استان گلستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که در خطه شمال ایران قرار دارد. گرگان نیز به عنوان مرکز این استان دارای جاهای دیدنی متنوعی است. به نحوی که جاهای دیدنی گرگان برای بسیاری که اهل گردش در طبیعت هستند، بحث برانگیز است. مکان های دیدنی گرگان چنان چشم‌نوازند که به سختی می‌توان بازدید آنها را اولویت‌بندی کرد یا از حضور در آنها دل کند. در واقع هر کدام جذابیت‌هایی دارند که وصف ناپذیر هستند. در ادامه این مطلب از پلازا قصد داریم که شما را با این مکان‌های دیدنی آشنا کنیم.

همچنین بخوانید :

گرگان که نام دیگرش استرآباد است، مکان‌های دیدنی و جذاب متنوعی دارد. بعضی از این جاهای دیدنی حوادث تاریخی مختلفی را تجربه کرده‌اند. شما در حقیقت در بعضی از جاهای دیدنی، علاوه بر طبیعت، شاهد آثاری هستید که دهه‌ها یا سده‌هاست که آنجا حضور دارند. پس علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، امکان لذت بردن از اماکن تاریخی را نیز دارید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

فهرست کامل مکان های دیدنی گرگان

اگر شما هم قصد سفر به استان دیگری از خطه شمال را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که جاهای دیدنی گرگان را بیشتر بشناسید. این مکان‌ها که طبیعت جذاب یا تاریخچه ماندگاری دارند، بسیار دیدنی هستند. فرقی ندارد که آبشار و جنگل باشد یا مکانی تاریخی، هر کدام برای افرادی که می‌خواهند سفری به یادماندنی بسازند، جذابیت‌های خاص خود را دارد. با شناخت بیشتر این مکان‌های دیدنی، تصمیم بهتری برای سفر خود می‌گیرید.

همچنین بخوانید :

1- پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره



النگدره پارکی جنگلی در نزدیکی گرگان است که زیبایی‌های آن را نمی‌‎توانیم نادیده بگیریم. فرقی ندارد که در چه فصلی به گرگان سفر می‌کنید، پارک جنگلی النگدره همواره زیباست. اما پاییزش بستری دارد که از برگ‌های زرد و نارنجی پوشیده شده است. شما اگر ساعتی هم روی این زمین قدم بزنید، باز هم خسته نمی‌شوید. برای افرادی که عاشق عکس‌های ناب و ژست‌های جالب هستند، این پارک بهترین مکان به حساب می‌آید. گذشته از آن امکان دوچرخه‌سواری، استفاده از خودروهای برقی و بهره‌مندی از زمین ورزش و سایر امکانات رفاهی را خواهید داشت. اگر مایل هستید که در همان نزدیکی اقامت کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که از شرایط کمپ در همان پارک بهره‌مند شوید.

  • آدرس: گلستان، 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران

2- پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران



جنگل ناهارخوران که اکنون با اسم پارک جنگلی آن را می‌شناسند، بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که در نزدیکی گرگان قرار دارد. دهه‌هاست که شهرداری بخشی از پارک جنگلی مذکور را به عنوان منطقه‌ای تفریحی و دیدنی تحت نظارت درآورده است. اما درختان سر به فلک کشیده و رودخانه زیارت که از میانه جنگل ناهارخوران می‌گذرد، زیبایی این منطقه را چندبرابر کرده‌اند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که چرا اسم ناهارخوران بر این منطقه زیبا نهاده‌اند. در حقیقت در چندین دهه گذشته، زائرانی که از مشهد یا مکه برمی‌‌گشتند، در منطقه ناهارخوران گرگان توقف می‌کردند و علاوه بر استقبال آشنایان، ناهار نیز می‌خوردند. همین باعث شد که مردم به این منطقه ناهارخوران بگویند.

حیواناتی مانند گراز، عقاب، شغال، شاهین، موش، دارکوب، سار، کلاغ و راسو از جمله حیوانات پارک جنگلی ناهارخوران هستند. تردد مردم باعث آسیب دیدن پارک شده اما شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست تمهیداتی را برای حفاظت از این منطقه به کار برده‌اند.

