برای درمان خانگی باد شکم زیاد، آهسته‌تر غذا بخورید.

همانطور که در مطلب باد معده زیاد نشانه چیست عنوان کردیم، یکی از دلایل بروز این اتفاق، این است که فرد در هنگام خوردن غذا، مقدار کمی هوا را نیز همراه با آن می‌بلعد. این هوا در دستگاه گوارش جمع می‌شود و به گازهای ایجاد شده در فرآیند هضم غذا اضافه خواهد شد و این وضعیت آزار دهنده را ایجاد می‌کند. با تمامی این‌ها نمی‌توان به طور کامل از بلعیدن هوا اجتناب کرد؛ اما می‌‌شود با تغییر برخی عادات از میزان آن کم کرد. خوردن سریع غذا، یکی از همین عادت‌های بسیار بد است که تغییر آن نیز می‌تواند اثر یزرگی بگذارد. حتی در کنار آهسته‌تر غذا خوردن، می‌توانید وعده‌های غذایی کوچک‌تری را انتخاب کنید تا گاز کمتری را همراه آن به معده وارد کنید. نگران نباشید! منظور ما این نیست که باید حتما حجم غذای خود را کم کنید؛ بلکه می‌توانید آن را در تعداد دفعات بیشتری میل کنید. توجه کنید که با دهان بسته غذا خوردن نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان خانگی باد شکم زیاد

در قدم دوم درمان خانگی باد شکم زیاد، از خوردن غذاهای نفاخ بپرهیزید.

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها نفاخ هستند؛ به این معنی که می‌توانند شرایط حاد باد زیاد معده را حادتر کرده و به دلایل دیگر اضافه شوند. جالب است بدانید که یکی از مواد غذایی که منشا ایجاد نفخ هستند، کربوهیدرات‌هایی نظیر فروکتوز، لاکتوز و نشاسته هستند که در اثر تخمیر آن‌ها در روده بزرگ، گاز آزاد می‌شود؛ از این رو انتظار می‌رود که برخی میوه‌ها و سبزیجات حاوی این موارد نیز چنین وضعیتی را ایجاد کنند. با این وجود، اصلا توصیه نمی‌شود که مصرف این قبیل مواد غذایی قطع شود؛ چرا که میوه‌ها و سبزیجات، بخش بسیار مهمی از یک رژیم غذایی متعادل به حساب می‌آیند. بهترین روش و استراتژی ممکن این است که فرد از مواد غذایی که می‌توانند منجر به باد شکم زیاد شوند، آگاهی داشته باشد و مصرف آن‌ها را محدود کند. مهم‌ترین این مواد را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

  • میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی + آب این میوه‌ها
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و سبزی
  • برخی حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس
  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و بستنی
  • همه محصولات ساخته شده از گندم
  • نوشیدنی‌هایی که حاوی سیروپ‌هایی با فروکتوز بالا هستند
  • محصولات حاوی شیرین کننده‌هایی مانند سوربیتول، زایلیتول، مانیتول، مالتیتول و اریتریتول

اگر شما جزو افرادی هستید که به نفخ بیش از حد و باد شکم زیاد دچار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مواد غذایی زیر در رژیم خود استفاده کنید:

  • برنج
  • موز
  • مرکبات
  • سیب زمینی

درمان خانگی باد شکم زیاد

قدم سوم در درمان خانگی باد شکم زیاد، داشتن فعالیت فیزیکی مستمر است.

تحقیقاتی در سال 2021 انجام شد که نشان می‌دهند داشتن تحرک روزانه و انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی سبک، مانند پیاد روی، می‌تواند در درمان باد شکم زیاد، موثر باشد. این فعالیت فیزیکی، می‌تواند در موارد دیگری همچون کاهش باد گلو، کاهش درد یا ناراحتی‌های معده و همچنین احساس سیری طولانی مدت‌تر نیز به فرد کمک کند.

نوشیدن آب، درمان خانگی باد شکم زیاد است.

به منظور درمان خانگی باد شکم زیاد، باید ابتدا یبوست را رفع کرد؛ چرا که یبوست یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تجمع گاز در دستگاه گوارش است. علت این امر این است که زمانی که مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ باقی می‌ماند، به تخمیر در داخل بدن ادامه می‌دهد که نتیجه این تخمیر هم چیزی نیست جز یک گاز اضافی بد بو. اولین و موثرترین راه برای از بین بردن یبوست، نوشیدن آب به مقدار کافی است. از این رو نتیجه می‌گیریم این حجم از تاکیدی که بر روی نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز می‌شود، چندان هم بی مورد نیست و می‌تواند در عملکرد بخش‌های گوناگون بدن موثر باشد.

درمان خانگی باد شکم زیاد

برای درمان خانگی باد شکم زیاد، آدامس نجوید.

جویدن مداوم آدامس مساوی است با بلعیدن بیشتر هوا و همین امر یعنی تجمع بیشتر گازها در معده. با این وجود، معنی این حرف این نیست که جویدن آدامس ممنوع است! اما بهتر است تنها در مواقع خیلی ضروری از آن استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار ممنوع!

نوشابه‌های گازدار حاوی حباب‌های هوا هستند و فردی که زیاد از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کند، ممکن است بیشتر از دیگران به این مشکل دچار شود. هنگامی که شخصی این نوع نوشیدنی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف می‌کند، تجمع این میزان گاز در شکم به وضوح کاهش می‌یابد.

برای درمان خانگی باد شکم زیاد، از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کنید.

پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌هایی هستند که در دستگاه گوارش افراد یافت می‌شوند. این باکتری‌ها به تجزیه غذا کمک می‌کنند و حتی می‌توانند گاز هیدروژن تولید شده در طول فرایند هضم را تجزیه کنند. یک بررسی در سال 2022 نشان داد که پروبیوتیک‌ها برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر هم مفید هستند و باعث کاهش نفخ، درد و باد شکم می‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند در بسیاری از مواد غذایی وجود داشته باشند؛ اما افراد نیز می‌توانند آن‌ها را به صورت مکمل پروبیوتیک نیز دریافت کنند.

نکته مهم: مصرف پروبیوتیک‌ برای بار اول، ممکن است نفخ را افزایش دهد و این موضوع کاملا طبیعی است.

درمان خانگی باد شکم زیاد

جمع بندی

اگر با مشکل باد شکم زیاد درگیر هستید، بدانید که شما تنها فردی نیستید که چنین مشکلی دارید و نیازی نیست بابت آن خود را سرزنش کنید. ما در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز راه‌های موثر درمان خانگی باد شکم زیاد را عنوان کرده و به صورت کامل شرح داده‌ایم. در صورت رعایت این موارد به صورت کامل و دقیق، یقین بدانید که این مشکل شما به زودی برطرف خواهد شد. شما تا به حال از چه راهکارهای دیگری برای رفع این مشکل استفاده کرده‌اید که نتیجه داده است؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source