سئو سایت
هواپیماهای اویونیک مانند آنهایی که جت تجاری Bombardier’s Global 7500 و سایر هواپیماهای تجاری را تجهیز می کنند … [+] توسط پخش های جست و خیز GPS در خاورمیانه “تسخیر” می شوند.
به گفته محققان دانشگاه تگزاس، آنچه که ما از اواخر سپتامبر دیده‌ایم، بی‌سابقه است. ما قبلاً هرگز هواپیماهای تجاری را ندیده بودیم که توسط جعل GPS ضبط شده باشند.
هواپیماهای تجاری و تجاری به لطف سیستم های ناوبری مجهز به حسگرشان به بیراهه می روند. مجموعه ای از حوادث جعلی که از اواخر سپتامبر شروع شد، باعث خرابی کامل سیستم ناوبری هواپیما در برخی از هواپیماهای مسافربری و جت های تجاری بر فراز منطقه عراق-ایران شد. در نتیجه یک بیزجت تقریباً بدون مجوز وارد حریم هوایی ایران شد.
جعل GPS ادامه یافته است و همانطور که محققان دانشگاه تگزاس در آستین (UT Austin) به دنبال مشخص کردن منابع پخش های شیطانی GPS هستند، آنها متوجه شده اند که هواپیماهایی که توسط این سیگنال ها از مسیر خارج می شوند به طور کامل با دریافت فاسد “تسخیر” می شوند. داده های GPS که در نهایت سیستم های ناوبری اینرسی پشتیبان (INS) آنها را نیز خراب می کند.
تاد ا.
هامفریس و یک دانشجوی فارغ التحصیل از «مشاهده‌پذیر» به‌دست‌آمده از ماهواره‌های مدار پایین زمین (LEO) برای تعیین محل پخش سیگنال جعل GPS در دوره زمانی سپتامبر که برای اولین بار یک سری از حوادث گزارش شد، استفاده کردند.
هامفریس هفته گذشته طی یک مصاحبه تلفنی توضیح داد: «این دستگاه بر اساس اندازه‌گیری‌های مختلف از بسیاری از پروازهای ماهواره‌ای مختلف در حاشیه شرقی تهران بود.
او نتوانست فاش کند که از کدام صورت فلکی LEO برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده‌اند، اما لازم به یادآوری است که اسپیس ایکس پیوندهایی را برای سرویس پهن باند Starlink خود در ایران فعال کرد که پس از اعتراضات پس از مرگ زن جوانی که توسط پلیس ایران به دلیل پوشیدن لباس‌های بودید دستگیر شد در پاییز 2022 لباس نامناسب تلقی می شود.
اندکی پس از مجموعه حوادث جعل سپتامبر، تیم همفریس منبع جدیدی از جعل GPS در منطقه را که از اسرائیل سرچشمه می‌گیرد، شناسایی کردند. این دستگاه یک “چایرپ پارازیت” را دریافت کرد که چیزی را که هامفریس به عنوان نوعی سیگنال “دندان اره ای” توصیف می کند پخش می کرد. او نیروهای دفاعی اسرائیل را به عنوان منبع جعل شناسایی کرد که احتمالاً برای حفظ تعادل موشک‌ها و راکت‌های هدایت‌شونده دقیق توسط حزب‌الله آغاز شده است. این فعالیت در گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص پوشش داده شد.
اطلاعات بیشتر از FORMFORBES ADVISORبهترین حساب‌های پس‌انداز پربازده سپتامبر 2023 توسط کوین پین مشارکت‌کننده بهترین حساب‌های پس‌انداز سود 5 درصدی سپتامبر 2023 توسط کسیدی هورتون مشارکت‌کننده، ارتش اسرائیل متعاقباً این توافق را به‌عنوان یک توافق بین‌المللی به‌عنوان پارازیت تشخیص داد، اما به‌عنوان یک توافق بین‌المللی مخالفت کرد. قابل ذکر است که همین تأثیر را روی اویونیک هواپیما دارد.
