با توجه به درگیری زندگی‌های امروزی با عواملی که منجر به افزایش فشار خون می‌شوند، آموختن روش‌های مناسب برای پایین آوردن فشار خون، امروزه به یک نیاز در اغلب خانواده‌ها تبدیل شده است. هرچند که درمان فشار خون همیشه با استفاده از روش‌های خانگی امکان‌پذیر نیست؛ اما بدیهی است که درکنار خرید قرص فشار خون استفاده از این روش‌ها در کنترل میزان فشار خون تأثیر مثبتی خواهد داشت. لذا لازم است با مواد غذایی و گیاهانی که قاتل فشار خون بالا هستند، آشنا شد و در مورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کرد.

از این جهت در این مقاله مهم‌ترین و رایج‌ترین مواد غذایی و گیاهان دارای این خاصیت را نام برده‌ایم و به توضیح هر کدام از آن‌ها پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از داروی تجویز شده توسط پزشک، هیچ یک از این موارد معرفی شده جایگزین دارو نخواهد شد و تنها در کنترل میزان فشار خون در کنار مصرف دارو نقش خواهد داشت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مواد غذایی قاتل فشار خون بالا

قرار دادن برخی از مواد غذایی می‌تواند نقش مهمی در پایین آوردن فشار خون داشته باشد و بتواند آن را کنترل کند. به گونه‌ای که برخی از این موارد حتی می‌توانند در برخی شرایط به عنوان درمان فشار خون بالا به صورت خانگی شناخته شوند. مهم‌ترین مواد غذایی که از این خاصیت برخوردار هستند در ادامه نام برده و توضیح داده شده‌اند.

کاهش فشار خون با انواع ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب به عنوان مهم‌ترین منبع دریافت امگا3 شناخته می‌شوند که می‌توانند ملتهب شدن و مقدار ترکیبات انقباضی شریان‌های خونی (نظیر اکسی لیپین) را بسیار کاهش دهند و از این طریق، موجب پایین آوردن فشار خون شوند. بهتر است بدانید بررسی‌ها و مطالعات انجام شده تأثیر امگا3 را در کاهش فشار خون به اثبات رسانده است. به گونه‌ای که افراد دارای میزان چربی امگا3 کافی، فشار خون پایین‌تری نسبت به سایرین دارند. از این جهت قرار دادن ماهی در وعده‌های غذایی هفتگی (3 وعده در هفته) به جای استفاده مداوم از گوشت قرمز توصیه شده است.

کاهش فشار خون با انواع ماهی‌های چرب

کاهش فشار خون با زرشک

خواص زرشک در کنترل فشار خون نیز موثر است، چراکه زرشک غنی از یک آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین است که این ماده یک نوع فلاونوئید است و می‌تواند در پایین آوردن فشار خون مؤثر باشد. علاوه بر زرشک، استفاده از آب زرشک در قالب اسموتی یا خوراکی‌های دیگر نیز می‌تواند به میزان چشمگیری در کنترل فشار خون نقش داشته باشد.

مطالعات اخیر محققان و متخصصان بر روی 34000 نفر از افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان داده است افرادی که در مواد غذایی آن‌ها آنتوسیانین وجود دارد و به مقدار بیشتری از این ماده را در طول یک شبانه روز مصرف می‌کنند، خطر فشار خون حداقل 8 درصد کمتر از بقیه آن‌ها را تهدید می‌کند.

کاهش فشار خون با دانه کدو تنبل

دانه‌های کدو تنبل سرشار از عناصر مقوی و مغذی برای بدن هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پتاسیم، منیزیم و آرژنین اشاره کرد. این عناصر در کاهش میزان فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا نقش مهمی دارند.

آرژنین نیز به عنوان یک آمینو اسید به منظور تولید نیتریک اسید شناخته می‌شود که این اسید نیز می‌تواند در شل شدن شریان‌های خونی نقش داشته باشد. از این جهت استفاده از این دانه می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. اثرات چشمگیر این دانه قدرتمند زمانی کاملا نمایان خواهد شد که هر روز به مدت 6 هفته و روزانه 3 گرم از آن مصرف شود.

