چشم می‌شوند. همچنین بالا رفتن سن ممکن است باعث فرورفتگی ناحیه زیر چشم شود که ظاهری خسته یا مسن به چهره می‌دهد.

سبک زندگی فرد

گاهی، سیاهی زیر چشم نشان از عوامل سبک زندگی فردی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل است.

خشکی چشم و آلرژی

سیاهی زیر چشم می‌تواند خبر از خشکی چشم و واکنش‌های آلرژیک بدهد.

در واکنش‌های آلرژیک، هیستامین برای مبارزه با مهاجم در بدن ترشح شده و معمولا باعث خارش، قرمزی و پف چشم‌ها می‌شود. خاراندن چشم‌ها در این حالت، ممکن است باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی ریزی شود که در زیر پوست وجود دارند. در نتیجه تولید رنگدانه در اثر این عارضه، زیر چشم تیره‌تر به نظر می‌رسد.

داروهای کاهنده فشار چشم

3 تا 6 ماه پس از شروع درمان با برخی از قطره‌های چشمی ‌مانند قطره لاتانوپروست و بیماتوپروست که برای کمک به کاهش فشار چشم در بیماری گلوکوم (آب سیاه) استفاده می‌شوند، احتمال دارد که سیاهی زیر چشم را تجربه کنید. در صورت ادامه‌دار شدن این تغییر رنگ، با پزشک خود مشورت نمایید.

سخن پایانی

سیاهی زیر چشم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ اما معمولا نشانه بیماری و دلیلی برای نگرانی نیست. یکی از شایع‌ترین علت‌های سیاهی دور چشم، ژنتیک است. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، سعی کردیم سایر علل را نیز بررسی کنیم. اگر با این مشکل مواجه هستید، آیا علت آن را می‌دانید؟

source