این زمانی اتفاق می‌افتد که گیرنده‌های GPS که بخشی از سیستم‌های مدیریت پرواز هواپیما (FMS) هستند مانند عرشه پرواز Pro Line Fusion راکول کولین (که برای گلوبال 7500 خود و سایر جت‌های تجاری به Bombardier ارائه می‌کند) تحت عنوان “عرشه پرواز Bombardier Vision) جعلی دریافت می‌کنند. سیگنال ها
گزارش شده است که جت تجاری Bombardier Global 7500 مشابه این جت جعلی GPS را در … [+] شرق مدیترانه در اواخر نوامبر تجربه کرد. این شرکت هیچ اظهار نظری در مورد این موضوع ارائه نکرد.
Bombardierدر سیستم کالینز و سیستم‌های مشابه مانند عرشه پرواز یکپارچه G5000 گارمین، داده‌های GPS دریافتی «ذوب» می‌شوند – مستقیماً به بخش INS FMS ارسال می‌شود که از اطلاعات برای به‌روزرسانی خود استفاده می‌کند، و تغییر طبیعی حسگرهای مرجع اینرسی را تصحیح می‌کند. و کالیبره کردن به همان موقعیتی که GPS نشان می دهد.
هامفریس می‌گوید: «گیرنده جی‌پی‌اس این داده‌های نادرست را می‌خورد و خروجی‌های اشتباه تولید می‌کند.
بنابراین سیگنال های جعلی هر دو زیرسیستم ناوبری GPS و INS را در FMS فریب داده اند. اطلاعات موقعیت نادرست حاصل ممکن است به خلبان خودکار هواپیما، محاسبه سوخت/برد و زیرسیستم‌های دید مصنوعی در میان سایر موارد ارسال شود.
جعل به طور موثر هواپیما و خدمه آن را دستگیر کرده است، همانطور که در حوادث گزارش شده در ماه سپتامبر اتفاق افتاد. هامفریس تأیید می کند: «این به همان اندازه خطرناک بود که می شود. خلبانان تا آنجا که می توانستند گم شده بودند. آنها مجبور شدند با کنترل ترافیک هوایی تماس بگیرند و مسیرهای دور به نوبه را بپرسند.
هامفریس این نقص در اویونیک تجاری مدرن را به انگیزه دستیابی به بهترین عملکرد در یک سیستم ناوبری که در شرایط عملیاتی “عادی” (بدون اختلال) کار می کند، نسبت می دهد. این رویکرد در تاکید بر سیستم های متصل به جای سیستم های فدرال گذشته دیده می شود.
زمانی که سیستم‌های مختلف داده‌هایی را که از یکدیگر دریافت می‌کنند، می‌پذیرند که گویی بررسی شده است، اتصال را دریافت می‌کنید.»
اما در محیط کنونی که در آن هوانوردی و سایر سیستم‌های ناوبری وجود دارند، انتظار برای حاکم شدن شرایط عادی به منزله تاس انداختن است.
هامفریس می‌گوید: «شما نمی‌توانید از تکنیک‌های فیوژن که بهترین عملکرد را در شرایط عادی [حال حاضر] به شما می‌دهند، استفاده کنید. “شما باید سطحی از پارانویا را در سیستم خود ایجاد کنید که عملکرد کلی را کاهش دهد.”
هامفریس اذعان می‌کند که نیاز به بخش‌های GPS و INS سیستم‌های اویونیک یکپارچه برای بررسی یکدیگر، مقایسه تفاوت‌ها در اطلاعات موقعیت و محاسبات ممکن است کاملاً منطقی به نظر برسد، اما «در سیستم‌های اویونیک فعلی ما یکپارچه نیست».
او اشاره می‌کند که چنین بررسی‌های متقاطع باید با دقت انجام شود، و هم سیگنال‌های جعلی GPS و هم تغییر موقعیت طبیعی که با INS همراه است، در نظر گرفته شود.
اگر تقلبی که گیرنده جی‌پی‌اس را می‌گیرد، تقلبی است که شما را خیلی دور نکرده است، در این صورت این احتمال وجود دارد که شما آن جعل را حتی با بررسی دوبار در برابر سنسور اینرسی بپذیرید. راه‌هایی وجود دارد که یک کلاه‌بردار حیله‌گر می‌تواند هواپیما را بگیرد، حتی اگر هواپیما داده‌ها را بر اساس حسگر اینرسی خود بررسی کند.
