امروزه همه افراد به دنبال روش‌هایی برای زیباتر جلوه دادن لبخند خود هستند؛ بنابراین به دنبال روش‌هایی مثل لمینت یا کامپوزیت دندان می‌روند. لبخند زیبا باعث افزایش زیبایی صورت می‌شود. دندان‌هایی که دارای فرم زیبا هستند می‌توانند اعتماد به نفس افراد را بالاتر ببرند. لمینت دندان و کامپوزیت دو روش برای زیباتر کردن دندان‌ها هستند. اما تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟ در این مقاله به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

لمینت دندان چیست؟

کامپوزیت و لمینت دو روش درمان زیبایی می‌باشند که باعث تغییر زیادی در زیبایی دندان می‌شوند. به لمینت دندان روکش پرسلن هم می‌گویند. در واقع لمینت دندان همان ونیر دندانی می‌باشد که یک لایه نازک چینی است که بر روی دندان می‌نشیند. این لایه را به قسمت جلویی دندان می‌چسبانند.

لمینت روکشی است که شامل پوسته نازک چینی می‌شود؛ که این پوسته کانتور دارد و با ناخن‌های مصنوعی شبیه است. لمینت به دو شکل قدیمی و جدید تقسیم می‌شود؛ که نوع قدیمی آن به نام سرامیکی یا پرسلین معروف است و نوع جدید آن مدل پیشرفته‌تر است که به شکل روکش چینی است. عملکرد هر دو روکش شبیه یکدیگر است؛ اما تفاوت بین این دو در این است که لمینت نازک‌تر است و در زمان نصب نیازی به تراش زیاد مینای دندان نیست.

کامپوزیت دندان چیست؟

اصطلاحات مختلفی در دندان‌پزشکی وجود دارند که در هنگام مراجعه به دندان‌پزشک، بهتر است که از آن‌ها مطلع باشیم. شاید شما هم دقیقا ندانید که کامپوزیت چیست و چه فرقی با مواد پر کردنی دندان یا روکش دندان دارد؟ کامپوزیت دندان روکشی از جنس ونیر دندانی است که از رزین کامپوزیتی تشکیل می‌شود و به قسمت جلوی دندان آن را می‌چسبانند تا شکل و رنگ دندان جذاب‌تر جلوه دهد. در این روش از یک ماده باندینگ کامپوزیتی استفاده می‌گردد که شباهتی زیادی با موادی دارد که در زمان پر کردن دندان از آن استفاده می‌کنند.

کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت در موادی است که از آن ساخته می‌شوند. تفاوت در مواد تشکیل دهنده باعث می‌شود تا مراحل درمان و ویژگی‌های آن‌ها نیز با هم فرق کند. در اینجا به چند مورد از تفاوت لمینت و کامپوزیت اشاره می‌کنیم.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر مراحل نصب و ترمیم

یکی از مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت در مرحله قالب‌گیری است. در کامپوزیت احتیاجی به قالب‌گیری نیست. برای اینکه مواد بر روی فک در کامپوزیت جایگذاری شود، مدت زمان ۵ ساعت برای هر فک لازم است. بنابراین در یک جلسه کار کامپوزیت به پایان می‌رسد. اما برای لمینت حدود دو هفته تا یک ماه وقت نیاز است و پزشک پس از معاینه بیمار شروع به قالب‌گیری می‌کند.

معمولا در لمینت دندان نیم میلی‌متر از مینای دندان را می‌تراشند تا بتوانند مواد را بر روی آن نصب کنند.  بعد از انجام لمینت دیگر نمی‌توان عمل ترمیم و جابجایی مواد را انجام داد. به همین خاطر اگر دندان پر شود و یا بشکند باید کاملا آن را بردارند؛ اما در کامپوزیت می‌توان آن را ترمیم کرد. نحوه نصب و ساخت از مهم‌ترین تفاوت بین کامپوزیت و لمینت است.

فرق لمینت و کامپوزیت از نظر زیبایی

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ زیبایی

لمینت و کامپوزیت از نظر ظاهری با هم فرق می‌کنند. در لمینت به خاطر ضخیم نبودن مواد زیبایی و ظرافت زیاد است. لمینت به علت شباهت با مینای دندان رنگی شفاف دارد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در جذب رنگ

لمینت به خاطر داشتن مواد مستحکم ولعابی که بعد از درمان در آن به کار می‌رود مقاومت بالایی در مقابل جذب رنگ و خرد شدن دارد. در حالی که روکش‌های کامپوزیت رنگ را به خود جذب می‌کنند و بنابراین در هنگام مصرف مواد غذایی باید از مواد غذایی که ایجاد لکه بر روی دندان می‌کنند خودداری کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در پوشاندن پوسیدگی

