امروزه، زعفران هنوز هم به عنوان ادویه‌ای که برای پخت و پز استفاده می‌شود و هم به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماری‌های مختلف از ارزش بالایی برخوردار است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ادویه برای مصارف مختلف موثر است. برای آشنایی بیشتر با خواص دمنوش زغفران برای سلامتی و طرز تهیه آن، ادامه این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز را بخوانید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

دمنوش زعفران برای افسردگی

به زعفران ادویه آفتاب می‌گویند و این فقط به دلیل رنگ قرمز و گاهی زرد آن نیست. بلکه این ادویه دارای خواص تقویت‌کننده خلق و خو است. یک مطالعه قدیمی‌ در مجله Ethnopharmacology نشان داد که زعفران می‌تواند به اندازه قرص فلوکستین (پروزاک) در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثر باشد.

یک مرور در مجله Integrative Medicine، چندین مطالعه را در مورد استفاده از زعفران برای درمان افسردگی در بزرگسالان بالای 18 سال بررسی کرد. محققان دریافتند که زعفران علائم را برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بهبود می‌بخشد. این نکته ممکن است آن را جایگزین خوبی برای افرادی کند که نمی‌توانند داروهای ضد افسردگی را به خوبی تحمل کنند.

سلامت قلب

زعفران دارای ترکیبات شیمیایی مختلف است که برخی از آن‌ها ممکن است در کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری قلبی موثر باشند. یک مطالعه قدیمی‌در ژورنال علوم پزشکی هند نشان داد که زعفران احتمال اینکه کلسترول بد باعث آسیب بافتی شود را کاهش می‌دهد. محققان بر این باورند که خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است در مورد بیماری قلبی اثر محافظتی داشته باشد.

دمنوش زعفران برای قاعدگی

مطالعه‌ای در مجله بین المللی زنان و زایمان، زعفران را به عنوان درمانی برای علائم PMS در زنان 20 تا 45 ساله مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که مصرف 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز می‌تواند به تسکین علائم PMS کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که حتی استشمام زعفران به مدت 20 دقیقه در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول موثر است.

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش برای پریود شدن

دمنوش زعفران برای تقویت حافظه

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی کروسین و کروستین است که محققان معتقدند این ترکیبات ممکن است به یادگیری و عملکرد حافظه کمک کنند. خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است قدرت شناخت را در بزرگسالان مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

ضد سرطان

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. آسیب رادیکال‌های آزاد با بیماری‌های مزمن مانند سرطان مرتبط است. در مطالعات در لوله آزمایش، زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین می‌برند یا رشد آن‌ها را سرکوب می‌کنند، در حالی که سلول‌های سالم را بدون آسیب می‌گذارند. این اثر در رابطه با سرطان پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز صدق می‌کند.

خواص آنتی اکسیدانی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها، مولکول‌هایی هستند که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های قابل توجه زعفران شامل کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول است.

دمنوش زعفران

دمنوش زعفران برای افزایش میل جنسی

مطالعات نشان داده‌اند که زعفران ممکن است دارای خواص تقویت‌کننده میل جنسی، به‌ویژه در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، باشد.

دمنوش زغفران برای کاهش اشتها

بر اساس تحقیقات، زعفران ممکن است با کاهش اشتها از ریزه خواری جلوگیری کند. در یک مطالعه 8 هفته‌ای، زنانی که مکمل زعفران مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی احساس سیری بیشتری داشتند، کمتر ریزه خواری می‌کردند و به طور قابل‌توجهی وزن کم کردند.

خواب آور

تحقیقات نشان می‌دهد که مواد فعال موجود در زعفران دارای خواص خواب آور هستند و ممکن است تأثیر مفیدی بر کیفیت و مدت خواب داشته باشند. یک بررسی که شامل پنج مطالعه و 379 شرکت‌کننده بود، نشان داد که درمان‌های حاوی زعفران یا مواد فعال آن، از جمله کروسین، به بهبود کیفیت خواب و طول مدت خواب کمک می‌کند. محققان پیشنهاد کردند که زعفران ممکن است با افزایش سطح هورمون ملاتونین و تأثیر بر گیرنده‌های خاصی در مغز برای بهبود کیفیت خواب، به بهبود خواب کمک کند.

بیشتر بخوانید: قویترین داروی گیاهی خواب آور برای داشتن خوابی آرام

کاهنده قند خون

طبق نتایج مطالعات لوله آزمایش و موش‌های مبتلا به دیابت، زعفران ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را افزایش دهد.

تقویت کننده بینایی

به نظر می‌رسد زعفران بینایی را در بزرگسالان مبتلا به AMD (دژنراسیون ماکولا وابسته به سن) بهبود می‌بخشد و از آسیب رادیکال‌های آزاد که با AMD مرتبط است محافظت می‌کند.

طرز تهیه دمنوش زعفران

چگونه دمنوش زعفران درست کنیم؟ این کار بسیار ساده است. شما می‌توانید مقداری آب جوش را در یک فنجان روی زعفران ریخته، درپوشی روی آن قرار دهید و اجازه دهید حدود پنج تا هشت دقیقه دم بکشد. اما این دمنوش می‌تواند طعم قوی و تلخی داشته باشد. در نتیجه، می‌توانید آن را با چای مخلوط کنید یا به آن گیاهان و ادویه‌جات دیگر یا نبات اضافه کنید.

سخن پایانی

دمنوش زعفران یک دمنوش خوش طعم و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. از خواص دمنوش زعفران می‌توانیم به مواردی مانند بهبود خلق و خو، افزایش میل جنسی، همچنین کاهش علائم PMS و کمک به کاهش وزن اشاره کنیم. شما می‌توانید این دمنوش را به آسانی تهیه کنید و از خواص آن لذت ببرید.

source

توسط salamatikhabari