به گزارش صنعت ماشین،

 بابک صدرایی، کارشناس خودرو از اشتباه بودن سیاست واردات خودروهای اقتصادی گفت و توضیح داد: ایده خودروی اقتصادی وارداتی در ایران از اساس اشتباه است، زیرا ارزش هر دلار در ایران به 50 هزار تومان رسیده و بنابراین و با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و عوارضی که بر واردات خودرو وضع می‌شود، هیچ خودروی خارجی که کم‌ترین استانداردها را داشته باشد نمی‌‌تواند با قیمت اقتصادی در ایران عرضه شود.

وی افزود: به‌ویژه پس از شیوع کرونا و در پی جنگ روسیه و اوکراین تورمی در اقتصاد دنیا شکل گرفت که متاثر از آن خودرویی با قیمت کمتر از 15 هزار دلار تولید نمی‌شود، این رقم برابر با 750 میلیون تومان است با احتساب هزینه‌های عوارض قیمت چنین خودرویی در کشور از یک میلیارد تومان بالاتر می‌رود و در نتیجه خودروی اقتصادی محسوب نمی‌شود. 

صدرایی تصریح کرد: مساله دیگری که در مورد واردات خودرو به ایران وجود دارد تحریم بودن ایران است، با وجود تحریم‌ها ایران نمی‌تواند به صورت انبوه از نمایندگی شرکت‌های خارجی خودرو بخرد و باید از طریق کشورهای واسط اقدام به خرید کند. 70 درصد از خودروهای وارداتی هم از مبدا چین به ایران می‌آیند.  

این کارشناس خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: تا به الان شمار خودروهای وارداتی از 6000 دستگاه بیشتر نشده زیرا علاوه بر موارد یادشده، شرکت‌ها در واردات خودرو با محدودیت ارزی هم رو‌به‌رو هستند.

وی در ادامه سیاست دولت در برابر واردات خودرو را دوگانه و متناقض خواند و گفت: دولت از یک سو از از واردات خودرو خبر می‌دهد و از سوی دیگر جریان واردات را پیش نمی‌برد.

صدرایی اضافه کرد: واردات خودرو از سوی دولت بیشتر یک جریان خبری است تا واقعیت عملی؛ دولت با در دست گرفتن کنترل قیمت در بازار خودرو می‌خواهد جو روانی بازار را با خبرسازی کنترل کند؛ همان‌گونه که در خبرسازی درباره واردات خودروهای دست‌دوم رفتار کرد. خبر واردات خودروهای دست‌دوم ماه‌ها پیش منتشر شد اما تاکنون حتی یک خودرو از این نوع هم به کشوارد وارد نشده است.

source