به گزارش خبرگزاری ایمنا، هلو از میوه‌های متنوع تابستانی و بومی کشورهای چین و جنوب آسیا است، نام علمی آن به لاتین Prunus persica (به‌معنای آلوی ایرانی) و محصولی از درختان برگریز (درختانی که در زمستان برگ‌هایشان می‌ریزد) است و در مناطق معتدل دنیا رشد می‌کند، هلو متعلق به خانواده رزاسه (Rosaceae) است که میوه‌های دیگری همچون آلو دارد.

هلو برخلاف میوه‌های بدون کرک که دارای پوست صافی هستند، کرک‌دار است و پوستی مخملی دارد؛ این میوه از نوع میوه‌های هسته‌دار است و بر اساس چسبیدن بخش گوشتی به هسته، به انواع مختلف هسته چسبیده، نیمه هسته جدا و هسته جدا، تقسیم می‌شود.

ارزش غذایی هلو

هلو، منبع وسیعی از مواد مغذی است که برای عملکرد مناسب بدن حیاتی است، هلو، سرشار از پتاسیم، ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C (اسکوربیک اسید) است، همچنین منبع خوبی از ویتامین E (آلفا-توکوفرول)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 و فولات است.

همچنین هلو منبعی غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی (زینک) و مس هستند و در عین حال کالری کمی دارد و فاقد کلسترول است.

خواص هلو برای ریه

هلو سرشار از ترکیبات فنولیک و کاروتنوییدی است که خواص ضدتومور و ضدسرطانی دارد و به مبارزه با انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، ریه و روده کمک می‌کند.

همچنین وجود آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد موجود در ریه مانند لوتئین خاصیت ضد التهابی بالایی به این میوه داده است که می‌تواند در سلامت و بهبود ریه، به‌عنوان مثال در درگیری با بیماری کرونا مفید باشد.

به علاوه این میوه با خاصیت افزایش ایمنی و سیستم عصبی کمک زیادی در سلامت بدن انسان خواهد کرد، بنابراین یکی از خواص هلو، کمک به سلامت ریه است.

خواص هلو در طب سنتی

هلو در طب سنتی از مواد غذایی با مزاج سرد و تر است که سردی و تری آن از نوع شفتالو بیشتر و رطوبت دهنده و نرم کننده شکم است، اگر از این میوه به شکل صحیح استفاده شود، مانع از بروز یبوست می‌شود و به طور معمول از برگه‌ها یا هلوی خشک شده برای پیشگیری و درمان یبوست استفاده می‌کنند.

مصرف آن در فصول گرم به علت سرد و تری و رطوبت بخشی، سبب تسکین حرارت ناشی از غلبه خون و رفع تشنگی می‌شود، همچنین هلو بوی بد دهان را از بین می‌برد و در افرادی با مزاج‌های گرم، سبب تحریک اشتها می‌شود.

در طب سنتی برای پیشگیری از علائم نفخ و رفلاکس معده، در افرادی که مستعد آن هستند، توصیه شده است از خواص زردآلو یا هلوی تازه از برگه خشک آن‌ها استفاده شود.

خواص میوه هلو در طب سنتی + خواص هلو برای پوست، کبد و ریه

خواص هلو برای پوست

هلو به دلیل داشتن ویتامین C فراوان از بدن انسان در برابر رادیکال‌های آزاد و نور خورشید مراقبت می‌کند و باعث سلامت پوست می‌شود، میوه درخت هلو دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌های زاگزانتین و لوتئین است که اثرات ضد التهابی دارند و از ملتهب شدن غیر عادی سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

میوه هلو باعث می‌شود تا از مرگ سلول‌ها جلوگیری شود و باعث مرطوب شدن و طراوت پوست می‌شود، همچنین هلو منبع زیادی از بتاکاروتن را در خود جای داده است که این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود که ویتامین A باعث می‌شود تا قوه بینایی تقویت شود و مانع از بروز بیماری‌های چشمی و آب مروارید می‌شود.

خواص هلو برای کبد

یکی از خاصیت‌های مهم هلو برای بدن این است که می‌تواند باعث پاک‌سازی و سم زدایی کبد شود که همین امر می‌تواند بدن را از بیماری‌های بسیاری محفوظ نگه دارد، اختلال کبد چرب سمی، بیماری است که در صورت درمان نشدن طولانی، بیماری‌هایی مثل میگرن و دیابت و سل ایجاد می‌کند.

مصرف هلو در دوران بارداری

هلو به‌واسطه این‌که به‌عنوان منبع خوبی از ویتامین C، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی شناخته می‌شود، نقش بسیار مهمی در سلامت مادران باردار و رشد جنین ایفا می‌کند.

خواص هلو در درمان چاقی

هلو حاوی ترکیبات زیست‌فعالی است که می‌توانند با اختلال‌های مربوط به چاقی، به‌خوبی مبارزه کنند، ترکیبات زیست‌فعال، ترکیباتی هستند که می‌توانند روی بافت‌های زنده اثرگذار باشند.

در پژوهشی دیگر مشخص شد، وجود ترکیبات فنولی در هلو، باعث می‌شود این میوه با التهاب در بدن و چاقی مقابله کند، همچنین سندرم‌های سوخت‌وسازی را که منجر به مشکلات جسمی خطرناکی می‌شود، درمان کند.

یک عدد هلو، کمتر از ۶۰ کالری دارد و نمی‌توان هیچ نوع چربی اشباع‌شده، کلسترول یا سدیم در این میوه پیدا کرد، همچنین بیش از ۸۵ درصد این میوه از آب و فیبر تشکیل شده است و به‌دلیل وجود فیبر، هلو احساس سیری طولانی‌مدتی به فرد می‌دهد.

source