پوست صاف و شفاف نشانه جوانی، سلامت و زیبایی است. همچنین داشتن موهای سالم و درخشان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر می‌خواهید بدانید کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی به شما برای داشتن پوست و مویی سالم و جذاب کمک می‌کنند، مطالعه این مقاله را ادامه دهید.

آیا شما هم با پوست خشک، لب‌های ترک خورده و یا موهای کدر درگیر هستید؟ مکمل‌های غذایی و ویتامینی ممکن است جوابی باشد که به دنبال آن هستید! بسیاری از مکمل‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که چهره‌ای جوان‌تر، پوستی شاداب‌تر، موهایی براق‌تر و ناخن‌هایی محکم‌تر داشته باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بیوتین برای مو

بیوتین یک ویتامین حیاتی برای عملکرد بدن است. نقش اصلی این ویتامین، کمک به تبدیل غذا به انرژی است. بدن همچنین برای تولید کراتین به آن نیاز دارد. کراتین نوعی پروتئین است که در ساختار پوست، مو و ناخن‌ها وجود دارد. به دلیل نقش بیوتین در تولید کراتین، کمبود بیوتین می‌تواند باعث بثورات پوستی، شکنندگی ناخن‌ها و همچنین نازک شدن و ریزش موها شود. بسیاری از غذاها از جمله زرده تخم مرغ، آجیل و حبوبات حاوی مقادیر کمی بیوتین هستند. باکتری‌های روده بزرگ نیز بیوتین تولید می‌کنند. کمبود بیوتین ممکن است منجر به ریزش مو شود که با خرید قرص بیوتین می‌توانید به بهبود آن کمک کنید.

ویتامین A برای پوست

هر دو لایه فوقانی و تحتانی پوست به ویتامین A نیاز دارند. به نظر می‌رسد این ویتامین با قطع فرایند تجزیه کلاژن از آسیب نور خورشید جلوگیری می‌کند. از آنجایی که ویتامین A نوعی آنتی اکسیدان است، ممکن است از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند. این ویتامین به غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو کمک می‌‎کند و همچنین ممکن است به بهبود بریدگی‌ها و خراش‌ها کمک کند. بدون ویتامین A کافی، پوست ممکن است خشک و دچار خارش شود.

زینک برای پوست و مو

زینک یک ماده معدنی است که به بهبود آسیب پوست کمک می‌کند. زینک برای پایدار نگه داشتن دیواره‌های سلولی و برای تقسیم و تخصصی شدن سلول‌ها در حین رشد مورد نیاز است. زینک ممکن است از پوست در برابر آسیب ماورا بنفش محافظت کند. همچنین مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‌کند. علائم کمبود زینک می‌تواند شبیه اگزما باشد، اما این بثورات با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده بهتر نمی‌شود. خرید قرص زینک در این هنگام پیشنهاد می‌شود.

زینک

با توجه به اینکه زینک به تقسیم و تکثیر سریع سلول‌های مو کمک می‌کند، بنابراین باعث رشد تارهای مو قوی و انعطاف پذیر می‌شود و به سلامت کلی مو کمک می‌کند. این ماده معدنی همچنین در رشد فولیکول‌های سالم مو و تقویت پایه‌ای که مو از آن رشد می‌کند، موثر است.

بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای پوست

ویتامین E

این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و همچنین می‌تواند انرژی نور ماورا بنفش را جذب کند که به پوست آسیب می‌رساند و منجر به چین و چروک، افتادگی و سرطان پوست می‌شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2010 نشان داد که مکمل‌های ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می‌شود. تصور می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو با ریزش مو مرتبط است.

سلنیوم

سلنیوم ماده معدنی دیگری است که به آنتی اکسیدان‌های خاصی کمک می‌کند تا از پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش محافظت کنند. کمبود سلنیوم با احتمال بیشتر سرطان پوست در ارتباط است. سلنیوم در بهبود دفاع آنتی اکسیدانی، عملکردهای ایمنی و هموستاز متابولیک نقش دارد.

سلنیوم در دوز توصیه شده روزنه ایمن است و ممکن است فوایدی برای تحریک رشد مو، محافظت از تار مو در برابر اشعه ماورا بنفش یا کمک به درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک داسته باشد. با این حال، اگر بیش از 400 میکروگرم سلنیوم در روز دریافت کنید، ممکن است دچار سمیت سلنیوم شوید که می‌تواند به صورت علائم شدید گوارشی، عصبی و قلبی ظاهر شود و همچنین می‌تواند باعث ریزش مو شود.

ویتامین C برای پوست

این ویتامین به شبکه پیچ خورده پروتئینی کلاژن کمک می‌کند تا شکل خود را حفظ کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمالا خط ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سطوح پایین ویتامین C می‌تواند باعث کبودی و خونریزی لثه‌ها و دیرتر التیام پیدا کردن زخم‌ها شود.

سخن پایانی

برای داشتن پوستی سالم و زیبا نیاز به برقراری تعادل مواد مغذی وجود دارد. برهم خوردن این تعادل یا ابتلا به کمبود برخی ریزمغذی‌ها می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت پوست، ریزش مو و سایر مشکلات پوست و مو شود. در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست و مو را به شما معرفی کردیم.

source

توسط salamatikhabari