کاهش فشار خون با هویج

اتساع عروق خونی یکی از مواردی است که کاهش التهاب و رفع آن، در پی این مورد ایجاد خواهد شد. هویج با دارا بودن ترکیبات فنلی که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان اسیدهای کلروژنیک و کوماریک کافئین را نام برد، می‌تواند در این راستا بسیار مفید باشد. بنابراین می‌توان مدعی شد مصرف روزانه هویج خام به تعداد 1 الی 2 عدد در روز، تأثیر مطلوبی در کاهش فشار خون خواهد داشت.

کاهش فشار خون با هویج

کاهش فشار خون با اسفناج

گرچه اسفناج را با آهن و کلسیم فراوان آن می‌شناسیم، اما جالب است بدانید که خواص اسفناج در کاهش فشار خون نیز موثر است. اسفناج و چغندر از مواد مغذی همچون آنتی اکسیدان‌ها، نیترات، منیزیم، کلسیم و پتاسیم، کاملاً غنی شده‌اند. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی 27 نفر از افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، مشخص شده است که مصرف 500 میلی‌لیتر سوپ اسفناج به صورت روزانه و به مدت 7 روز، می‌تواند در مقایسه با همین مقدار مصرف سوپ مارچوبه، تأثیرات بیشتری در پایین آوردن فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشته باشد.

کاهش فشار خون با اسفناج

گیاهان قاتل فشار خون بالا

طبق مطالعات و پژوهش‌های انجام شده، محققان دریافته‌اند که مصرف برخی گیاهان علاوه بر سایر خاصیت‌های درمانی محتمل، می‌تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز مفید و مؤثر واقع شود. این گیاهان با برخورداری از ترکیباتی در ساختار خود، می‌توانند با قرار گرفتن در برنامه غذایی افراد، به کاهش فشار خون و کنترل میزان آن کمک کنند و نقش چشمگیری داشته باشند. اگر به مصرف زیاد سبزیجات در رژیم غذایی خود عادت ندارید، مصرف داروهای گیاهی کاهش فشار خون می‌تواند راهکاری جایگزین و کم عارضه باشد.

جعفری قاتل فشار خون بالا

بر اساس آزمایش‌ها و مطالعات انجام گرفته، تأثیر آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی بر پایین آمدن فشار خون و نیز کاهش کلسترول بد به اثبات رسیده است. با توجه به اینکه گیاه جعفری از ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی برخوردار است، می‌توان مدعی شد که این گیاه می‌تواند در کاهش میزان فشار خون نقش مؤثری داشته باشد.

این گیاه مدیترانه‌ای در فاز حیوانی آزمایش شده است و به علت مسدود کردن کانال کلسیم (که منجر به انبساط شریان‌های خونی می‌شود)، توانسته است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. اما لازم است تحقیقات بیشتری در فاز انسانی صورت گیرد تا ادعای تأثیر جعفری بر پایین آوردن فشار خون، به اثبات قطعی برسد.

کاهش فشار خون با جعفری

تخم کرفس

برخی دانشمندان با توجه به سرشار بودن گیاه تخم کرفس از فیبر، آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز، این گیاه را مؤثر در کاهش و کنترل فشار خون دانسته‌اند. هرچند که تحقیقات و آزمایش‌های بیشتر در فاز انسانی برای تأثیر این گیاه مورد نیاز است؛ اما نتایج به دست آمده از تعداد محدود آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که عصاره تخم کرفس حاوی مواد و ترکیباتی است که می‌توانند کانال‌های کلسیم را مسدود کنند. همچنین بهتر است بدانید این گیاه منبعی غنی از فیبر رژیمی نیز شناخته شده است.

