تمام مدل‌های اپل واچ سری ۹ به تراشه‌ی S9 جدید مجهز شده‌اند. طبق آخرین تحلیل‌های EE Times، این تراشه با فرایند سه‌نانومتری پیشرفته‌ی TSMC، یعنی N3B، ساخته نشده که برای ساخت تراشه‌های A17 پرو و M3 نیز استفاده شده است.

پردازنده ساعت اپل واچ سری ۹ مبتنی‌بر A16 Bionic اپل است که در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس یافت می‌شود. این واقعیت که S9 براساس پردازنده‌‌ی آیفون ساخته شده است، نشان می‌دهد که معماری تراشه‌ی اپل قابلیت ساخت در اندازه‌های مختلف را دارد. این ازنظر مالی روشی کارآمد برای طراحی سیلیکون برای محصولات مختلف است.

جانی سروجی، رئیس اپل سیلیکون، چند روز پیش در مصاحبه‌ای جدید، مقیاس‌پذیر‌بودن تراشه‌های اپل را از ویژگی‌های مهم آن‌ها دانسته بود. تراشه‌ی S9 درمقایسه‌با A16 Bionic از هسته‌های CPU و GPU بسیار کمتری بهره می‌برد که مصرف انرژی اپل واچ سری ۹ را کاهش می‌دهند تا شارژدهی بهبود یابد.

تراشه‌ی A16 Bionic در محصولات بزرگ‌تر مانند آیفون دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف و گرافیک پنج‌هسته‌ای دارد. در‌عوض S9 با سی‌پی‌یو دو‌هسته‌ای همراه با یک هسته‌ی گرافیکی ساخته شده است.

S9 کاملاً مشابه A16 Bionic نیست؛ اما این دو تراشه معماری مشابهی دارند. شبیه‌بودن دو تراشه چندان به‌چشم نمی‌آید؛ چون اپل واچ سری ۹ کلاس محصول کاملاً متفاوتی در‌مقایسه‌با گوشی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس است.

اپل از معماری مقیاس‌پذیر استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا حد زیادی در هزینه‌های طراحی و Tape-Out (مرحله‌ی آخر طراحی) و تولید صرفه‌جویی کند؛ زیرا هر تراشه‌ای که برای محصولی متفاوت ساخته شده است، برای محصولی توانمندتر مانند آیپد پرو و لپ تاپ مک بوک نیز می‌تواند افزایش یا کاهش اندازه بدهد.

همچون S9 که مبتنی‌بر A16 Bionic است، پردازنده‌های M3 و M3 پرو و M3 مکس اپل بر‌اساس A17 Pro ساخته شده‌اند و قالب بزرگ‌تری دارند؛ در‌حالی‌که در فرایند سه‌نانومتری تولید می‌شوند.

source

توسط