ندا حبیبی- کارگاه ساخت سه تار با هدایت رفیع محمودی سازنده برجسته ساز سه تار ششم آذرماه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت آنلاین و حضوری پذیرای هنرجویان و هنرمندان سازساز بود و به نکات پیشرفته این حوزه پرداخت.

رفیع محمودی این کارگاه را  ادامه کارگاه پیشین خانه موسیقی عنوان کرد و از ابتدای جلسه به مراحل پیشرفته این فن اشاره و اعلام کرد هنرجویان در این جلسه به صورت عملی با مرحله مرحله ساخت ساز و فرایند عالی آن آشنا خواهند شد.

محمودی کسب تجربه‌های متعدد در سازسازی را کلید ایجاد مهارت بالا و پیدا کردن سبک شخصی در ساخت ساز دانست و مباحث خود را از جنس چوب برای سازهای پیشرفته آغاز کرد. او راه موفقیت در سه تار سازی پیشرفته را علاوه بر یافتن ریزجزییات هنریِ ساخت ساز و نه صرفا صنعتی، در خوش سلیقگی، خلاقیت و نیز ارتباط تنگاتنگ با هنرمند و اشتراک فکری با او دانست. او همچنین بر این نکته تاکید کرد به دلیل بی توجهی سازندگان ساز به جزییات این روزها از کمتر سازی صدای خوب و گوش نواز شنیده می شود.

مبحث بعدی کارگاه توضیح خطاهای محاسباتی رایج در سه تار سازی و آسیب‌های مربوط به آن بوده که با مثال‌های عملی در این باره به روشن شدن این اشتباهات پرداخته شد. بخش عمده‌ای از کارگاه به مسئله رگلاژ ساز و ظرایف آن و نیز بالانس صفحه به صورت عملی گذشت. محمودی در عموم نکات مطروحه به یافتن ذات صدا و دوری از هرگونه ادیت و بازسازی در کشف صدای ساز تاکید داشته و با مثال هایی این مهارت را آموزش داد.

در نیمه دوم کارگاه هنرجویان سازهای ساخته شده را در معرض بررسی استاد قرار دادند و سازها از منظر زیبایی شناختی، فنی، طنین و اکشن و… مورد ارزیابی قرار گرفتند. رفیع محمودی استفاده از متریال درجه یک، ابزارهای نوین و نیز تقویت نوازندگی و گوش سازساز را به عنوان اولویت اصلی در ارتقا این سازها اظهار کرد. او سپس به صورت عملی به تقویت سازهای هنرجویان و رفع ایرادات جزئی و ارائه راهکار برای عدم تکرار خطاهای مصطلح پرداخت. پایان بخش کلاس به مباحث تخصصی پیرامون یافتن بهترین متریال و ابزار در بازار و مشکلات و موانع بر سر راه سازسازی و بازاریابی آن گذشت.

source

توسط