  • آدرس: گلستان، 8 کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران

3- دریاچه توشن از جاهای دیدنی گرگان

دریاچه توشن از جاهای دیدنی گرگان



از پارک جنگلی که بگذریم، نوبت معرفی دریاچه توشن گرگان می‌رسد. هنگامی که به پارک جنگلی النگدره می‌روید، می‌توانید سری به دریاچه توشن بزنید. توشن در حقیقت یک سد خاکی است که آب آن را دریاچه دیگری در نزدیکی النگدره تأمین می‌کند. اسم این دریاچه وام دار نام روستایی است که در کنار همدیگر هستند. سه طرف دریاچه کوه‌های بلند و سرسبز می‌بینید. بنابراین شما می‌توانید از ارتفاعات اطراف دریاچه توشن، به این منطقه آبی نگاهی بیندازید. شما در این محدوده می‌توانید کمپ زده و ماهیگیری کنید.

  • آدرس: گرگان، خیابان شهید صیاد شیراز، جاده روستای توشن، دریاچه توشن

4- آبشار رنگو

آبشار رنگو



اگر سفر کرده‌اید تا از شلوغی‌ها و همهمه شهر دور باشید، رفتن به روستای توشن و بازدید آبشار رنگو را پیشنهاد می‌کنیم. این آبشار در دل کوه بوده و اطراف آن مزرعه‌های زیبایی قرار دارند که امکان استراحت چند ساعته را برای شما فراهم می‌کنند. اگر می‌خواهید آبشار رنگو را در پرآب‌ترین حالت ببینید، بهار به آنجا سفر کنید. برف‌ها و یخ‌ها حجم آب را افزایش می‌دهند. از طرفی زیبایی آن به شما کمک می‌کند که عکس‌های ماندگاری از آن منطقه بگیرید. پاییز فصل دیگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم به آبشار رنگو شسر بزنید. در این فصل زیبایی طبیعت اطراف آبشار چشم‌نواز است.

در این مکان علاوه بر کوهنوردی و شنا، می‌توانید کمپ بزنید. اما حتماً تجهیزات لازم برای کمپ و حتی لباس مناسب را همراه داشته باشید.

  • آدرس: گرگان، 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان، روستای توشن، آبشار رنگو
همچنین بخوانید :

5- طبیعت سردانسر

طبیعت سردانسر



در جنوب غربی روستای زیارت، منطقه زیبا و سرسبزی وجود دارد که سردانسر نامیده می‌شود. شما می‌توانید در دشت‌های زمردین سردانسر اسب‌های وحشی متعددی ببینید. ارتفاعات اطراف سردانسر نیز برای کوهنوردی انتخاب مناسبی است. شما فرصت کمپ زدن در این منطقه و دور بودن از هیاهوی شهر را دارید. با رفتن به طبیعت سردانسر از منطقه نخود چشمه و چکل پیرزن می‌گذرید که خود زیبایی‌های وصف‌ناپذیری دارند. پس سردانسر را در فهرست جاهایی قرار دهید که در سفر به گرگان بازدید خواهید کرد.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان،  روستای زیارت، سردانسر

6- آبشار دره تل، از جاهای دیدنی گرگان

آبشار دره تل، از جاهای دیدنی گرگان



یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم، آبشار دره تل است. این منطقه بیش از 50 آبشار با ارتفاع 20 تا 40 متر دارد. هنگامی که به منطقه ناهارخوران و روستای زیارت می‌روید، فرصت رفتن به آبشار هم برای شما وجود دارد. اگرچه دیدن آبشارها بسیار لذتبخش است، کوهنوردان نیز فرصت دارند تا از کوه‌های اطراف این آبشارها بالا روند و طبیعت را از ارتفاع حداکثر 40 متری ببینند. البته بهتر است بدانید که بالا رفتن و پایین آمدن از این صخره‌ها کاری بسیار دشوار است. به همین دلیل باید در تصمیم خود برای کوهنوردی و صخره‌نوردی دقت داشته باشید.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان،  روستای زیارت، آبشار دره تل

