ویتامین D

ویتامین D در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارد. سطوح پایین این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به بیماری پسوریازیس و شدت گرفتن علائم در افراد مبتلا به آن مرتبط است. در واقع، این ارتباط آنقدر رایج است که کمبود ویتامین D به عنوان یک عامل خطر مستقل برای پسوریازیس در نظر گرفته ‌می‌شود. مطالعات نشان ‌می‌دهد که قرص ویتامین D ‌می‌تواند به کنترل شدت علائم پسوریازیس کمک کند.

بسیاری از متخصصان پوست برای درمان پسوریازیس ناخن و پسوریازیس سر، برطرف کردن لک‌های ناشی از پسوریازیس، کند کردن رشد سلول‌های پوست و جلوگیری از خارش و پوسته پوسته شدن پوست مکمل ویتامین D خوراکی و موضعی تجویز ‌می‌کنند. برای درمان پسوریازیس همراه با مصرف مکمل ویتامین D، اغلب از نور درمانی با اشعه ماوراء بنفش B (UVB) استفاده ‌می‌شود؛ زیرا ‌می‌تواند سطح ویتامین D را در بدن افزایش دهد.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مطالعات نشان ‌می‌دهد که افزایش مصرف ویتامین D برای تامین نیازهای روزانه هیچ اشکالی ندارد. شما ‌می‌توانید از پزشک خود بخواهید که با بررسی سطح ویتامین D، نیاز شما به مصرف مکمل ویتامین D را مشخص کند.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و به کاهش التهاب و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک ‌می‌کند. کمبود ویتامین E در افراد مبتلا به پسوریازیس رایج است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص ویتامین E می‌تواند به طور قابل توجهی علائم را بهبود بخشد و به کاهش خارش، قرمزی و التهاب مرتبط با این بیماری کمک کند.

ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در حفظ سلامت پوست و حمایت از سیستم ایمنی نقش دارد. رتینوئیدها و کاروتینوئیدها دو نوع ویتامین A هستند که از طریق رژیم غذایی دریافت ‌می‌کنیم. رتینوئیدها در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی و لبنیات و کاروتینوئیدها در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات یافت ‌می‌شوند.

طبق تحقیقات، یکی دیگر از کمبودهای شایع در افراد مبتلا به پسوریازیس، کمبود ویتامین A است که ممکن است به پیشرفت بیماری منجر شده و خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی روی پوست را افزایش دهد. رتینوئیدهای مشتق شده از ویتامین A اغلب برای درمان پسوریازیس شدید تجویز ‌می‌شوند که به کند کردن رشد سلول‌های پوست و کاهش قرمزی و تورم کمک ‌می‌کنند.

ویتامین A موضعی

ویتامین A موضعی به شکل کرم یا پماد رتینوئید ‌می‌تواند یک درمان قدرتمند برای نواحی ضخیم و برجسته پسوریازیس روی پوست باشد. همچنین ‌می‌تواند قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن مرتبط با پسوریازیس را کاهش دهد.

ویتامین B3

ویتامین B3 با نام‌های نیاسینامید یا نیکوتین آمید نیز شناخته ‌می‌شود. مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر، ویتامین B3 نیز ضد التهاب است. هنگا‌می که نیاسینامید با کلسیپوتریول (درمان پسوریازیس) استفاده ‌می‌شود، اثرات مثبتی از خود نشان ‌می‌دهد.

این ویتامین دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد خارش است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف موضعی یا مصرف آن به عنوان مکمل، می‌توانید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

مکمل امگا 3

این ترکیب غیر ویتامینی خاصیت ضد التهابی دارد و ممکن است به کنترل و ترمیم التهابات پوستی مرتبط با پسوریازیس کمک کند. طبق نتایج مطالعات، وقتی اسیدهای چرب امگا 3 به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌های پسوریازیس مصرف شوند، علائم خفیف تا متوسط ​​پسوریازیس را بهبود ‌می‌بخشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی نشان داد که روغن ماهی علائم پسوریازیس مانند قرمزی ، خارش، پوسته پوسته و ضخیم شدن پوست را در افرادی که به مدت 12 هفته کپسول امگا 3 مصرف کردند، بهبود بخشید. علاوه بر این، قرص امگا 3 ممکن است برای خطرات قلبی عروقی که معمولا با پسوریازیس مرتبط است، نیز مفید باشند.

از نظر برخی متخصصان در بین تمام مکمل‌ها، امگا 3 ‌می‌تواند امیدوارکننده‌ترین مکمل برای پسوریازیس باشد. یک بررسی علمی در مجله آکاد‌می پوست آمریکا نشان داد که این مکمل به ویژه همراه با سایر درمان‌ها مانند ویتامین D موضعی و رتینوئیدهای خوراکی به خوبی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف امگا 3 به درمان پسوریازیس کمک می کند؟

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین‌ها برای کنترل علائم پسوریازیس ضروری است. در این مسیر، مصرف مکمل‌ها (با تایید پزشک) نیز ‌می‌تواند به شما کمک کند. آیا شما از هر یک از این مکمل‌های ویتامینی برای مدیریت علائم پسوریازیس استفاده کرده‌اید؟ در این صورت، آیا تغییری در شدت بیماری خود احساس کرده‌اید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source