  1. زمانی که تیرگی‌های سطح دندان بسیار عمیق باشد با کامپوزیت می‌توان مشکلات ظاهری آن را برطرف نمود. در صورتی که اگر دارای دندان‌های تیره‌ای هستید می‌توانید برای برطرف کردن این مشکل از لمینت کمک بگیرید.
  2. برای اینکه اندازه دندان‌های خود را تغییر دهید نیز می‌توانید از لمینت کمک بگیرید. بعضی از افراد به علت سائیدگی دارای دندان‌های کوتاه و بلند هستند در نتیجه زیبایی لبخند آن‌ها از بین می‌رود. در این افراد در هنگام صحبت کردن و خندیدن دندان‌ها به صورت نامرتب نشان داده می‌شود. برای از بین بردن این مشکل بهترین کار چسباندن لمینت است.
  3. برای اینکه لبه‌های دندان اصلاح شود و ناهمواری‌های آن درست شود از لمینت استفاده می‌کنند. همچنین ناهمواری و لایه لایه بودن لبه‌های دندان و یا سطح آن هم می‌تواند با لمینت ترمیم گردد.
  4. افرادی که به دنبال حفظ ظاهر طبیعی دندان خود هستند و لبخند مصنوعی را دوست ندارند از لمینت استفاده می‌کنند.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

با در نظر گرفتن تفاوت لمینت و کامپوزیت هر دو روش برای زیباتر کردن ظاهر دندان و به وجود آوردن لبخندی زیبا مناسب هستند. نتیجه این دو روش نسبت به روش درمانی ارتودونسی، در مدت زمان کمتری نشان داده می‌شود. با این وجود انتخاب کامپوزیت یا لمینت دندان به تصمیم گیری شما بستگی دارد. انتخاب یکی از این روش‌ها بسته به سلیقه و انتظار شما و دیدگاه دندانپزشک متفاوت است.

در صورتی که می‌خواهید اصلاحات کوچک و سریع انجام دهید یا می‌خواهید فرم تعداد کمی از دندان‌های شما بهبود یابد می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید؛ زیرا موادی که در این روش استفاده می‌شود سبک است و احتیاجی به تراشیدن مینای دندان ندارد. در صورتی که بخواهید شکل دندان و فاصله بین دندان‌ها را تغییر دهید بهترین گزینه لمینت است. همچنین اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدی داشته باشید و یا ثبات رنگ آن بالا باشد حتما لمینت را انتخاب کنید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ قیمت

هزینه یکی دیگر از تفاوت لمینت و کامپوزیت است. شرایط مختلف می‌تواند بر روی قیمت گذاری این دو خدمات تاثیر بگذارد که عبارتند از:

نحوه جایگذاری  مواد روی دندان

این عمل به تراش مینای دندان بستگی دارد. در کامپوزیت دندانپزشک معمولا مینای دندان را نمی‌تراشد اما به کمک تکنیک لایه گذاری کار خود را انجام می‌دهد و برای اینکه بتواند مواد را بر روی دندان محکم کند از لیزر پزشکی کمک می‌گیرد؛ در حالی که در لمینت دندانپزشک تراش بر روی دندان ایجاد می‌کند و این تراش معمولاً اندک است. در لمینت روکش سرامیکی در لابراتور درست می‌شود در نتیجه هزینه بالاتری دارد.

لمینت و کامپوزیت

جنس ونیر دندان

جنس لمینت معمولا از دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی است. لمینت سرامیکی از پرسلین درست می‌شود که مانع ضربه، ساییدگی و زردی دندان‌ها می‌شود و مقاومت و استحکام دندان را زیاد می‌کند. همچنین نیازی به رعایت رژیم غذایی نمی‌باشد و افراد می‌توانند هرچه دوست دارند استفاده کنند. کامپوزیت از رزین درست می‌شود که جنس آن پلاستیک توام با فیلر است. مقاومت رزین به اندازه سرامیک بالا نیست و مواد اولیه آن نیز ارزان‌تر از سرامیک است. به همین خاطر قیمت لمینت و کامپوزیت با همدیگر فرق می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز پرداخته شد بسیاری از افراد به خاطر مشکل در ظاهر دندان‌ها لبخند زیبایی ندارند. به کمک کامپوزیت و لمینت می‌توان این مشکل را برطرف نمود. در صورتی که تفاوت بین این دو روش را بدانید می‌توانید با انتخاب درست دندان‌های خود را ترمیم کنید. ترمیم ظاهر دندان به کمک لمینت و کامپوزیت می‌تواند باعث زیبایی لبخند شما شود.

source

توسط salamatikhabari