پرپشتی موها جذابتی غیر قابل انکار به چهره شما می‌بخشد. برای اینکه موهایی پرحجم و زیبا داشته باشید و هر روز دغدغه ریزش مو در ذهن شما نباشد، باید همه ویتامین‌ها و مواد مغذی را به بدن خود برسانید تا فولیکول‌های مو به خوبی تغذیه شوند. وقتی نام بهترین ویتامین‌ها برای مو می‌آید، بیوتین و بپانتین در راس همه ریزمغذی‌های دیگر می‌درخشند. تزریق آمپول بیوتین و بپانتین راهی سریع برای کاهش ریزش مو و کمک به رشد مجدد موها است. بیوتین یعنی ویتامین B7 و بپانیتن یعنی ویتامین B5.

آمپول بیوتین چیست؟

بیوتین، که به عنوان ویتامین B7 یا ویتامین H نیز شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. این ویتامین محلول در آب بوده و برای سلامت پوست، مو، ناخن و سیستم عصبی ضروری است. یکی از روش‌های تامین بیوتین در بدن، استفاده از آمپول‌های بیوتین است که به عنوان مکمل‌های تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمپول‌های بیوتین به ویژه در شرایطی که کمبود شدید بیوتین وجود دارد یا نیاز به دوز بالای این ویتامین است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمپول بپانتین چیست؟

آمپول بپانتین یکی از محصولات دارویی است که عمدتا برای تقویت و بهبود سلامت پوست، مو، و ناخن‌ها استفاده می‌شود. ماده فعال اصلی در بپانتین، دکسپانتنول (Dexpanthenol) است که یکی از مشتقات ویتامین B5 می‌باشد. دکسپانتنول به راحتی توسط پوست جذب می‌شود و به ویتامین B5 تبدیل می‌گردد، که نقش مهمی در متابولیسم سلولی و ترمیم بافت‌های بدن دارد.

فواید آمپول بیوتین و بپانتین

هم بیوتین و هم بپانتین هر دو در ساختار موها نقش دارند. تزریق آمپول بیوتین و بپانتین باعث می‌شود تا:

  • رشد موها افزایش یابد.
  • ضخامت تارهای مو بیشتر شود.
  • از ریزش مو جلوگیری به عمل آید.
  • به تقویت فولیکول‌های مو کمک شود.

از دیگر فواید آمپول بیوتین و بپانتین به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • موثر در رشد سلولی
  • کمک به سنتز اسیدهای چرب و هضم چربی‌ها
  • کمک به تولید انرژی از غذای دریافتی

به منظور تقویت ناخن‌های ضعیف نیز می‌توان از آمپول بیوتین و بپانتین استفاده کرد. همچنین آمپول بیوتین و آمپول بپانتن یا دکسپانتنول می‌توانند در حفظ سلامت پوست نیز موثر باشند و برای درمان یا جلوگیری از تحریکات پوستی مثل پوسته پوسته شدن پوست، خشکی، زبری و خارش مورد استفاده قرار بگیرند.

فواید آمپول بیوتین

عوارض آمپول بیوتین و بپانتین

به چه علت قصد استفاده از آمپول بیوتین بپانتین را دارید؟ آیا پزشک برای شما تجویز کرده است؟ ریزش مو علل مختلفی دارد و هر نوع ریزش مویی را با تزریق این دو آمپول نمی‌توانید درمان کنید. اگر پزشک با توجه به کمبود بدن شما آمپول بیوتین و بپانتن را برای شما تجویز کرده باشد و طبق دستور از آنها استفاده کنید، معمولا هیچ عارضه‌ای برای شما ایجاد نخواهد شد.

در غیر این صورت ممکن است در صورت مصرف بیش از اندازه این آمپول‌ها دچار عوارض جانبی شوید. ویتامین B7 و B5 هر دو جزء ویتامین‌های گروه ب بوده و محلول در آب هستند. بنابراین اغلب مازاد آنها به راحتی از بدن دفع می‌شود و مشکلی به وجود نمی‌آید. اما گاهی مصرف زیاد این دو آمپول عوارض زیر را دارد:

  • عوارض تزریق بیش از حد آمپول بیوتین: اختلال در خواب، بثورات پوستی، اختلالات گوارشی، مشکلات کلیوی و اختلال در ترشح انسولین.
  • عوارض تزریق بیش از حد آمپول بپاتین یا دکسپانتنول: اسهال، خطر خونریزی، تکرر ادرار، تعریق بیش از حد.

