پسوریازیس ناخن چیست؟

در حالت کلی بیماری پسوریازیس، بیماری است که باعث تکثیر و رشد سریع پوست در یک ناحیه می‌شود. در صورتی که این اتفاق در ناخن‌ها رخ دهد، به آن پسوریازیس ناخن می‌گویند. پسوریازیس ناخن یک بیماری خود ایمنی است. این یعنی خود سیستم ایمنی بدن باعث این بیماری می‌شود. پسوریازیس ناخن هم برای اگشتان دست و هم برای ناخن‌های پا ممکن است رخ دهد. بثورات این نوع از پسوریازیس به غیر از درگیر کردن ناخن‌ها سایر قسمت‌های بدن را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

چه کسانی ممکن است به پسوریازیس ناخن مبتلا شوند؟

همه افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و تفاوتی ندارد اما برخی از افراد بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. افراد در معرض خطر عبارتند از:

  • افراد بالای ۴۰ سال
  • آقایان (خانم‌ها نیز ممکن است دچار این مشکل شوند اما در آقایان شیوع بیشتری دارد.)
  • افراد دارای سابقه خانوادگی پسوریازیس
  • افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک

پسوریازیس ناخن چیست

علائم پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن مانند پسوریازیس سر یا سایر انواع این بیماری با علائمی همراه است. شما از طریق این علائم می‌توانید متوجه بیماری خود شوید. برخی از علائم پسوریازیس ناخن عبارتند از:

پوست زیر ناخن شما ممکن است تغییر رنگ دهد. در این شرایط ناخن شما ممکن است زرد، قرمز، صورتی یا قهوه‌ای به نظر برسد.

ناخن‌های شما ممکن است دچار فرورفتگی شوند. این فرو رفتگی‌ها می‌توانند به کوچکی نوک یک سنجاق (۰.۴ میلی متر) یا به بزرگی نوک یک مداد (۲ میلی متر) باشند و می‌توانند کم عمق یا عمیق باشند.

  • تغییرات در ساختار ناخن

زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوید ممکن است شیارهای افقی و یا عمودی بر روی ناخن‌های شما شکل بگیرد که شبیه به خطوط بو (Beau) هستند؛ همچنین ناخن‌های شما ممکن است آنقدر نازک شوند که شروع به خرد شدن کنند.

علائم پسوریازیس ناخن

برخی از این علائم ممکن است منجر به ناراحتی، حساسیت یا درد شود که می‌تواند بر روی توانایی شما در ایستادن، راه رفتن یا استفاده از دست‌ها تأثیر بگذارد.

علت پسوریازیس ناخن

مهمترین علتی که موجب انواع مختلف بیماری پسوریازیس مخصوصا پسوریازیس ناخن می‌شود، سیستم ایمنی است. در این بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن در چرخه رشد و تولید پوست اخلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سرعت تولید لایه‌های پوست افزایش پیدا کند. زمانی که این اتفاق در ناخن‌ها رخ دهد لایه‌های پوست ناخن زیاد می‌شوند و باعث ایجاد علائم گفته شده می‌شود.

درمان پسوریازیس ناخن

مانند سایر انواع پسوریازیس، این بیماری نیز درمان خاصی ندارد. روش‌های وجود دارد که شما می‌توانید از آن برای کاهش علائم استفاده کنید اما بیماری به صورت کامل درمان نمی‌شود. این یعنی بعد از کاهش علائم ممکن است بعدها مجدد علائم بیماری را مشاهده کنید. برای درمان پسوریازیس ناخن و کاهش علائم می‌توانید از درمان‌های زیر استفاده کنید:

  • کرم، پماد یا لاک ناخن کورتیکواستروئیدی
  • تزریق دارو (که شامل شامل اتانرسپت، آدالیموماب یا اوستکینوماب می‌شود.)
  • داروهای خوراکی (این داروها ممکن است شامل قرص متوتروکسات، سیکلوسپورین یا آپرمیلاست باشند.)
  • فتوتراپی
  • لیزر درمانی

 

درمان پسوریازیس ناخن

درمان خانگی پسوریازیس ناخن

به غیر از درمان‌های دارویی که توسط پزشک انجام می‌شود، برخی از روش‌ها وجود دارند که شما می‌توانید در خانه خودتان از آن‌ها استفاده کنید و علائم این بیماری را کاهش دهید. این روش‌ها اکثرا بی‌خطر هستند و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما با این حال بهتر است قبل استفاده از این روش‌ها به پزشک مراجعه کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از مواد مغذی است که به دلیل ترکیبات خود فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از تاثیرات ژل آلوئه ورا تسکین پسوریازیس ناخن است. ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. برای استفاده از این روش، ژل آلوئه ورا را چند بار در روز از جمله قبل از خواب به ناخن‌ها و پوست اطراف خود بمالید.