هامفریس که بیش از یک دهه در مورد خطرات جعل جی پی اس تحقیق کرده و نوشته است و در سال های 2012 و 2015 در کنگره در مورد این موضوع شهادت داده است، مقاله ای را در سال 2016 منتشر کرد که در آن چنین سوء استفاده پیچیده ای از جعل هواپیما را توصیف کرد که می تواند سیستم های اویونیک هواپیما را ضبط کند.
اما او مشاهده می کند که هنوز هیچ کاری به این حیله با جعل GPS در خاورمیانه انجام نشده است. “آنچه در حال حاضر در آنجا اتفاق می افتد به اندازه حمله ما پیچیده نیست. این یک ساز بلانت است و آنها در حال سقوط هستند. فکر می کنم این یک تراژدی است.»
این تراژدی است که همچنان به سختی از آن جلوگیری می شود. در اواخر نوامبر، وب‌سایت جمع‌سپاری اطلاعات اطلاعات پرواز OPSGROUP گزارشی را از یک خدمه پرواز که یک جت تجاری Bombardier Global 7500 را در شرق مدیترانه از ترکیه به قبرس هدایت می‌کرد، مخابره کرد. این مسیر از منطقه بیروت، لبنان دور نیست، جایی که، همانطور که در بالا ذکر شد، اسرائیل درگیر جعل GPS شده است.
تصویری از وب‌سایت اطلاعات پرواز OPSGROUP که تجربه جعل GPS توسط یک … [+] Bombardier Global 7500 bizjet در نزدیکی بیروت در اواخر نوامبر.
OPSGROUPA بر اساس این گزارش، هواپیما در ارتفاع 47000 فوتی پرواز می کرد و خدمه ورودی های GPS را قبل از منطقه بر اساس جعل شناخته شده غیرفعال کرده بودند. با این حال، آنها برای مدت کوتاهی دوباره آنها را روشن کردند و سیگنال های جعلی دریافت کردند. FMS آنها موقعیت هواپیمای (جعلی) آنها را بر فراز بیروت، تقریباً 120 مایل دریایی دورتر از مسیر پرواز واقعی آنها نشان داد.
من از گارمین و راکول کالینز در مورد موضوع سیگنال‌های جعلی GPS در خاورمیانه و حساسیت سیستم‌های آنها به چنین فریبکاری سؤال کردم. سخنگوی گارمین پاسخ کوتاهی را ایمیل کرد و گفت:
ما از این ادعاها آگاه هستیم و در کمیته‌های صنعتی مناسبی که اقدامات تشخیص و کاهش جعل و پارازیت را ارزیابی می‌کنند، مشارکت داریم، اما ترجیح می‌دهیم در این زمان بیشتر از این اظهار نظر نکنیم.»
سخنگوی راکول کالینز گفت که این شرکت هیچ اظهارنظری در مورد این موضوع ندارد.
هامفریس خاطرنشان کرد که سیستم ناوبری ماهواره ای گالیله اروپا اکنون شامل امضاهای دیجیتالی است که با داده هایی که به گیرنده های GPS ارسال می کند تا صحت آنها را تأیید کند. ایده های مشابهی برای GPS ارائه شده است اما هنوز عملی نشده است. حتی در این صورت هم آنها بی‌خطا نیستند.
تا زمانی که اصلاحات مربوط به عدم بررسی متقابل در سیستم های ناوبری و خود GPS انجام نشود، خطر هواپیماهای تجاری و تجاری ناشی از سیستم های اویونیک ضبط شده در نتیجه جعل GPS همچنان بالا خواهد بود.
هامفریس در پایان می‌گوید: «من فکر می‌کنم برخی از افرادی هستند که این سیستم‌های اویونیک را می‌سازند که در حال حاضر به پیشانی خود می‌کوبند و می‌گویند: «احتمالاً باید به آن حالت خرابی توجه بیشتری می‌کردیم و نکردیم».
من را در توییتر دنبال کنید. اریک تگلر

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط salamatikhabari