زنان باردار و شیرده نباید هرگز بیش از مقدار توصیه شده آمپول بیوتین و بپانتین را تزریق کنند. مصرف بیش از حد بپانتین ممکن است سقط جنین را در بانوان باردار به همراه داشته باشد.

در نهایت یادآور می‌شویم که احتمال بروز عوارض جانبی بعد از تزریق این دو آمپول خیلی کم است؛ به ویژه اگر بیش از مقدار توصیه شده از آنها استفاده نکرده باشید.

علائم کمبود بیوتین و بپانتین

نشانه‌های کمبود بیوتین در بدن انسان عبارتند از:

  • نازک شدن موها
  • شکننده شدن ناخن‌ها
  • خشک شدن پوست و بروز بثورات پوستی در اطراف چشم، بینی و دهان
  • ورم صورت
  • افسردگی
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا

و اما نشانه‌های کمبود بپانتین یا ویتامین B5 چیست؟

  • سردرد
  • خستگی
  • تحریک پذیری و بی‌قراری
  • اختلال در خواب و دیدن خواب‌های آشفته
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی معده
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا
  • گرفتگی عضلات

تفاوت آمپول بیوتین ایرانی و خارجی

معروف‌ترین آمپول بیوتین خارجی از برند بایر (آلمانی) است. امروزه آمپول‌های بیوتین ایرانی در کیفیتی مشابه با انواع خارجی تولید می‌شوند و به اصطلاح چیزی از آنها کم ندارند. تنها تفاوتی که می‌توان در مورد آمپول‌های بیوتین ایرانی و خارجی ذکر کرد این است که شاید دوز بیوتین در انواع خارجی کمی بیشتر از آمپول‌های بیوتین ایرانی باشد. با این حال اگر نظر مصرف کنندگان آمپول‌های بیوتین ایرانی را بپرسید، اکثریت آنها از تزریق این آمپول راضی بوده و به نتیجه دلخواه رسیده‌اند.

طریقه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

امپول بیوتین و بپانتن هر دو باید در عضله تزریق شوند. هر آمپول بیوتین معمولا حاوی 5 میلی گرم Biotin است. اما آمپول بپانتین یا دکسپانتنول در هر 2 میلی لیتر 500 میلی‌گرم ویتامین ب5 دارد. دوز و دفعات تزریق این دو آمپول برای هر فرد باید توسط پزشک تعیین شود. طریقه مصرف در اکثر اوقات به صورت‌های زیر است:

  • ا بار در هفته تا 6 هفته
  • 3 بار در هفته تا مدت 6 هفته
  • هر هفته 2 تزریق از هر دو آمپول در ماه اول و 1 تزریق همزمان از هر دو آمپول در ماه دوم و سوم

بسته به توصیه پزشک تزریق آمپول بیوتین و بپانتین را می‌توان تا 6 ماه ادامه داد.

آمپول بیوتین به کجا تزریق می‌شود؟

همان طور که اشاره کردیم آمپول بیوتین و بپانتین باید به صورت عضلانی تزریق شوند. در ربع خارجی فوقانی باسن یا ران این آمپول را می‌توان تزریق کرد. فردی که آمپول را می‌زند ابتدا باید با استفاده از الکل و پنبه محل تزریق را ضد عفونی کند؛ سپس سوزن را در زاویه 90 درجه نسبت به پوست قرار داده و تزریق را انجام دهد. تزریق این دو آمپول کمی باعث سوزش و درد خفیف در محل تزریق می‌شود که طبیعی است.

شرایط نگهداری آمپول بیوتین و بپانتین

حتما لازم نیست امپول بیوتین و بپانتین را در یخچال قرار دهید. در دمای 25 درجه سانتیگراد در اتاق نیز می‌توان از این دو آمپول با خیال راحت نگهداری کرد. اما بهتر آن است که آمپول‌های بیوتین و بپانتن را در یخچال بگذارید تا کیفیت ترکیبات موجود در آنها به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

