قرص اهن برای چی خوبه؟

قرص آهن در درجه اول برای جبران کمبود ذخایر آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکمل یاری آهن، علائم کمبود آهن و کم خونی را کاهش می‌دهد. همچنین به جلوگیری از عوارض ناشی از پیشرفت فقر آهن به کم خونی کمک می‌کند. از فواید قرص آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را به تفصیل شرح می‌دهیم.

  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود کیفیت پوست
  • کاهش سیاهی دور چشم
  • حفظ سلامت مو
  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت عملکرد ورزشی
  • کاهش خستگی
  • تقویت حافظه
  • حفظ سلامت مادر در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: چه کسانی باید قرص آهن بخورند ؟

درمان کم خونی فقر آهن

مهم‌ترین فایده قرص آهن، افزایش سطح آهن خون و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است.

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی است. زمانی که کمبود آهن به حدی برسد که باعث کاهش سطح هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز) شود، فرد مبتلا به کم خونی شده است. کمبود آهن در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آریتمی، بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی و افزایش خطر ابتلا به فیبرومیالژیا شود.

بیشتر بخوانید: قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟

سلامت بارداری

حفظ سلامت مادر باردار یکی از مهم‌ترین فواید قرص آهن برای زنان است. ضرورت مصرف قرص آهن برای زنان باردار و مبتلا به کمبود آهن بر کسی پوشیده نیست. نیاز به آهن در دوران بارداری به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا افزایش حجم خون و تولید گلبول‌های قرمز بیشتر، برای تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین در حال رشد ضروری است. همه زنان باردار صرف نظر از سطح آهن خو،د باید روزانه 30 تا 60 میلی گرم آهن مصرف کنند.

سلامت بارداری

به طور معمول جذب آهن در دوران بارداری به حداکثر می‌رسد. دریافت ناکافی آهن یا سایر عوامل موثر بر نحوه جذب آهن می‌تواند منجر به کمبود آهن شده و خطر تولد نوزاد زودرس، وزن کم هنگام تولد، ذخایر کم آهن و اختلال در رشد شناختی یا رفتاری در نوزادان را افزایش می‌دهد. همچنین زنان باردار مبتلا به کمبود آهن ممکن است بیشتر در معرض عفونت باشند؛ زیرا آهن از سیستم ایمنی بدن نیز حمایت می‌کند.

افزایش انرژی

دریافت ناکافی آهن از رژیم غذایی می‌تواند بازده مصرف انرژی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. آهن اکسیژن را به ماهیچه‌ها و مغز می‌رساند و برای عملکرد ذهنی و فیزیکی اهمیت دارد. کمبود آهن می‌تواند علت عدم تمرکز، افزایش تحریک پذیری و کاهش استقامت بدنی باشد.

عملکرد ورزشی بهتر

یکی از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن، ورزشکاران، به ویژه زنان ورزشکار جوان هستند. احتمال بروز این عارضه در این افراد بیشتر از افرادی است که سبک زندگی فعالی ندارند.

به نظر می‌رسد این امر به ویژه در ورزشکاران زن که ورزش استقامتی می‌کنند، صدق می‌کند. طبق توصیه برخی از کارشناسان، ورزشکاران زن استقامتی باید روزانه 10 میلی گرم آهن بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه مصرف کنند.

کمبود آهن در ورزشکاران باعث ضعف در عملکرد ورزشی و سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این، کمبود هموگلوبین نیز با کاهش انتقال اکسیژن به عضلات، توانایی بدن را در طول ورزش به شدت کاهش می‌دهد.

کاهش خستگی مفرط

تامین آهن کافی می‌تواند به رفع مشکل خستگی بی‌علت کمک کند. این تاثیر حتی در افرادی که کم خونی ندارند اما سطح فریتین خون آن‌ها (شاخص ذخایر آهن) پایین است، دیده می‌شود.

احساس خستگی به ویژه در زنان در دوران باروری رایج بوده و یکی دیگر از فواید قرص آهن برای زنان کاهش این عارضه در آن‌هاست. اگر سطح فریتین پایینی دارید، قرص آهن می‌تواند به افزایش انرژی و بهبود خستگی شما کمک کند.

بهبود عملکرد ذهنی

تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح پایین آهن با ضعف عملکرد شناختی در ارتباط است. در واقع، کاهش آهن در خون، سطح تمرکز و توجه را تقریبا بلافاصله تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلالات شناختی در افراد مبتلا به کمبود آهن شامل نقص در توجه، هوش و عملکردهای ادراک حسی است. احساسات و رفتار فرد نیز ممکن است تحت تأثیر این کمبود قرار گیرد.

قوه تمرکز و عملکرد ذهنی با بازگشت سطح آهن به محدوده طبیعی می‌تواند بهبود پیدا کند.

تقویت رشد مو

یکی از دلایل ریزش مو، می‌تواند کمبود آهن باشد. ریزش مو از علائم رایج کم خونی ناشی از فقر آهن است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افزایش ذخایر آهن در افراد مبتلا به کمبود آهن، ممکن است ریزش مو را کاهش دهد.

معرفی کپسول آهن فروفورت انرژی عبیدی

حالا که متوجه شدیم “قرص اهن برای چی خوبه”؛ قصد داریم یکی از بهترین مکمل‌های آهن برای کمک به درمان کم خونی را به شما معرفی کنیم. اگر دچار کمبود آهن یا کم خونی هستید اما از مصرف قرص آهن و تحمل عوارض گوارشی آن خسته شده‌اید، حتما ویژگی‌های فروفورت انرژی توجه شما را جلب خواهد کرد:

کپسول فروفورت انرژی عبیدی

کپسول آهن فروفورت انرژی

  • جذب بالاتر و عوارض گوارشی کمتر نسبت به سایر مکمل‌های آهن
  • کمک به تامین کمبودهای تغذیه‌ای افراد گیاهخوار و وگان
  • تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز روزانه با مصرف روزانه 1 کپسول
  • افزایش جذب آهن با داشتن ویتامین C
  • حاوی 28 میلی گرم آهن المنتال (خالص)
  • کمک به ساخت گلبول‌های قرمز سالم با داشتن اسید فولیک و ویتامین B9
  • تامین نیازهای تغذیه‌ای مادران باردار

سخن پایانی

قرص آهن شاید رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکمل در بین مکمل‌های ویتامین مینرالی باشد؛ زیرا کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی است. کمبود آهن، در صورت عدم درمان می‌تواند به کم خونی تبدیل شود. قرص آهن برای جبران کمبود ذخایر آهن، درمان کم خونی و بهبود علائم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

source