نمک دریای مرده

نمک دریای مرده از دریای مرده در جنوب غربی آسیا می‌آید و استفاده از آن می‌تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. نمک دریای مرده را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. دمای آب باید حدود ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) باشد. سپس ناخن‌های خود را حداقل ۱۰ دقیقه خیس کنید. ممکن است مجبور شوید چندین بار در هفته این کار را تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی است که ممکن است علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه به غذاها در رژیم غذایی خود اضافه کنید. به غیر از مصرف ادویه آن شما می‌توانید با خرید قرص زردچوبه و استفاده از آن این ماده را مصرف کنید و علائم بیماری خود را کاهش دهید.

یکی از بهترین قرص‌های زردچوبه که می‌توانید برای کاهش علائم بیماری استفاده کنید، کپسول کورکومکس هلث‌اید است. این قرص به دلیل ترکیبات خود کورکومین مورد نیاز بدن را تامین کرده و علائم پسوریازیس را کاهس دهد. به غیر از کاهش علائم این بیماری، این کپسول دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌تواند به پیشگیری از انواع سرطان کمک کند. علاوه بر این، کورکومکس در درمان بیماری‌های مفاصل و آرتروز موثر است و می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند. خواص ضد التهابی و ضد دردی این محصول نیز در تسکین دردها و التهابات بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین، این کپسول می‌تواند در کنترل وزن نیز موثر باشد.

درمان خانگی پسوریازیس ناخن

بهترین پماد برای پسوریازیس ناخن

بهترین پماد برای پسوریازیس ناخن

خرید کرم و ژل تسکین دهنده درد نیز یکی دیگر از روش‌های کاهش علائم و درد ناشی از پسوریازیس ناخن است. برخی از پمادها حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین هستند. کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در فلفل‌های تند یافت می‌شود و به فلفل‌ها طعم تند می‌دهد. یکی از بهترین کرم‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، کرم کپکس باریج اسانس است.

این کرم حاوی عصاره فلفل قرمز و کپسایسین است، به همین دلیل برای کاهش علائم پسوریازیس ناخن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به غیر از پسوریازیس، کرم کپکس باریج اسانس می‌تواند برای دردهای دیگر مانند درد در آرتریت روماتوئید و نوروپاتی دیابتی، دردهای عصبی بعد از زونا، دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای موضعی و درد زانو نیز مفید باشد.

بهترین پماد برای پسوریازیس ناخن

بهترین پماد برای پسوریازیس ناخن

تفاوت قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن

از آنجایی که برخی علائم قارچ ناخن و پسوریازیس که در ناحیه ناخن رخ می‌دهد مشابه هم هستند، برخی افراد ممکن است این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه بگیرند. این دو بیماری با اینکه علائم مشابهی از جمله تغییر رنگ، ترک خوردن یا جدا شدن ناخن را دارند اما با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث تیرگی و بوی بد ناخن شوند، در حالی که پسوریازیس ناخن معمولا باعث زردی در اطراف ناخن می‌شود. همچنین علت این دو بیماری با یک دیگر تفاوت دارد و روش‌های درمان یکسانی نیز ندارند و شما نمی‌توانید از درمان‌های پسوریازی برای قارچ ناخن نیز استفاده کنید.

عوارض پسوریازیس ناخن

مهمترین عارضه‌ای که پسوریازیس ناخن ممکن است به همراه داشته باشد احساس ناتوانی در ایستادن، راه رفتن و یا انجام کار‌های روزمره با دست‌ها باشد. به غیر از این موارد افرادی که به پسوریازیس ناخن مبتلا هستند ممکن است در خطر سایر بیماری‌ها باشند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دیابت
  • حمله قلبی
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • سکته

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی کامل بیماری پسوریازیس ناخن پرداخته شد. پسوریازیس ناخن یک بیماری خودایمنی پیچیده است که می‌تواند باعث تغییرات ظاهری ناخن‌ها و ایجاد ناراحتی و مشکلات زیبایی شود. اگرچه این بیماری به طور کامل درمان‌پذیر نیست، اما با تشخیص به‌موقع و اجرای یک برنامه درمانی مناسب، می‌توان علائم را به میزان قابل توجهی کاهش داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

source