دیجیاتو
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمندتر دیجیاتو همراهی میکنید
از شما سپاسگزاریم.
پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در ابتدای شهریور ماه، آییننامه واردات خودرو سرانجام ابلاغ شد اما ابهامات ادامه دارد.
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در سومین روز از شهریور ماه، آییننامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آییننامه واردات خودرو اعلام کرد: «قرار است کارگروهی ما به التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده ماشیناش را نفروخته است، نمیداند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد میکند چون ممکن است یک خودرو در ماه 100-500 دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلا عرضه نشود و این بلاتکلیفی در عوارض و تعرفه یک مصیبت بسیار بزرگ است.»
مهدی دادفر در ارتباط با ابلاغ آیین نامه واردات خوردو، توضیح داد: «آن چه که در این آیین نامه واضح است، بحث ممنوعیت واردات خودرو پیش از انجام ترخیص است، مابقی بندهای پیش بینی شده اکثرا منوط به تضمین یک دستور العمل دیگر و یا یک هماهنگی دیگر است. آن چه که در این آیین نامه کاملا مغفول است، اینکه آیا دستور العملهای قبلی مربوط به خودرو برقرارند و عوارض و تعرفههای گمرکی به چه صورت است؟»
وی با اشاره به سقف 1 میلیارد دلار واردات گفت: «اگر فرض کنیم تمام خودروهایی که قرار است وارد شوند 10 هزار دلار باشند، ما عملا بیش از 100 هزار دستگاه خودرو واردات نخواهیم داشت. مناطق آزاد هم از واردات بیبهره خواهند شد چراکه خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد واردات خواهند داشت. از همین روی تا دستورالعملها و آیین نامههایی که در درون این دستورالعمل آمده است تعیین تکلیف نشود، فکر نمیکنم اتفاق خاصی برای واردات بیفتد؛ بعلاوه با این دستورالعمل میتوان آن را روپیک* واردات خود نام نهاد.»
این کارشناس بازار خودرو بیان داشت: «بنده اطلاعی درباره انواع خودروهای وارداتی ندارم و باید ببینیم آیا واردکنندگان، خودروی 20 هزار دلاری که هزینه حمل 3-4 هزار دلاری نیز به همراه دارد و تقریبا 23-24 هزار دلار میشود، چه مدلهایی را پیدا میکنند که با استانداردهای ایران هم سازگار باشد. درخصوص تعرفهها هم وضعیت نامعلوم است و بنظر میرسد وزارت صمت این دستورالعمل را از باب رفع مسئولیت تنظیم کرده باشد. به عنوان مثال من یک خودرو 10 هزار دلار بیاورم، آیا تعرفه 55 درصد، 75 درصد و یا 95 درصد است که این موضوع، عوارض و اسقاط آن در این دستور العمل مشخص نیست.»
دادفر با اشاره به نامعلوم بودن تاریخ واردات خودرو در آییننامه واردات خودرو، اذعان کرد: «فکر نمیکنم زودتر از سه ماهه آینده واردات خودرو اجرایی شود، همچنین خودروهای شاسی بلند به هیچ عنوان وارد نخواهند شد. خودروهای وارداتی احتمالا از خودروهای 10 برند اول دنیا نیست و اگر هم باشد، احتمالا از پیکانتو، کپچر یا رنو است که آنها حدود 800-900 میلیون تومان خواهد بود.»
وی در خصوص وضعیت بازار خودروهای چینی در صورت واردات خودرو، بیان کرد: «این دستورالعمل تولیدی است، نه دستورالعمل واردات و هیج آسیبی به تولید خودروهای چینی نخواهد زد؛ کما اینکه تلاش کرده فرآیند، بازار و قیمت خودروهای وارداتی را با خودروهای چینی دقیقا حفظ کند و چرایی آن معلوم نیست. از طرف دیگر، خودروی 10 هزار یورویی خودروی قابل رقابتی نیست و تمام ماشینهایی که در حال تولید آن هستیم، در کنار خودروهای 10 هزاریورویی دنیا یک سر و گردان از آنها بالاتر هستند؛ در واقع کیفیت لازم را خودروهای 10 هزار یورویی ندارند و لذا رقابت وجود نخواهد داشت.»
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر میخواهید بهروز باشید، شبکههای اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.
مطمئن باشید که هرگز از سمت ما ایمیلهای مزاحم (اسپم) دریافت نخواهید کرد.
تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است | دیجیاتو توسط سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی میشود
source
قیمت شینگل
موکت
پارکت
تکنولوژی خبری
جهان خبری
اتو خبری
فرهنگی خبری
سرگرمی خبری
ورزشی خبری
اقتصادی خبری
علمی خبری
سلامتی خبری
علمی خبری
ورزشی خبری
فرهنگی خبری
اقتصادی خبری
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.