سیر

سیر با توجه به برخورداری از ترکیبات مفید، یکی از مغذی‌ترین مواد برای قلب محسوب می‌شود. یکی از این ترکیبات مفید، ترکیبات گوگردی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به آلیسین اشاره کرد. در مجموع این ترکیبات می‌توانند مواردی همچون گشاد شدن عروق خونی و افزایش جریان خون را به دنبال داشته باشند که در پایین آوردن فشار خون مؤثر است. تأثیر مشابه این گیاه با داروهای مربوط به کنترل فشار خون با بررسی 12 تحقیق بر روی تعداد بیشتر از 550 نفر که به فشار خون بالا مبتلا بوده‌اند، این ادعا را تصدیق کرده است.

کاهش فشار خون با سیر

ریحان شیرین قاتل فشار خون بالا

اوژنول علاوه بر برخورداری از سایر خواص دارویی، به عنوان یک مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم شناخته می‌شود و از این جهت می‌تواند در کاهش میزان فشار خون نقش داشته باشد. چراکه این مسدود کننده‌ها مانع حرکت کلسیم به سمت سلول‌های شریانی و قلب می‌شوند و به این ترتیب رگ‌های خونی فرصت استراحت خواهند داشت.

یکی از گیاهانی که سرشار از این ماده است، گیاه ریحان شیرین است. همچنین استفاده از این گیاه از منقبض شدن شریان‌های خونی نیز جلوگیری می‌کند و از این رو، در رقیق شدن خون نیز مؤثر است. البته لازم به ذکر است که دانشمندان و محققان به منظور اثبات قطعی اثربخشی گیاه ریحان شیرین، نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارند.

آویشن

اسید رزماریک یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در گیاه آویشن به شمار می‌رود که در کاهش میزان التهابات و نیز بیشتر شدن جریان خون نقش بسزایی دارد و همچنین می‌تواند در کاهش فشار خون و کنترل آن نیز مؤثر باشد. این اسید می‌تواند آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) را به میزان مطلوبی مهار کند که از این طریق موجب کاهش فشار خون سیستولیک خواهد شد.

بهتر است بدانید ACE با باریک‌تر کردن شریان‌های خونی، می‌تواند افزایش فشار خون را در پی داشته باشد و از همین جهت، بدیهی است که مهار کردن آن، کاهش میزان فشار خون را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، مطالعات انجام شده در فاز حیوانی در رابطه با گیاه آویشن، تأثیر این گیاه را بر کاهش خطرات بیماری‌های قلبی (همچون کلسترول کلی و کلسترول بد) به اثبات رسانده است.

درمان فشار خون بالا

هل قاتل فشار خون بالا

دانه هل از خاصیت آنتی اکسیدانی سرشاری برخوردار است که می‌تواند به کاهش میزان فشار خون کمک کند و آن را کنترل نماید. این گیاه نیز همانند گیاهان ذکر شده، می‌تواند کانال‌های کلسیم را به صورت طبیعی مسدود کند و به این ترتیب، مانع افزایش فشار خون شود.

علاوه بر این، این دانه حاوی ترکیب دیورتیک است که از خاصیت ادرار آور برخوردار است و از این طریق، به حذف جمع شدن آن از طریق ادرار، در جلوگیری از افزایش فشار خون نقش دارد. همچنین گیاه هل با توجه به طعم و عطر آن، به گونه‌ای است که می‌توان آن را به صورت روزانه و در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به معرفی بهترین مواد غذایی و گیاهان مؤثر در پایین آوردن فشار خون پرداختیم و در رابطه با تأثیرات آن‌ها در کاهش میزان فشار خون توضیح دادیم. استفاده از این موارد در برنامه غذایی می‌تواند به کنترل فشار خون افراد کمک کند و در جنبه‌های دیگر سلامت جسمی نیز نقش داشته باشد. البته لازم به ذکر است که در صورت مصرف دارو، قطع کردن دارو و تنها استفاده از این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و لازم است هر دوی آن‌ها را برای درمان فشار خون مورد استفاده قرار داد.

source

توسط salamatikhabari