کاهش التهاب، از خواص سیاه دانه با عسل

سیاه دانه و عسل سرشار از فیتوکمیکال‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی مانند تیموکینون، پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها بوده و التهاب را در کل بدن کاهش می‌دهد. این ترکیبات به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن کمک نموده و از آثار مخرب استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سیاه دانه برای چی خوبه؟

درمان زانو درد با عسل و سیاهدانه

همانطور که اشاره شد، سیاه دانه و عسل دارای خواص ضد التهابی بوده و از نظر طب سنتی می‌تواند برای درمان زانو درد مفید باشد.

بیشتر بخوانید: خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت

این مخلوط همچنین دارای فواید ارزشمندی برای ارتقاء سلامت کلی پوست است. این خاصیت سیاه دانه و عسل نیز به دلیل آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های فوق العاده‌ای است که هر دو ترکیب دارند. رادیکال‌های آزاد آسیب‌رساننده به پوست، عامل ایجاد خطوط ریز و چین و چروک‌ها هستند. سیاه دانه و عسل این رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و پوست را هیدراته نگه می‌دارد.

ترکیب سیاه دانه و عسل همچنین به دلیل فواید ضد باکتریایی و ضد قارچی برای پوست مفید است و می‌تواند به تسکین علائم بیماری‌های پوستی مختلف مانند اگزما کمک کند.

بیشتر بخوانید: چه کسانی نباید سیاه دانه بخورند؟

عسل و سیاه دانه برای تقویت ایمنی

مصرف سیاه دانه و عسل علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالقوه، با داشتن ترکیبات فلاونوئیدی و ضد التهابی به بهبود عملکرد کبد نیز کمک می‌کند. کبد مسئول سم‌زدایی بدن است و خلاص شدن از شر سموم داخلی، برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

در طب سنتی ایرانی و طب اسلامی، از ترکیب سیاه دانه و عسل برای تسکین علائم گوارشی مانند درد شکم، نفخ و اسهال استفاده می‌شود.

در یک مطالعه، به 19 بیمار که بدون سابقه قبلی زخم معده، سرطان معده یا خونریزی گوارشی دچار عفونت هلیکوباکتر پیلوری بودند، پیشنهاد شد که یک قاشق چای‌خوری از مخلوط دوسین (6 گرم سیاهدانه آسیاب‌شده و 12 گرم عسل)، سه بار در روز بعد از غذا به مدت دو هفته دریافت کنند. طبق نتیجه این مطالعه، مشخص شد که سیاه دانه و عسل یک ترکیب ضد هلیکوباکتر پیلوری و ضد سوء‌هاضمه است.

*در طب سنتی، سیاهدانه و عسل برای تنبلی تخمدان مفید برشمرده شده است. از دیگر خواص سیاه دانه و عسل در طب سنتی می‌توان به افزایش شیر مادر، قاعده‌آوری، درمان ناباروری مردان و بهبود سینوزیت اشاره کرد*

طبع سیاه دانه و عسل

سیاه دانه دارای طبع گرم و خشک بوده و طبع عسل با توجه به گیاهان منطقه‌ای که زنبور عسل از آن‌ها تغذیه کرده است، ممکن است سرد، گرم یا معتدل باشد. اما به طور کلی طبع سیاه دانه و عسل گرم است.

طبع سیاه دانه و عسل

خواص سیاه دانه

سیاهدانه، به طور سنتی در هند، کشورهای عربی، اروپا و ایران به عنوان افزودنی به غذا و یک درمان طبیعی برای بسیاری از اختلالات مانند سرفه، یرقان و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. اثرات گوارشی، بهبود نفخ، ضد درد، ضد میکروبی، ضد التهابی، ملین، تقویت‌کننده معده، ضد دیابت، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است. سیاهدانه دارای طبع گرم و خشک بوده و طبق عقاید رایج اسلامی، یک نوشدارو برای درمان همه بیماری‌هاست. ابن سینا، پدر طب مدرن معتقد بود که سیاه دانه انرژی بدن را افزایش داده و به کاهش خستگی و افسردگی خفیف کمک می‌کند.

خواص عسل طبیعی

عسل طبیعی از دیرباز به عنوان درمان خانگی برای یرقان، مشکلات گوارشی مانند درد شکم، نفخ و سوء‌هاضمه و همچنین افزایش اشتها مورد استفاده قرار گرفته است. عسل طبیعی خواص مختلفی از جمله فعالیت ضد باکتریایی، درمان عفونت‌های روده‌ای و زخم معده، اثرات ضد التهابی، بهبود زخم، کاهش قند خون و پتانسیل آنتی ‌اکسیدانی دارد.

فعالیت ضد باکتری اچ.پیلوری عسل نیز در برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که ابن سینا تقریبا 1000 سال پیش خواص درمانی عسل را تأیید کرده و آن را یکی از مؤثرترین ابزارها برای مقابله با سل می‌داند.

سیاه دانه و عسل را چگونه مصرف کنیم؟

طرز تهیه دوسین عسل و سیاهدانه، می‌تواند اشکال گوناگونی داشته باشد. یکی از این روش‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم. 1 قاشق سیاه دانه را به صورت نیم‌کوب آسیاب کنید و آن را سریعا با 3 قاشق عسل مخلوط کنید. شما می‌توانید صبح‌ها، 1 قاشق سیاه دانه و عسل ناشتا و در صورت تمایل همراه با آب گرم مصرف کنید.

سخن پایانی

در دهه‌های اخیر طرفداران و اهمیت طب سنتی افزایش پیدا کرده است. سیاه دانه یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ترکیبات در طب اسلامی ‌و ایرانی است و ترکیب آن با عسل که به آن دوسین نیز می‌گویند، خواص گوناگونی دارد.

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به برخی از این خواص از جمله کاهش التهاب، کمک به سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی اشاره کردیم. اگر از ترکیب سیاه دانه و عسل استفاده کرده‌اید، نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

source