تقویت سیستم ایمنی

شاید اولین خاصیت قرص ویتامین c که به ذهن می‎رسد، تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی باشد. قرص ویتامین C می‌تواند زمان بهبودی و ریکاروی برخی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و ذات الریه را کوتاه کند. البته برخلاف باور عموم، مصرف مکمل ویتامین C به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک نمی‌کند؛ اما ممکن است طول مدت بیماری و شدت علائم را کاهش دهد.

ویتامین C در بسیاری از قسمت‌های سیستم ایمنی بدن نقش دارد. این ویتامین در ایمنی ذاتی و اکتسابی نقش دارد و با تولید گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها) به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند. پوست، اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا است و نقش ویتامین C در مراقبت از پوست در تقویت این سد تاثیرگذار است. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C نیز از آسیب استرس اکسیداتیو به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کند.

تاثیرات مصرف قرص ویتامین c در کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در ورزشکاران، کسانی که در معرض سرمای شدید قرار دارند و کسانی که در مرز کمبود ویتامین C هستند، بیشتر از جمعیت عمومی ‌مشاهده می‌شود.

قرص ویتامین c برای پوست

احتمالا بسیاری از شما می‌دانید که ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری است. اهمیت کلاژن برای پوست نیز، بر کسی پوشیده نیست. اگر ویتامین C کافی مصرف نکنید، کلاژن پوست به مرور و به خصوص با افزایش سن کاهش یافته و منجر به ایجاد چین و چروک‌های پوستی و افتادگی پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای پوست

کمک به جذب آهن، از خواص قرص ویتامین c

افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنند، یکی از کسانی هستند که مصرف  قرص ویتامین c به آن‌ها توصیه می‌شود. این افراد، در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند؛ زیرا گوشت منبع اصلی آهن است. مکمل‌های ویتامین C می‌توانند به بهبود جذب آهن غیرهم موجود در منابع گیاهی کمک کنند. در واقع، مصرف 100 میلی گرم ویتامین C ممکن است جذب آهن غیرهم را تا 67 درصد بهبود بخشد.

منابع ویتامین سی

کاهش بیماری‌های قلبی عروقی

مکمل ویتامین C ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از جمله آسیب اکسیداتیو، فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول LDL بالا کمک کرده و از این طریق، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. طبق نتایج 9 مطالعه، افرادی که در روز حداقل 700 میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند، 25 درصد کمتر از افرادی که مکمل ویتامین C مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

جلوگیری از حملات نقرس

نقرس، نوعی التهاب مفاصل (آرتریت) فوق العاده دردناک به ویژه مفاصل انگشتان بزرگ پا است. افراد مبتلا به نقرس، تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می‌کنند. وجود اسید اوریک بیش از حد در خون، باعث بروز علائم نقرس می‌شود. اسید اوریک یک ماده زائد است که در سطوح بالا، ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند. قرص ویتامین c با کاهش سطح اسید اوریک خون به کاهش حملات نقرس کمک می‌کند.

ترمیم زخم، از خواص قرص ویتامین c

همانطور که گفته شد، ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا کلاژن تولید کند. التیام زخم در افرادی که ویتامین C کافی مصرف نمی‌کنند، ممکن است کندتر باشد؛ زیرا قادر به تولید کلاژن کمتری هستند. پزشکان ممکن است در طول دوره بهبودی مثلا بعد از جراحی بینی، مکمل‌های ویتامین C را توصیه کنند.

درمان اسکوربوت

اسکوربوت، بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است که معمولا با مکمل‌های ویتامین C درمان می‌شود. بر اساس تحقیقات، توصیه می‌شود که 1000 تا 2000 میلی گرم ویتامین C برای دو یا سه روز اول درمان، 500 میلی گرم در روز برای هفته بعد و سپس 100 میلی گرم در روز تا سه ماه پس از درمان مصرف شود.

سخن پایانی

شاید اولین کاری که بسیاری از ما با بروز نخستین علائم سرماخوردگی می‌کنیم، مصرف قرص ویتامین c به خصوص از نوع جوشان باشد. بیشتر افراد می‌توانند ویتامین C مورد نیاز خود را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنند؛ اما ممکن است انتخاب شما برای بهره‌مندی از خواص قرص ویتامین c که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز برشمردیم، مصرف مکمل باشد.

source