به گزارش خبرگزاری ایمنا، میوه گیلاس یک میوه مغذی با کالری کم و مقدار زیادی فیبر، پلی فنل، کاروتنوئید، ویتامین C و پتاسیم است، این میوه بسیار کم کالری و خوشمزه فیبر بالایی دارد، به همین دلیل در رژیم غذایی جایگزین مناسبی برای غذاهای پرکالری خواهد بود، این میوه چه به صورت خشک شده یا حتی به صورت دمنوش، برای بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی مؤثر است و می‌تواند در کاهش وزن هم تأثیر زیادی بگذارد.

ارزش غذایی گیلاس

– حاوی ۹۰ کالری و سرشار از فیبر است.

– پروتئین بسیاری دارد.

– گیلاس منبع خوبی از تریپتوفان و سروتونین است.

– حاوی ویتامین C و ویتامین A است.

– مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی در بدن کمک‌می‌کند.

– این میوه منبع طبیعی ملاتونین است، یعنی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می‌کند.

طبع گیلاس

متخصصان طب سنتی معتقدند طبع گیلاس سرد و تر است و با بدن افراد سرد مزاج سازگار نیست، به همین دلیل توصیه می‌شود که گیلاس را با مصلحاتی از جمله عسل، زیره، زنیان، کندر، خرما، چای نبات مصرف کنند، از سوی دیگر هرچه گیلاس شیرین و رسیده‌تر باشد، سردی کمتری خواهد داشت و بیشتر به سمت تعادل مزاج پیش می‌رود.

چگونه گیلاس تازه و سالم را تشخیص دهیم؟

گیلاس میوه بسیار حساسی است، بنابراین اگر می‌خواهید گیلاس رسیده و تازه به خانه بیاورید، به پوست و دُم گیلاس‌ها به خوبی نگاه کنید، از خریدن گیلاس‌هایی که رنگ دم آن‌ها کدر و تیره است و پوست چروکیده‌ای دارند خودداری کنید، چرا که این گیلاس‌ها کهنه هستند و در معرض آفتاب شدید قرار گرفته‌اند، پس از شست‌وشوی مناسب، گیلاس‌ها را سریع در یخچال نگه‌داری کنید تا سالم و تازه بمانند.

تاثیر مصرف گیلاس بر بدن + خاصیت‌های درمانی و مضرات

خواص گیلاس برای کودکان چیست؟

گیلاس برای کودکان خواص بسیاری دارد، این میوه از میوه‌های مورد علاقه کودکان است و از این بابت می‌توانید خوشحال باشید، این میوه می‌تواند تأثیرات بسیاری در سلامت کودک داشته باشد، برخی از فواید گیلاس برای کودکان، شامل موارد زیر است:

– این میوه حاوی بتاکاروتن زیادی است و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی کودکان مؤثر باشد.

– گیلاس برای پوست و چشم‌های کودک مفید است.

– فیبر موجود در این میوه می‌تواند از ابتلاء به یبوست پیشگیری کند.

– این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، این مسئله به رشد و عملکرد صحیح مغز کودکان کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای مردان و زنان

نمی‌توان خواص گیلاس را مختص مردان یا زنان دانست، این میوه برای همه سنین و هر جنسیتی مفید است و اثرات مثبتی دارد، یکی از خوبی‌های این میوه برای مردان و زنان (و بیشتر برای مردان) تقویت لیبیدو است، این ویژگی می‌تواند در تقویت سلامت آنها مؤثر باشد.

گیلاس و تأمین اکسیژن مورد نیاز خون

گیلاس سرشار از آنتی‌سیانین است که به سلامت بدن کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال‌ها جلوگیری می‌کند.

بهبود خواب

گیلاس ۱۰ برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی ملاتونین دارد که بی‌خوابی را درمان می‌کند و کارایی مفصل‌ها را بهبود می‌دهد، همچنین درمان خوبی برای جت لگ (خستگی ناشی از پرواز) است.

جلوگیری از التهاب

نقرس زمانی اتفاق می‌افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد، تشکیل کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می‌شود، مصرف گیلاس به منظور جلوگیری از این بیماری کمک می‌کند و با کمک به تنظیم فرایندهای متابولیک میزان اسید اوره را در خون کنترل می‌کند.

کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می‌شود و چربی و قند خون را در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می‌دهد، مواد مغذی موجود در گیلاس مانند ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید است، این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می‌شود و از سفت شدن رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند.

بهبود حافظه با مصرف گیلاس

مصرف گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی مفید است.

فواید گیلاس برای درمان گواتر، کبد، کلیه و مثانه

مصرف گیلاس گواتر مزمن را تا حد زیادی کنترل می‌کند.

مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه یا سنگ صفرا و مثانه مبتلا هستند، مفید است، زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‌های هاضمه کار می‌کند و سنگ‌ها را از بین می‌برد، این میوه به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

برای دفع سنگ‌های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده دم گیلاس مفید است، افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است ۹ گرم مغز هسته گیلاس با یک گرم رازیانه را در یک لیتر آب بجوشانند و هر چهار ساعت یک لیوان میل کنند.

پیشگیری از سرطان و کاهش وزن با مصرف گیلاس

گیلاس‌های شیرین شامل ویتامین سی، آنتوسیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می‌کنند، گیلاس‌های شیرین منبع خوبی از سیانیدین بوده که در درجه اول مسئول پیشگیری از سرطان است، آنتوسیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز کمک می‌کند و تمایز سلول‌ها را ترویج می‌دهد و خطرات سلول‌های سالم که به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند، را کاهش می‌دهد.

گیلاس شامل آب است و کالری خیلی پایینی دارد، مقدار فیبر موجود در این میوه به حفظ آب بدن کمک می‌کند، ویتامین‌های ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب ۶ می‌توانند متابولیسم و تبدیل مواد مغذی به انرژی را تسهیل کنند؛ بنابراین گیلاس به شما کمک می‌کند تا وزن کم کنید.

در مورد کاهش وزن با گیلاس باید بگوییم که می‌توانید مقداری گیلاس را موقع ناهار یا بعدازظهر بخورید یا آب گیلاس را با مقداری آب و یخ ترکیب کرده و بنوشید، گیلاس به همراه ماست بدون چربی، خامه سبک و دارچین هم ترکیب خوبی است، گیلاس نرسیده برخلاف دیگر سبزیجات و میوه‌های کال طعم خوبی دارد، گیلاس خاصیت قلیایی دارد و به تعادل PH بدن کمک می‌کند.

تاثیر مصرف گیلاس بر بدن + خاصیت‌های درمانی و مضرات

تأثیر مصرف گیلاس بر پاک‌سازی بدن و خون‌سازی

گیلاس حاوی ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر بوده که برای مغز بسیار مفید است، همچنین آب موجود در آن به خروج مواد سمی از بدن کمک می‌کند.

این میوه علاوه بر خون‌سازی انرژی مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کند و سدیم موجود در آن انعطاف از دست رفته بدن را بازمی‌گرداند.

مضرات گیلاس چیست؟

اگر معده حساسی دارید، مصرف زیاد گیلاس ممکن است منجر به اسهال، گاز یا نفخ معده شود، کارشناسان تغذیه هشدار می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط گیلاس مصرف کنند، اگرچه نباید از خواص گیلاس وحشی و خواص گیلاس بری چشم‌پوشی کرد، اما عوارض جانبی زیر را هم در نظر داشته باشید:

– واکنش‌های آلرژیک

– محتوای قند بالا

– ناراحتی دستگاه گوارش

– احتمال افزایش وزن در برخی افراد

– تداخل با داروهای انعقاد خون

source