7- آبشار نومل

آبشار نومل



یکی از بکرترین مناطق گرگان آبشار نومل است که در نزدیکی روستایی زیبا و سرسبز به همین نام قرار دارد. علت بکر بودن این آبشار، موقعیت سخت مکانی آن است. مسیر دشوار رسیدن تا آبشار نومل بسیاری از مسافران را از رفتن باز می‌دارد. اما شاید بهتر باشد که بدانید این آبشار از مجموع شش آبشار دیگر به وجود آمده و آب آن از ارتفاع 30 متری می‌ریزد. منطقه چهل گیسو با راه‌های دسترسی دشوار مأمن امنی برای آبشار نومل شده‌اند. شما نیز اگر قصد سفر به آنجا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بدون راهنما یا تور لیدر باتجربه به آنجا سفر نکنید.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، چهار کیلومتری شمال روستای نومل
همچنین بخوانید :

8- دیوار دفاعی گرگان

دیوار دفاعی گرگان



شاید کمتر کسی در دوران نوجوانی که تاریخ را می‌خواند با نام دیوار دفاعی گرگان به عنوان دومین دیوار دفاعی طولانی جهان آشنا شده باشد. شاید به علت در دست نبودن اطلاعات تاریخی دقیق از این دیوار دفاعی باستانی است. اما باید بدانید که 195 کیلومتر است و در راستای غربی-شرقی گرگان کشیده شده است. بیش از 15 قرن از قدمت این دیوار دفاعی می‌گذرد. اما همچنان گردشگرانی که تاریخ را ورق می‌زنند و لذت می‌برند، از دیوار دفاعی گرگان بازدید می‌کنند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این دیوار از آجرهای سرخ رنگ درسته شده است. به همین دلیل مردم به آن «مار سرخ» می‌گویند. گفتنی است در اطراف این دیوار، بقایی از قلعه‌های دفاعی کشف شده که به استراتژیک بودن این دیوار اشاره دارند. شما می‌توانید کوره‌های آجرپزی و خندق‌های باستانی را آنجا ببینید. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن این مکان تاریخی بهار و پاییز را انتخاب کنید. شاید مهم‌ترین علت آن، شرایط آب و هوایی است.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، کلاله، منطقه‌ی پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی

9- مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان



برای مسافران و گردشگرانی که به اماکن مذهبی و تاریخی علاقه دارند، بازدید از مسجد جامع گرگان را پیشنهاد می‌کنیم. معماری ساده و زیبای این مسجد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. حتی قدمت آن که به زمان سلجوقیان برمی‌گردد. بنابراین شما بنایی با معماری ایرانی می‌بینید که رنگ و بوی گذشتگان را بر چهره خود دارد. البته حاکمان صفوی و تیموری این مسجد را بازسازی کرده‌اند. اما باز هم در این چند سده، چهره تاریخی خود را حفظ کرده است. با وجود بازسازی، تک مناره آن از همان زمان سلجوقیان روی بناست. شما با دیدن این مسجد تاریخ را ورق می‌زنید. توجه کنید که زمان مناسب برای بازدید، موقع اذان صبح، ظهر و مغرب است.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، بازار نعلبندان

10- بازار قدیمی نعلبندان در میان جاهای دیدنی گرگان

بازار نعلبندان



اگر می‌خواهید یکی از جاهای دیدنی گرگان را ببینید که از دهه‌ها یا شاید سده‌های گذشته فعال است، بازار نعلبندان گرگان را پیشنهاد می‌کنیم. هخامنشیان بستری را فراهم کردند تا این بازار در قرن چهارم هجر شمسی به دست مردم بنا شود. شما در این بازار می‌توانید معماری اصیل ایران باستان را ببینید و البته خرید خوراکی‌ها و اجناس مختلف یا سوغاتی‌ها را انجام دهید. شما زیبایی این بازار را هنگامی می‌بینید که محلی‌ها بساط پهن کرده‌اند و انواع اغذیه، ادویه و خوراکی‌ها را می‌فروشند. اما جدای از آن بافت تاریخی بازار به چشم می‌آید. جایی که در ابتدا محلی برای رد و بدل کردن افکار و ایده‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و تحولات فرهنگی بوده است.