آمپول بیوتین 2

تداخل دارویی آمپول بیوتین و بپانتین

هر دارویی ممکن است در کنار همه مزایایی که دارد با برخی داروهای دیگر ایجاد تداخل کند. بیوتین و بپانتین نیز ممکن است اثر بعضی داروها و عوارض جانبی ناشی از آنها را کاهش یا افزایش دهند. برخی از داروهایی که ممکن است با آمپول بیوتین و بپانتین تداخل ایجاد کنند عبارتند از:

  • کلوزاپین
  • سیکلوبنزاپرین
  • فلووکسامین
  • هالوپریدول
  • ایمی پرامین
  • پروپرانولول
  • تئوفیلین
  • زولمیتریپتان

پیش از تزریق آمپول بیوتین و بپانتین لیست همه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید تا از لحاظ تداخل دارویی بررسی‌های لازم را به عمل آورد.

آمپول بیوتین و دکسپانتنول برای مو

دکسپانتنول از مشتقات ویتامین B است و برای تسکین خارش و ترمیم پوست کاربرد دارد. آمپول دکسپانتنول در کنار بیوتین به منظور درمان ریزش مو و بهبود رشد موها نیز بکار می‌رود. این آمپول عارضه نامطلوبی ندارد اما اگر حساسیت دیده شود، دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است در مورد مصرف این دو آمپول برای کنترل ریزش مو با پزشک مشورت کنید تا مقدار و دوره مصرف را به طور کامل برای شما مشخص کند.

فرق آمپول بپانتن با دکسپانتنول

بپانتن حاوی ماده فعال دکسپانتنول است که یک مشتق الکلی و پیش‌ساز ویتامین ب۵ به شمار می‌آید. به منظور درمان ریزش مو از این نوع آمپول‌ها معمولا استفاده می‌شود. برای تسکین زخم و خارش ناشی از اگزما نیز می‌توان از آمپول بپانتن دکسپانتنول استفاده نمود. بر اثر استفاده از این فرآورده‌ها خون‌رسانی به ریشه موها بهبود یافته و فرد موهای ضخیم‌تر و قوی‌تری خواهد داشت.

برای درمان ریزش مو قرص بیوتین بهتر است یا آمپول بیوتین؟

اگر به دنبال آمپول برای پرپشت شدن مو باشید، احتمالا آمپول بیوتین و بپانتین به عنوان اولین گزینه‌ها به شما پیشنهاد می‌شوند. بیوتین همان ویتامین B7 و بپانتن (پانتتونیک اسید) همان ویتامین B5 است که هر دو محلول در آب بوده و از جمله ویتامین‌های B محسوب می‌شوند که در رشد و تقویت موها موثر هستند. در قرص بیوتین دقیقا همان ترکیباتی وجود دارد که در آمپول آن است با این تفاوت که تاثیر تزریق این ویتامین ممکن است با سرعت بیشتری خود را در جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها نشان دهد.

بنابراین اگر برای بهبود رشد موهای خود عجله دارید و یا ریزش مو بسیار شدید است، توصیه می‌شود که به جای قرص از آمپول استفاده نمایید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.

قیمت آمپول بیوتین بپانتین خارجی

در حال حاضر (خرداد 1402) قیمت آمپول بیوتین بپانتین خارجی (فرانسوی) برند بایر حدود 3 میلیون و پانصد هزار تومان است. در بسته‌بندی این محصول 6 عدد آمپول بیوتین و 6 عدد آمپول بپانتین وجود دارد. از جمله مزایای تزریق آمپول بیوتین خارجی به این موارد می‌توان اشاره کرد: کمک به افزایش رشد موها، افزایش درخشندگی و ضخامت موها، موثر در قطع ریزش مو، کمک به سلامت پوست و تقویت ناخن‌ها.

جدول مقدار توصیه شده مصرف روزانه بیوتین و بپانتین

در جدول زیر می‌توانید مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه دو ویتامین B7 و B5 را مشاهده نمایید:

سن مقدار مصرف بیوتین (میکرو گرم) مقدار مصرف بپانتین (میکروگرم)
بدو تولد تا ۶ ماهگی 5 1.7
۷ تا ۱۲ ماهگی 6 1.8
۱ تا ۳ سالگی 8 2
۴ تا ۸ سالگی 12 3
۹ تا ۱۳ سالگی 20 4
۱۴ تا ۱۸ سالگی 25 5
۱۹ سال به بالا 30 5

 

  • مقدار توصیه شده برای خانم‌ها و آقایان یکسان است.

