قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه؟ کاهش استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که بین دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید و تجمع ترکیباتی به نام گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) عدم تعادل وجود داشته باشد. این مسئله می‌تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود. از آنجایی که ویتامین ای به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند، مطالعات نشان داده است که مکمل درمانی با دوزهای بالای آن می‌تواند نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و دفاع آنتی اکسیدانی را در برخی از افراد تقویت کند.

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

فشار خون بالا و سطوح بالای چربی‌های خون مانند کلسترول LDL و تری گلیسیرید ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. تحقیقات امیدوار کننده‌ای نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی در برخی افراد کمک کند.

  • بررسی 18 مطالعه در سال 2019 نشان داد که در مقایسه با درمان‌های پلاسبو، مکمل‌های ویتامین E به طور قابل‌توجهی فشار خون سیستولیک اما نه دیاستولیک را کاهش می‌دهند. همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین e 400 همراه با مکمل‌های امگا 3 ممکن است سطح LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.
  • یک مطالعه در سال 2021 همچنین نشان داد که مصرف مکمل با ترکیبی از ویتامین E و ویتامین C روزانه به مدت 8 هفته نشانگرهای استرس اکسیداتیو مانند مالون دی آلدئید و گونه‌های فعال اکسیژن را در زنان مبتلا به اندومتریوز کاهش می‌دهد.

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه؟ بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

کبد چرب غیر الکلی شرایطی است که در آن چربی در کبد افرادی تجمع می‌یابد که الکل مصرف نمی‌کنند. بر اساس یافته‌های تحقیقاتی، مکمل‌های ویتامین E می‌تواند برخی از شرایط را در افراد مبتلا به کبدچرب غیرالکلی بهبود بخشد.

  • بررسی در سال 2021 از هشت مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین e باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، کاهش سطح چربی خون و بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. افزایش سطح AST و ALT می تواند نشان دهنده التهاب و آسیب کبد در افراد مبتلا به این بیماری باشد.

بهبود دوره‌های قاعدگی دردناک یا دیسمنوره

دیسمنوره وضعیتی است که با درد شدید و مکرر قاعدگی مانند گرفتگی و درد لگن مشخص می‌شود. تحقیقات امیدوار کننده‌ای نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین ای ممکن است درد زنان مبتلا به این بیماری را کاهش دهد.

  • در یک مطالعه در سال 2018 بر روی 100 زن مبتلا به دیسمنوره، مصرف روزانه 200 واحد ویتامین ای بیشتر از دارونما، درد قاعدگی را تسکین داد. هنگامی که این ویتامین با مکمل امگا 3 حاوی 180 میلی‌گرم EPA و 120 میلی‌گرم DHA ترکیب شد، اثرات حتی بهتر هم بود.
  • علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که مصرف مکمل با ترکیبی از ویتامین ای و ویتامین سی روزانه به مدت 8 هفته، به کاهش شدت درد لگن و دیسمنوره در زنان مبتلا به اندومتریوز کمک کرد.

بهبود دوره‌های قاعدگی دردناک یا دیسمنوره

قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه؟ سلامت پوست

مکمل ویتامین e 400 ممکن است برای افرادی که دارای برخی از اختلالات پوستی مانند اگزما هستند، مفید باشد. با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود است و مطالعات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مزیت بالقوه مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: مزایای بی نظیر استفاده از ویتامین E روی پوست

مفید برای سلامت مغز

حفظ سطح مطلوب ویتامین e 400 و مصرف این مکمل ممکن است به محافظت مغز در برابر زوال شناختی کمک کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این مکمل‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر مفید است یا خیر.

بیشتر بخوانید: قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟

مفید برای سلامت مغز

قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه؟ بهبود عملکرد سیستم ایمنی

از آنجایی که ویتامین ای نقش مهمی در سلامتی ایفا می‌کند، مانند کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، خرید قرص ویتامین E می‌تواند برای افرادی که نیازهای بیشتری دارند یا در رژیم غذایی خود به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند، مانند برخی از افراد مسن مفید باشد.

اختلالات چشمی

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و آب مروارید از شایع‌ترین علل کاهش چشمگیر بینایی در افراد مسن هستند. علت آنها معمولا ناشناخته است، اما اثرات تجمعی استرس اکسیداتیو فرض شده است که در ایجاد آن‌ها نقش دارد. در این صورت، می‌توان از مواد مغذی با عملکرد آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین e 400 برای پیشگیری یا درمان این شرایط استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: از ویتامین E برای پوست دور چشم چگونه استفاده کنیم ؟

قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه؟ بهبود تولید مثل

ویتامین ای به عنوان یک ویتامین ضروری شناخته می‌شود و بسیاری از مطالعات اهمیت آن را در طول فرآیند تولید مثل نشان داده‌اند، مانند سقط جنین، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و محدودیت رشد داخل رحمی که می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین e در دوران بارداری باشد. خواص آنتی اکسیدانی قوی آن می تواند با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد اکسیژن مقابله کند، از این رو ممکن است در حفظ عملکرد طبیعی دستگاه تناسلی زنانه نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مردان روزانه به چه مقدار ویتامین E نیاز دارند؟

بهبود تولید مثل

بهبود عملکرد ریه

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند عملکرد ریه و برخی علائم آسم را در کودکان و بزرگسالان بهبود بخشند.

سخن پایانی

ویتامین e یک ماده مغذی مهم محلول در چربی است. این آنتی اکسیدان قوی برای سلامت سیستم ایمنی و پیام رسانی سلولی در بدن شما مورد نیاز است. می‌توانید آن را از طریق مکمل‌های غذایی مصرف کنید. به یاد داشته باشید دوزهای بالای مکمل‌های ویتامین ای می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگر در نظر دارید ویتامین e بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

source