قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ مبارزه با افسردگی

مصرف مکمل‌های ویتامین ب 1 همراه با یک داروی ضد افسردگی، برای افسردگی مفید است. ویتامین B1 به کاهش سریعتر علائم افسردگی کمک می‌کند و در عین حال خلق و خوی شما را تنظیم می‌کند. زیرا کمبود آن با خلق و خوی ضعیف مرتبط است.

کاهش اثرات عفونت خون

در بیماری سپسیس یا عفونت خون، یک پاسخ شدید به عفونت، اگر سطح ویتامین ب 1 شما پایین باشد، می‌تواند کشنده باشد. تیامین همراه با ویتامین C، می‌تواند اثرات سپسیس را کاهش داده و خطر نارسایی کلیه را نیز که اغلب از عفونت ناشی می‌شود، کاهش دهد.

قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ افزایش تولید انرژی

هنگامی که شکر با ویتامین ب 1 مخلوط می‌شود، برای بدن شما تبدیل به انرژی می‌شود تا از آن استفاده کند. ویتامین ب 1 300 به سریع‌تر شدن این فرآیند کمک می‌کند و در عین حال از سایر آنزیم‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. پس خرید قرص ویتامین ب ۱ و مصرف آن می‌تواند متابولیسم بدن شما را نیز بهبود بخشد.

کمک به درمان برخی از علل نارسایی قلبی

قلب شما به یک منبع دائمی انرژی نیاز دارد تا بتواند پمپاژ خون را انجام دهد. دریافت نکردن تیامین کافی می‌تواند بر عملکرد قلب شما تاثیر بگذارد. از هر 3 نفر مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، یک نفر دچار کمبود تیامین است. عدم دریافت کافی تیامین در رژیم غذایی می‌تواند منجر به نوعی نارسایی قلبی به نام بری بری قلبی شود. بربری اصطلاح پزشکی برای بیماری‌های ناشی از کمبود تیامین است. بسته به سیستم بدن فرد آسیب دیده، بیماری‌های بری بری متفاوت هستند.

  • بری بری قلبی یا مرطوب باعث نارسایی احتقانی قلب، تورم در پاها (ادم)، مشکل در تنفس و رگ‌های گردن می شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های تیامین به صورت روزانه می‌تواند این علائم را بهبود بخشد.

حفظ سلامت سیستم عصبی

قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ حفظ سلامت سیستم عصبی

نوع دیگر بری بری، بری بری خشک است که بر سیستم عصبی شما تاثیر می‌گذارد. سیستم عصبی سیگنال‌هایی را از مغز به بدن شما می‌فرستد و به آن می‌گوید که چه کاری انجام دهد. حرکات، افکار و پاسخ‌های خودکار شما مانند تنفس و هضم غذا را کنترل می‌کند.

بری بری خشک بیشترین تاثیر را بر روی اعصاب محیطی شما دارد، که سیگنال‌هایی را به مغز شما ارسال می‌کند تا به شما در احساس گرما و سرما کمک کند. اعصاب محیطی به تعادل و هماهنگی نیز کمک می‌کنند. عدم دریافت تیامین کافی می‌تواند با این سیگنال‌ها تداخل ایجاد کند. این نوع بری بری می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی و ایجاد علائم زیر شود:

  • از دست دادن تعادل
  • فلج ساق پا
  • از دست دادن حس در دست‌ها و پاها که راه رفتن را مشکل می‌کند. بنابراین، نمی‌توانید دما یا بافت را احساس کنید.
  • ضعف عضلانی
  • درد عصبی یا احساس سوزن سوزن شدن

هنگامی که بری بری خشک زود تشخیص داده می‌شود، ممکن است بتوانید با دریافت ویتامین ب 1 بیشتر آسیب سیستم عصبی را متوقف کرده و آن را معکوس کنید. بسته به شدت کمبود تیامین شما، پزشک ممکن است مکمل تیامین روزانه یا حتی تزریق داخل وریدی تیامین را تجویز کند.

قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ جلوگیری از بیماری های مغزی و بهبود حافظه

مغز شما به انرژی تولید شده توسط تیامین نیاز دارد تا به شما کمک کند فکر کنید و به خاطر بسپارید. کمبود شدید تیامین می‌تواند منجر به سندرم ورنیکه کورساکوف شود. این اختلال بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارد و علائمی مشابه بیماری آلزایمر ایجاد می‌کند.

  • افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل بیشتر در معرض خطر هستند زیرا مصرف طولانی مدت الکل در توانایی بدن شما برای جذب ویتامین‌ها اختلال ایجاد می‌کند. در این افراد کالری مصرفی بیشتر از الکل است که حاوی تیامین نیست، پس بیشتر در معرض خطر کمبود هستند. افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده‌اند نیز در خطر ابتلا به سندرم ورنیکه کورساکوف هستند.
  • مطالعات غیر انسانی نشان می‌دهد که سطوح پایین مزمن ویتامین ب 1 می تواند منجر به تجمع پروتئین در مغز شود. این پروتئین‌ها پلاک‌ها و گره‌هایی را تشکیل می‌دهند که باعث مرگ سلول‌های مغز می‌شود. همین اتفاقات همزمان با پیشرفت بیماری آلزایمر نیز رخ می‌دهد، بنابراین محققان در حال بررسی هستند که آیا افزایش مقادیر تیامین ممکن است به پیشگیری یا کند کردن هر دو بیماری مغزی کمک کند.

ویتامین ب ۱ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین‌های B کمپلکس، از جمله ویتامین ب ۱، سیستم ایمنی شما را سالم نگه می‌دارد و التهاب ناشی از استرس را به حداقل می‌رساند. یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند بهتر از بدن شما در برابر میکروب‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف محافظت کند. برخی از کارشناسان ویتامین ب ۱ ۳۰۰  را ویتامین ضد استرس می‌نامند. زیرا به بدن شما کمک می‌کند در موقعیت‌های استرس‌زا مقابله کند.

ویتامین ب ۱ برای تقویت سیستم ایمنی

قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ محافظت از چشم

رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، از جمله تیامین، با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط هستند. این نواحی کدر روی لنزهای چشم شما ایجاد شده و باعث مشکلات بینایی مانند تاری دید یا دوبینی می‌شود.

قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای چیست؟ بهبود دیابت و کنترل قند خون

معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 سطوح ویتامین ب 1 پایین است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل خوراکی با 150 تا 300 میلی‌گرم تیامین در روز می‌تواند سطح گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 یا اختلال تحمل گلوکز کاهش دهد.

  • اگر دیابت دارید، به مصرف بیشتر تیامین فکر کنید. زیرا مطالعات نشان می‌دهد که سطح قند خون و انسولین بالا پس از مصرف ویتامین ب 1 به مدت 6 هفته بهبود می‌یابد. ویتامین ب 1 همچنین به کاهش فشار خون بالا و عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.
  • بیشتر بخوانید: آیا ویتامین B1 باعث لاغری می شود ؟

جبران کمبود ویتامین ب 1 در افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند

جراحی چاقی برای کاهش وزن با خطراتی همراه است، از جمله کمبود شدید تیامین به دلیل سوء جذب که می تواند منجر به بری بری یا انسفالوپاتی ورنیکه شود. بررسی در سال 2008، 84 مورد انسفالوپاتی ورنیکه را پس از جراحی چاقی که عمدتا جراحی بای پس معده بود، مورد مطالعه قرار داد. حدود نیمی از این بیماران اختلالات عصبی طولانی مدت را تجربه کردند. همیشه مکمل‌های ریزمغذی که شامل ویتامین ب 1 هستند برای بیمارانی که جراحی چاقی انجام داده‌اند، برای جلوگیری از کمبودها توصیه می‌شوند.

افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند

سخن پایانی

در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که مکمل‌های تیامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چه از طریق استفاده از مولتی ویتامین حاوی تیامین یا به عنوان یک مکمل مستقل. علاوه بر کمک به مدیریت کمبود تیامین، مکمل‌های تیامین ممکن است برای کمک به مدیریت یا کاهش خطر برخی از شرایط سلامتی مانند بیماری آلزایمر یا آب مروارید توصیه شود. زیرا تمام بافت‌های بدن برای عملکرد صحیح به تیامین نیاز دارند.

source