آیا آمپول بیوتین بپانتین باعث چاقی می‌شود؟

ویتامین‌های گروه B از جمله بیوتین و بپانتین هر دو در متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نقش دارند. نمی‌توانیم این ویتامین‌ها را چاق کننده بدانیم اما به طور کلی ویتامین‌های گروه ب در بسیاری از افراد باعث افزایش اشتها می‌شوند و بنابراین تا حدودی افزایش وزن و چاقی را به دنبال دارند.

آیا آمپول بیوتین بپانتن واقعا موثر است؟

شک نکنید که اگر پزشک این دو آمپول را برای شما تجویز کرده است، بدون تردید اثر خواهند کرد و پس از مدتی شاهد کاهش ریزش مو و افزایش حجم موهای خود خواهید شد. وقتی با تزریق آمپول بیوتین دکسپانتنول کمبود ویتامین ب5 و ب7 در بدن شما جبران می‌شود، کمک فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند و رشد مجدد را از سر می‌گیرند. حتما تا پایان دوره‌ای که پزشک به شما توصیه کرده است از این دو آمپول استفاده نمایید تا به درمان کامل دست یابید.

چقدر طول می‌کشد تا اثر آمپول بیوتین بپانتین مشخص شود؟

اثربخشی این آمپول‌ها همانند داروهای دیگر در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه شما نسبت به ویتامین‌های B5 و B7 چقدر کمبود داشته‌اید بسیار مهم است. اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم 1 تا 3 ماه معادل با 30 تا 90 روز طول می‌کشد تا اثرات تزریق این دو آمپول به خوبی نمایان شود. برخی از افراد به توصیه پزشک حتی ممکن است لازم باشد در دوره طولانی‌تری از این دو آمپول استفاده نمایند تا به نتیجه مطلوب برسند.

در صورت فراموش کردن تزریق آمپول بیوتین چه باید کرد؟

در صورتی که یک نوبت فراموش کردید آمپول بیوتین بپانتین را بزنید، بلافاصله برای تزریق آن اقدام نمایید. اما اگر به زمان نوبت بعدی تزریق نزدیک است، این کار را نکنید تا دوز دارو دو برابر نشود. به عبارت دیگر برای جبران دوز فراموش شده، دوز را اضافه نکنید.

چه کسانی در معرض کمبود بیوتین و بپانتین هستند؟

افرادی که به دلیل بیماری دچار اختلال در جذب مواد مغذی شده‌اند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود بیوتین در بدن خود شوند. BTD یک اختلال ارثی نادر است که در آن بدن قادر به استفاده از بیوتین نیست و در نتیجه به کمبود بیوتین مبتلا خواهد شد. شایع‌ترین علائم این بیماری شامل این موارد است:

  • هیپوتونی یا عضلات ضعیف
  • تشنج
  • آلوپسی یا ریزش مو
  • اگزما
  • تاخیر در رشد

عوامل دیگری که ممکن است به کمبود بیوتین منجر شوند عبارتند از:

  • تغذیه وریدی (به علت بیماری) برای مدت طولانی
  • مصرف داروهای ضد تشنج به مدت زیاد
  • مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها
  • بیماری کرون
  • مصرف زیاد الکل

کمبود ویتامین B5 اغلب ناشی از یک جهش ژنتیکی است که در آن اسید پانتوتنیک نمی‌تواند متابولیزه شود. از دیگر عوامل تاثیرگذار در کمبود ویتامین ب5 سوء تغذیه به دلایل مختلف را می‌توان نام برد.

معرفی بهترین آمپول بیوتین

در اینجا چند مورد از بهترین آمپول‌های بیوتین و بپانتین را به شما معرفی می‌کنیم:

آمپول بیوتین 5 بیاکتو اکتوورکو

به منظور کمک به تامین بیوتین مورد نیاز بدن خود می‌توانید از آمپول بیوتین 5 بیاکتو اکتوورکو استفاده کنید. این آمپول به صورت عضلانی تزریق شده و در جلوگیری از ریزش مو و پیشگیری از شکننده شدن ناخن‌ها نقش موثری دارد. کمبود ویتامین B7 در بدن خود را می‌توانید به سهولت با تزریق این آمپول برطرف نمایید. فراموش نکنید که کاهش سطح بیوتین در بدن با مشکلات خلقی، تضعیف سیستم ایمنی و اختلالات پوست، مو و ناخن همراه است.

