به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی‌گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش پیدا کند همچنین با هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه افزوده خواهد شد.

مسعود صادقی، کارشناس صنعت برق پیرامون افزایش بی‌سابقه دما در فصل گرم سال جاری و نقش این رخداد در تحمیل فشار سنگین به شبکه‌های انتقال، توزیع و فوق توزیع کشور اظهار کرد: تقاضای مصرف برق در فصل گرم سال جاری به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسیده است و این میزان تقاضا در کنار افزایش شدید دمای هوا فشار سنگینی را به شبکه سراسری برق در بخش‌های مختلف اعم از انتقال توزیع و فوق توزیع وارد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سطح آمادگی شبکه سراسری برق کشور قابل قبول ارزیابی می‌شود، اضافه کرد: به صورت شبانه روزی چند ده هزار نفر در نقاط مختلف کشور در حوزه انتقال و توزیع برق در حال فعالیت هستند که این تلاش‌ها باعث شده است با وجود مشکلاتی مانند افزایش بار شبکه و دمای بالای هوا میزان شکایت‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهشی باشد.

این متخصص صنعت برق بر لزوم نوسازی و مقاوم‌سازی شبکه‌های برق در سراسر کشور تأکید کرد و در همین رابطه عنوان کرد: موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد این است که صرف تعمیر و نگهداری از شبکه انتقال برق برای حفظ پایداری کافی نیست و لازم است در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری‌های جدیدی به منظور نوسازی و مقاوم‌سازی شبکه سراسری صورت گیرد.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با هر درجه افزایش دما ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور اضافه می‌شود و همین موضوع نشان می‌دهد مدیریت مصرف یکی از ابزارهای مهمی است که لازم است با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق در دستور کار قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین میزان برق کشور در بخش‌های غیر مولد به مصرف می‌رسد، اضافه کرد: لازم است در کنار برنامه‌ها و اقداماتی مانند نصب کنتورهای هوشمند و رویکردهای تشویقی که برای مدیریت مصرف تقاضا صورت می‌گیرد، از مکانیزم قیمت‌گذاری اوج بار نیز باید به عنوان یک ابزار کنترلی در قبال مشترکان پرمصرف استفاده شود.

source