به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، فایل صوتی تماس یک دختر 6 ساله با اورژانس پس از تصادف خودروی مادرش در مسیر ملایر-اراک، یک اتفاق غم‌انگیز را برای اورژانس رقم زد. در این فایل صوتی کودک به اورژانس اعلام می‌کند نمی‌داند در کجای جاده هستند و مادرش در حال جان دادن است. او ساعت ۱۰ شب از ماشین خارج می‌شود و پس از طی مسیری با پای پیاده موفق می‌شود به مردی برسد و مکان حادثه به اورژانس اعلام شود، اما بر اثر این حادثه مادر این دختر جان خود را از دست می‌دهد؛ مکالمه‌ای که تنها ۳ دقیقه آن در فضای مجازی منتشر شده، اما ۱۱ دقیقه پراضطراب را برای این کودک و مأموران اورژانس رقم زده است.

بابک یکتاپرست؛ سخنگوی اورژانس کشور

یک ادعای غیرواقعی (سرویس مکان‌یابی در تماس با اورژانس بدون نیاز به اینترنت) از سوی دوستان چند سال پیش مطرح شد؛ درحالی‌که اصل ماجرا فقط رایزنی بود. در حقیقت ما2 سال است به‌دنبال این موضوع هستیم و محقق نمی‌شود. این هم با هدف نشان دادن این فاجعه مهم منتشر شده. البته تنها ۳ دقیقه آن منتشرشده و در حقیقت ساعت ۱۰ شب همکاران ما ۱۱دقیقه در حال مکالمه با این کودک بودند که مشخصاتی از مکان دختربچه پیدا کنند. در تمام این مدت نگران حمله حیوانات وحشی به او بودیم. مدت‌هاست که ما این چالش را مطرح می‌کنیم و قول‌هایی هم برای دسترسی به مکان تماس گیرندگان به ما داده‌اند که امیدواریم محقق شود.

درباره اینکه چرا تاکسی‌های اینترنتی مکان‌یاب دارند ولی ما نداریم، باید بگویم که مشکل اینجاست که به ما می‌گویند سیستم‌تان اطلاعات محرمانه دارد و دادن این دسترسی کمی سخت‌تر است. ما باید آدرس دقیق را همان ابتدا بگیریم، چون ممکن است تماس قطع شود. فقدان این سیستم باعث می‌شود ما دقایق زیادی با تماس‌گیرندگان کلنجار برویم تا آدرس دقیق را پیدا کنیم.

کودک و بزرگ و باسواد و بیسواد هم ندارد. یک مورد تماس از پزشک خانمی داشتیم که مادرش دچار ایست قلبی شده بود و به‌دلیل استرس بالا، نشانی خانه خودشان را فراموش کرده بود. ما با چنین فجایعی برای به‌دست آوردن نشانی تماس‌گیرندگان با ۱۱۵ مواجهیم که واقعا انرژی همکاران ما را هم می‌گیرد.

دکتر محمد سرور؛ معاونت فنی و عملیات اورژانس کشور

عوامل زیادی باید رقم بخورد که مکان تماس‌گیرنده را پیدا کنیم؛ ازجمله سیستم‌های مخابراتی در منطقه که قابلیت ارسال طول و عرض منطقه را برای ما داشته باشند که بتوانیم نقطه حضور تماس گیرنده را پیدا کنیم. این کار تاکنون انجام نشده اما در حال انجام است.قرار است این برنامه به شکل نرم‌افزار جامع وزارت بهداشت ارائه و روی گوشی‌های همراه ایرانی‌ها نصب شود تا افراد درباره هر یک از بخش‌های وزارت بهداشت دسترسی به خدمات مورد نظرشان را داشته باشند و تماس با اورژانس ۱۱۵ هم جزو همین‌هاست.

یعنی افراد در گوشی خود به اورژانس اجازه می‌دهند که در زمان تماس، محل دقیق آنها را پیدا کند. البته در برخی مناطق این امکان وجود دارد، اما مخابرات نمی‌تواند محل دقیق را به ما اعلام کند. این شناسایی در یک شعاع گسترده ارسال می‌شود؛ به همین دلیل پیدا کردن دقیق محل برای همکاران ما زمانبر و مشکل‌ساز است.

source