 بیوتین بیاکتو

آمپول بیوتین 5 میلی گرم تکاژه

اگر می‌خواهید موهایتان تقویت شود و تارهای مویی ضخیم‌تر و محکم‌تر داشته باشید، آمپول بیوتین 5 میلی گرم تکاژه را امتحان کنید.این آمپول به رشد سریع موهای شما کمک می‌کند. بزرگسالان ۱ یا ۲ آمپول ۳ بار در هفته به صورت تزریق عضلانی باید دریافت نمایند؛ البته دستور پزشک برای دفعات مصرف در اولویت است. تزریق این آمپول نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود بلکه به ناخن‌های شما استحکام بخشیده و به سلامت پوستتان کمک می‌کند. جلوگیری از خشکی موی سر از دیگر فواید این آمپول است.

 آمپول بیوتین تکاژه

آمپول بیوتین 5 میلی گرم داروپخش

تقویت رشد مو، استحکام ناخن‌ها و بهبود التهابات پوستی از مزایای تزریق آمپول بیوتین 5 میلی گرم داروپخش است. بیوتین در تکثیر سلول‌ها، تولید و تجزیه اسیدهای آمینه و پروتئین و تنظیم قند خون نقش موثری دارد. یکی از مهم‌ترین علائم کمبود بیوتین در بدن خشکی مو و ریزش مو است. این آمپول را هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند مورد استفاده قرار دهند. این آمپول باید بی‌رنگ، شفاف و عاری از ذره باشد؛ در غیر این صورت از تزریق آن خودداری نمایید.

 آمپول بیوتین داروپخش

معرفی بهترین آمپول‌های دکسپانتنول

معمولا در کنار تزریق آمپول بیوتین توصیه می‌شود که جهت نتیجه‌گیری بهتر به صورت همزمان تزریق آمپول بپانتین یا دکسپانتنول نیز صورت گیرد. در اینجا 2 نمونه از بهترین آمپول‌های دکسپانتنول را به شما معرفی می‌کنیم:

آمپول دکسپانتنول 500 بپاکتو اکتوورکو

۶ آمپول ۲ میلی‌لیتری در بسته بندی آمپول دکسپانتنول 500 بپاکتو اکتوورکو وجود دارد که به صورت تزریق عضلانی باید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این آمپول در کنار تزریق آمپول بیوتین در توقف ریزش مو و افزایش رشد موها نقش چشمگیری دارد. ۱ یا ۲ آمپول، ۳ بار در هفته به صورت تزریق عضلانی به مدت ۶ هفته باید مورد استفاده قرار گیرد تا موثر واقع شود. دکسپانتنول یکی از مشتقات ویتامین B۵ است که در ترمیم بافت آسیب دیده تاثیر بسزایی ایفا می‌کند.

 دکسپانتنول بپاکتو

آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم تکاژه

آمپول دکسپانتنول ۵۰۰ میلی گرم تکاژه حاوی ویتامین B5 بوده و بهتر است در کنار آمپول بیوتین از آن استفاده کنید تا نتیجه‌ای مطلوب عاید شما شود. درمان ریزش مو، تقویت مو، جلوگیری از پیری زودرس پوست، پیشگیری و درمان ایلئوس پارالیتیک و مشکلات پوستی مانند اگزما از مزایای تزریق این آمپول است. ریزش موی پراکنده و منتشر را به کمک این آمپول می‌توانید به خوبی برطرف نمایید. این آمپول حتی می‌تواند در جلوگیری از بروز موخوره در موهای شما تاثیرگذار باشد.

 دکسپانتنول تکاژه

چطور آمپول بیوتین بخریم؟

آمپول بیوتین خارجی یا ایرانی را حتما از مراکز معتبر یعنی داروخانه‌ها تهیه کنید. قبل از اقدام برای خرید حتما به پزشک مراجعه نمایید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما مناسب است. شما می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی آمپول بیوتین بپانتین را از داروخانه آنلاین مثبت سبز تهیه نموده و از اصالت و کیفیت مطلوب آن مطمئن باشید. در بخش کامنت‌ها به کمک پزشکان باتجربه و فعال در مثبت سبز پاسخگوی همه سوالات احتمالی شما در مورد آمپول Biotin و Bepanthene خواهیم بود.

source