سیاهی دور چشم و کمبود آهن

پوست اطراف چشم، ده برابر نازک‌تر از پوست بقیه بدن و در نتیجه، بیشتر مستعد آسیب، تحریک و‌ هایپرپیگمنتاسیون (تیرگی) است. اما ارتباط کمبود آهن و کم خونی با سیاهی دور چشم چیست؟

هموگلوبین، پروتئین مسئول انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن است و آهن موجود در خون برای تولید آن ضروری است. کمبود آهن و کم خونی به طور مستقیم بر تولید هموگلوبین تأثیر گذاشته و مانع از اکسیژن رسانی صحیح به بدن ‌می‌شود. این اختلال، باعث تولید بیش از حد ملانین در بدن ‌می‌شود. ملانین، رنگدانه‌ای است که رنگ پوست را ایجاد ‌می‌کند. وجود ملانین بیش از اندازه در هر ناحیه‌ای از پوست، ظاهر تیره‌تری به آن می‌دهد. از آنجایی که پوست زیر چشم بسیار حساس و نازک است، تیرگی پوست در اثر تجمع ملانین، در این نقطه بیشتر مشاهده ‌می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سیاهی دور چشم تنها یکی از علائم کم خونی است و نمی‌توان فقط از روی همین علامت، کم خونی را تشخیص داد. در مقاله “سیاهی زیر چشم نشانه چیست؟” به طور کامل علل احتمالی سیاهی دور چشم را شرح داده‌ایم.

چنانچه سیاهی دور چشم همراه با سایر علائم کم خونی ناشی از فقر آهن از جمله سرگیجه، خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، درد یا تورم زبان، احساس بی‌قراری پاها، ضربان قلب تند یا نامنظم، هوس‌های عجیب مثل میل به خوردن خاک یا یخ، ضعف، سردرد، سردی دست و پاها و ناخن‌های شکننده ظاهر شود، پزشک شما به کمبود آهن شک کرده و توصیه به انجام آزمایش خون ‌می‌کند.

ناخن‌های شکننده

همانطور که گفتیم، یکی از نشانه‌های بارز کم خونی رنگ پریدگی پوست است. این علامت خصوصا در صورت که پوست ظریف‌تری دارد، بیشتر مشهود است. ناحیه اطراف چشم‌ها نیز نازک‌تر بوده و رگ‌های خونی زیرین را به راحتی نشان می‌دهد. ابتلا به کم خونی، اختلال در تولید هموگلوبین و تغییر رگ‌های خونی به دنبال آن، در پوست اطراف چشم بیشتر قابل تشخیص است و به تیره‌تر دیده شدن این ناحیه منجر ‌می‌شود.

 قرص اهن برای سیاهی دور چشم

مبارزه با سیاهی دور چشم ناشی از کمبود آهن، مستلزم به‌کارگیری رویکردی دقیق از تغییرات سبک زندگی، تغذیه‌ای و همچنین روتین مراقبت از پوست است.

اگر متوجه علائم کم خونی در خود شده‌اید و زیر چشمانتان حلقه‌های تیره مشاهده ‌می‌کنید، پزشک شما با انجام آزمایش خون، سطح آهن بدن شما را بررسی کرده و در صورت ابتلا به کمبود آهن، مصرف قرص آهن را به شما توصیه ‌می‌کند. ممکن است لازم باشد تا سطح آهن شما هر 2 تا 3 ماه یک بار بررسی شود تا میزان تاثیرگذاری درمان مشخص شود.

کپسول آهن فروفورت انرژی عبیدی برای سیاهی دور چشم

یکی از قرص‌های آهن که مورد استقبال بیماران قرار گرفته است، کپسول آهن فروفورت انرژی عبیدی است. این مکمل علاوه بر 28 میلی گرم آهن المنتال (خالص)، حاوی ویتامین C، ویتامین B12، فولیک اسید و زینک است. این ترکیب کامل و انرژی‌بخش، نه تنها به تامین آهن و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک ‌می‌کند، بلکه در کاهش ضعف و خستگی، کمک به رشد مو و ناخن، تقویت سیستم ایمنی، ساخت گلبول‌های قرمز سالم و بهبود عملکرد ذهنی نیز موثر است.

کپسول فروفورت انرژی عبیدی

کپسول آهن فروفورت انرژی

ویژگی خاص این محصول، به کار رفتن ملح بیسگلیسینات آهن در آن است که احتمال بروز عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن مانند یبوست و حالت تهوع را به حداقل رسانده و جذب و کارایی آن را نسبت به مکمل‌های دیگر بالا برده است.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز اشاره کردیم، کمبود آهن یکی از عوامل اصلی سیاهی دور چشم است که برای درمان آن باید روی تغذیه و سبک زندگی خود کار کنید. برای بیماران مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن، قرص اهن برای سیاهی دور چشم توصیه ‌می‌شود. البته اگر کم خونی ندارید، سیاهی دور چشم شما ممکن است نتیجه عوامل دیگری مانند ژنتیک باشد. پزشک متخصص پوست و مو می‌تواند بیشتر شما را در این مورد راهنمایی کند.

source