به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
حسین معصومی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش یک نوع پشه بنام پشه آئدس به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری می تواند بصورت بدون علامت، موارد دارای علائم خفیف و موارد دارای علائم شدید بروز کند افزود: در موارد خفیف علائم شایع مثل علائم آنفلوانزا است که شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد مفاصل، درد استخوان ها، درد پشت چشم و حالت تهوع و استفراغ می باشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: در موارد شدید بیماری، علائم می تواند شامل: درد شدید شکمی، خونریزی از لثه و بینی، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد و مرطوب، افت سریع فشار خون و شوک باشد.

معصومی خاطر نشان کرد: این بیماری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند، امارات متحده عربی، عمان، قطر، یمن و عربستان و در کشورهای پاکستان، افغانستان و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

وی با اشاره به راه های پیشگیری و کنترل بیماری تب دانگی گفت: برای جلوگیری از گزش پشه از طریق پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب در زمان مسافرت به  کشورها و مناطق دارای بیماری تب دانگ اقدام شود، استفاده از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی شود، استفاده از پشه بند در صورتی که در فضای باز استراحت می کنید، نصب توری روی درب و پنجره ها و اطمینان از سالم بودن آنها، خودداری از بازکردن پنجره های محل اسکان، پرهیز از بیرون رفتن در ساعاتی از روز که احتمال گزش توسط پشه زیاد است مانند اوایل صبح و هنگام غروب.

این مسئول ادامه داد : همچنین برای جلوگیری از تکثیر و گسترش پشه های آئدس نیز تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان های شیشه ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان، حیوانات و ..، تعبیه درب یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه، استخر و …، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر،جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی از جمله در داخل گودال ها، ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، لاستیک ها و … از طریق بهسازی محیط و پوشاندن یا جمع آوری ظروف، لاستیک ها و موارد مشابه انجام شود.

 معصومی تأکید کرد: مراقبت حشره شناسی پشه آئدس و مراقبت انسانی بیماری تب دانگ بصورت مستمر توسط معاونت بهداشت دانشگاه و شبکه های بهداشت شهرستان های تابعه در حال انجام است.

انتهای پیام/

source