جمهوریت –فرزانه صادق در این نشست اعلام کرد، «آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده است قابل دفاع نیست. موقعیت ویژه و چالش‌های شهر تهران ایجاب می‌کند که تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن، در سطح کلان‌تری همچون هیئت محترم وزیران انجام شود. ابر مشکلات پایتخت؛ صرفاً در شهرداری تهران و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست و نیازمند تصمیم‌های هیئت وزیران و البته اجرای آنهاست.»
نقد غیرمستقیم وزیر راه و شهرسازی به تصمیمات و عملکرد شهرداری تهران به ماجرای «مصوبات کمیسیون ماده ۵» مربوط می‌شود.
این کمیسیون، اتاقی است که اجازه دارد و می‌تواند «هر نوع مصوبه بالادست شهرداری تهران از طرح جامع شهر تهران گرفته تا طرح تفصیلی تا حتی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را با ترکیبی از نمایندگان وزراء و شهردار، اصلاح کند یا تغییر دهد یا مجوزهایی متفاوت از چارچوب‌های از قبل مصوب شده، صادر کند.»
عملکرد کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در دوره‌هایی از جمله دوره دولت روحانی، مورد انتقاد دولت قرار گرفت اما در دوره‌هایی هم که خط فکری دولت و شهرداری در حوزه «ساخت و ساز و تغییرکاربری و فروش مجوز ساخت» در یک ریل قرار گرفته، هیچ نقدی نسبت به این کمیسیون وارد نبوده است.
فرزانه صادق در زمانی که معاون شهرسازی و معماری در وزارت راه و شهرسازی بود، به عنوان یکی از اعضای همین کمیسیون، برخی مصوبات این کمیسیون را امضاء نکرد و در نهایت بخاطر این رویه، جابجا شد.
امروز او در مقام وزیر، سراغ «کمیسیون ماده ۵» آمده است.
از نگاه گروهی از شهرسازها و کارشناسان شهری، اساس کار کمیسیون ماده ۵ زیرسوال است و این مسیر دورزدن مصوبات بالادست شهرداری‌ها باید مسدود شود.
اما گروهی دیگر معتقدند، تصمیماتی که از بالا به شهرداری دیکته می‌شود، «با روح شهر در تعارض است و در شهر قابل اجرا نیست».
این دو گانگی در این سال‌ها به همین شکل ادامه داشته و این وسط، آن کمیسیون به روال خود ادامه داده است.
اینکه آیا فرزانه صادق می‌تواند یکبار برای همیشه، «تصمیم درست و قابل اجرا برای آینده شهر تهران که همه عناصر حیاتی آن ته کشیده است، اتخاذ کند، به شیوه هدایت اصل موضوع ربط پیدا می‌کند».

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247517

source