  • آدرس:  استان گلستان، گرگان، حد فاصل چهارراه میدان تا سه راه میرکریم

11- مدرسه عمادیه، اثر باقیمانده از دوران صفوی

مدرسه عمادیه



یکی دیگر از جاهای دیدنی و البته تاریخی گرگان مدرسه عمادیه است. این مدرسه را آقا حسین عمادیه در دوران صفوی بنا کرد. این مدرسه در نزدیکی محله و بازار نعلبندان قرار دارد. بعد از 4 قرن همچنان اهمیت تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کرده است. در دهه‌های مختلف این مدرسه را بازسازی کرده‌اند. در نهایت نیز 19 مهر ماه سال 1378 به ثبت میراث ملی ایران رسید. آنچه باعث زیبایی و دیدنی بودن مدرسه شده، معماری قرینه آن است. به این معنی که ساختمانی مستطیلی است که عناصر مختلف آن منظم و به صورت قرینه هستند. بنابراین شما اثری فرهنگی، تاریخی و هنری را مشاهده خواهید کرد.

  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، محله درب نو، بافت قدیم گرگان

12- کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق



هنگامی که به گرگان سفر می‌کنید، کاروانسرایی می‌بینید که رد از تاریخ را بر چهره این شهر نشان می‌دهد. این کاروانسرای کوهستانی در بنای خود سنگ، ملات گچ، ساروج و آهک دارد اما بعد از قرن‌ها همچنان ساختمان آن در مسیر گرگان به شاهرود به چشم می‌خورد. در این کاروانسرای سنگی حجره‌های مختلف را مشاهده می‌کنید که طاق‌های هلالی شکل دارند. جالب‌تر آنکه در هر حجره فضایی برای روشن کردن آتش جهت گرم کردن و احتمالاً پخت و پز می‌بینید. فراموش نکنید که ساعت بازدید از این کاروانسرا 9 صبح تا 9 شب است.

  • آدرس: استان گلستان، 35 کیلومتری جنوب شرقی گرگان، کنارکتل قزلق

13- خانه دارویی، از جاهای دیدنی گرگان

خانه دارویی از بناهای قاجار



آخرین جای دیدنی گرگان را به اثر باقیمانده از دوران قاجار اختصاص می‌دهیم. این مکان به اسم خانه دارویی شناخته می‌شود. البته بخش شمالی آن مربوط به دوره پهلوی و بخش جنوبی آن متعلق به دوره قاجار است. این خانه مسکونی بوده و اکنون اثری تاریخی به حساب می‌آید. شما می‌توانید در سفر خود به گرگان از این مکان تاریخی بازدید کنید. با اینکه مدتی پیش خانه دارویی در آتش سوخت اما همچنان زیبایی چشم‌نوازی دارد که نمی‌توان به گرگان آمد و از آن بازدید نکرد.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه

سوالات متداول

زیباترین پارک‌های جنگلی گرگان کدامند؟

پارک جنگلی ناهارخوران و پارک جنگلی النگدره، به عنوان معروف‌ترین پارک‌های جنگلی گرگان هستند.

بکرترین آبشار در گرگان کدام است؟

آبشار نومل به دلیل مسیر دسترسی دشوار، بکرترین آبشار گرگان است.

جاهای دیدنی و تاریخی گرگان کدامند؟

بازار نعلبندان، خانه دارویی، کاروانسرای قلزق، دیوار دفاعی گرگان و مسجد جامع از آثار تاریخی و دیدنی گرگان هستند.

کلام آخر

در این مطلب از پلازا شما را با جاهای دیدنی گرگان آشنا کردیم. این مکان‌ها در دل طبیعت قرار دارند یا آثار تاریخی گرگان محسوب می‌شوند. از طبیعت روستای زیارت که آبشارها و پارک‌های جنگلی در نزدیکی آن قرار دارند تا خانه دارویی و مدرسه عمادیه فرصت‌های مناسبی برای گردش شما وجود دارند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، آبشار دره تل، آبشار رنگو و پارک جنگلی ناهار خوران یا پارک جنگلی النگدره را پیشنهاد می‌کنیم. در این مکان‌ها می‌توانید کمپ زده و از امکانات رفاهی و تفریحی آنها نیز استفاده کنید. اما بازار نعلبندان گرگان، مسجد جامع و کاروانسرای قزلق را فراموش نکنید. به خصوص که در بازار نعلبندان می‌توانید سوغاتی‌ها، خوراکی‌ها و اجناسی که مد نظر دارید، خریداری کنید.

شما کدام مکان‌های دیدنی گرگان را در سفر به این شهر بازدید خواهید کرد؟

 

source

توسط