شعارسال: چنانچه فرصت حل چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی کشور را از دست بدهیم، نظام سلامت کشور در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت دچار بحران خواهد شد و در چنین شرایطی حل این بحران‌ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. با وجود ۹۰ هزار پزشک عمومی در کشور، آمار ورودی دستیاری برخی رشته‌های تخصصی مانند (اطفال، بیهوشی و طب اورژانس) را بسیار نگران کننده بوده و مفهوم هر کدام از این آمار‌ها این است که ما در آینده دچار چالش خواهیم شد و باید هر چه سریع‌تر چاره اندیشی کنیم. امروز برای دستیاری رشته‌ها لوکس متقاضی وجود ندارد، نتیجه‌اش این می‌شود که پزشکی کشور محتاج پزشکان خارجی می‌شود، البته دیگر ۵۰ سال قبل هم نیست که پزشک هندی و بنگلادشی به ایران بیاید، او هم به انگلیس می‌رود، آن موقع که به ایران می‌آمدند درآمد خوبی داشتند، اما الان برای چه به ایران بیایند، یعنی کشور را به سمتی می‌بریم که در آینده نزدیک متخصص بیهوشی برای عمل آپاندیس هم در شهرستان نداشته باشیم. پزشکان جایگاه گذشته را میان مردم ندارند، مردم از آن‌ها ناراضی هستند، همین‌طور پزشکان از سیستم درمان، انگار یک چرخه نارضایتی ایجاد شده و در حال تشدید است.

بحران نظام سلامت از دو جنبه خالی ماندن برخی از رشته ها و پر شدن بعضی از رشته ها با سهمیه ها  + کشکی بنام تامین منافع ملی و آینده نظام سلامت کشور؟!

دکتر علی جعفریان رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، دلایل موفقیت جامعه پزشکی تاکنون را در سه چیز می‌داند. اول این‌که گروه پزشکی خودکار است و منتظر نمی‌ماند کسی به او بگوید چه کاری انجام دهد، کسی به ما نگفت پیوند کبد در ایران راه بیندازیم، اما من رفتم و راه انداختم. دوم این‌که حکومت در کار پزشکی نمی‌توانسته دخالت کند و دخالت هم نکرده است، البته مدتی است دخالت خود را شروع کرده، پزشکی جزو معدود جا‌هایی است که دخالت حکومت در آن کمرنگ بوده و البته یک جا‌هایی حمایت هم کرده است. سوم این‌که در این‌جا همه به خدمات پزشکی نیاز داشتند بنابراین به رشد آن کمک کردند. یک روز‌هایی برای عمل بای‌پس قلب بیمار را به خارج از کشور اعزام می‌کردیم، اما الان سالی صد‌ها نفر همین عمل را در ایران انجام می‌دهند. اما متاسفانه کم کم شاهد آن هستیم که با انواع دخالت‌ها یا مقرره گذاری ها، نشانه‌های بحران در این حوزه در حال نمایبان شدن است.
ما در کشور بحران رزیدنتی داریم. رزیدنتی فقط آموزش نیست و بخش زیادی از آن کار کردن است، معتقدم که رزیدنت‌ها باید درآمد منطقی داشته باشند که بتوانند زندگی خودشان را اداره کنند، درغیراین‌صورت نمی‌توانند کارشان را درست انجام دهند، طبق قوانین به رزیدنت‌ها خوابگاه نمی‌دهند، هر دانشگاهی هم که خوابگاه داده خودش برای دانشجو‌ها این کار را انجام داده است، دانشجویی که خوابگاه ندارد چه کاری باید انجام بدهد.

بحران نظام سلامت از دو جنبه خالی ماندن برخی از رشته ها و پر شدن بعضی از رشته ها با سهمیه ها  + کشکی بنام تامین منافع ملی و آینده نظام سلامت کشور؟!

دکتر جلیل کوهپایه زاده دبیر سابق شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این که صندلی رشته‌های طب اورژانس، بیهوشی، جراحی، داخلی، اطفال بیشتر از سایر رشته‌ها خالی می‌ماند. این رشته‌ها بسیار مهم هستند، اما متأسفانه ظرفیت آن‌ها به دلیل کمتر بودن انگیزه پزشکان برای ورود به این رشته‌ها پر نمی‌شود، زیرا پزشکان احساس می‌کنند در صورت ورود به این رشته‌ها وضعیت معیشتی خوبی نخواهند داشت؛ برخی دیگر از پزشکان نیز به دلیل آن که برای تحصیل مجبور هستند از خانواده خود دور بمانند؛ تمایلی به شرکت در آزمون ندارند. رشته‌های رادیولوژی، داخلی قلب، چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، پوست و مو، ارتوپدی و طب فیزیکی بیش از سایر رشته‌ها متقاضی دارند و بیش از ۹۵ درصد ظرفیت آن‌ها معمولاً پر می‌شود.

بحران نظام سلامت از دو جنبه خالی ماندن برخی از رشته ها و پر شدن بعضی از رشته ها با سهمیه ها  + کشکی بنام تامین منافع ملی و آینده نظام سلامت کشور؟!

هادی یزدانی پزشک در شبکه ایکس در این خصوص نوشت: خالی ماندن ظرفیت رشته‌هایی مثل اطفال، داخلی، بیهوشی و جراحی یک سوی بحران نظام سلامت است. سوی دیگر آن پُر شدن ظرفیت بقیه رشته‌ها با افرادی است که انواع و اقسام سهمیه‌ها را دارند. خلاصه اینکه در آینده برای یک سری از مشکلات‌تان پزشک ندارید و برای یک سری دیگر پزشک باسواد و باصلاحیت!
امید رضایی نویسنده و انکولوژیست در ایکس نوشت: عاقل که باشید با خالی ماندن ظرفیت تخصص پزشکی، تعهد را حذف می‌کنید و حق مطب را برای تمام پزشکان جوان قائل می‌شوید و رزیدنتی را شغلی با شرایط انسانی، بیمه و حقوق تحت قانون کار می‌کنید، اما افسوس که این سیستم درمان نمی‌تواند بی برده رایگان کارش را راه بیندازد!

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

source