مد، فشن و هرچیزی که باید از پوشاک و استایل بدانید
برای کسانی که به دنیای مد علاقه دارند، اولین دوشنبه ماه می یکی از مهم‌ترین شب‌های سال است. اول ماه می با برگزاری سالانه موسسه لباس‌های موزه هنر Metropolitan نیویورک مصادف شده است که بیشتر به عنوان Met Gala شناخته می‌شود. مراسمی مجلل برای موسسه لباس که افتتاح نمایشگاه بهاری خود را جشن می‌‍گیرد و منبع اصلی بودجه‌ی سالانه دپارتمان آن برای نمایشگاه‌ها، نشریات، تملک و بهبود سرمایه است. مت گالا بیشتر به خاطر فرش قرمز پر ستاره‌اش، به تصویر کشیدن لوک‌های جسورانه، چه خوب و چه بد و شیطنت سلبریتی‌ها، معروف است. در این مطلب کمد سارک، به گونه‌ای متفاوت داستان بزرگ‌ترین رویداد سالانه‌ی مد را روایت می‌کنیم.

این مراسم با هدف جمع آوری کمک ‌مالی برای موسسه‌ی لباس و موزه هنر متروپولیتن در سال 1948 آغاز شد؛ این رویداد که جشن سال هم نامیده می‌شود در ابتدا به صورت بازدید موزه لباس و یه شام نیمه شب با تعدادی محدود مهمان برگزار می‌شد. اما آنا وینتور در سال 1995 این مهمانی را تبدیل به یک رویداد باشکوه کرد که هر سال با دعوت فهرستی از افراد مشهور توسط او با وسواس زیادی انجام می‌شود.
در واقع مت گالا در سال ۱۹۴۸ به عنوان زاییده افکار Eleanor Lambert، روزنامه‌نگار، مدپرداز و شخصیت فرهنگی آمریکایی با هدف جمع‌آوری کمک مالی برای موسسه‌ی لباس آغاز و به سبک او مدیریت شد. تا سال 1972 این روند ادامه داشت و Diana Vreeland سردبیر سابق ووگ به عنوان مشاور به مت گالا پیوست. او این نمایش و جشن باشکوه سالانه را به عنوان فرصتی برای افتتاح برخی از مجلل‌ترین و محبوب‌ترین آثار در تاریخ موسسه‌ی موزه‌ی هنر و لباس توسعه داد.

نقطه‌ی عطف واقعی مراسم مت گالا در سال 1995 اتفاق افتاد، زمانی که آنا به عنوان مدیر ارشد جهت تغییر و تحول منافع موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن برگزیده شد. البته اولین حضور خانم وینتور در این رویداد مد و فشن سال 1988 بود که در سمت سردبیر ووگ به عنوان یکی از میزبانان از او دعوت شد. سپس در سال 1996 برای اولین بار عضوی از خانواده سلطنتی بریتانیا، پرنسس دایانا و پرنس ولز در جشن حضور یافتند. Elizabeth Tilberis میزبانی آن را بر عهد داشت، کریستین دیور به عنوان حامی مالی به این موسسه برای برگزاری کمک کرد. همچنین جان گالیانو به عنوان مدیر هنری حضور داشت که اولین لباس زیبای جان گالیانو توسط پرنسس دایانا پوشیده شده بود.

قدرت و توانایی وینتور در این مراسم به اندازه‌ی است که تعیین می‌کند چه کسی شایستگی دارد در لیست مهمانان قرار گیرد. به همین خاطر گفته می‌شود اگر فردی مورد علاقه‌ی وینتور نباشد، از صفحه قدرت در مد محو می‌شود در واقع با قدرت آنا وینتور طراحان و نویسندگان مد، ویراستاران و عکاسان هرگز در امان نیستند. در عوض اگر یک طراح مورد علاقه‌ی وینتور قرار بگیرد به اوج و قدرت میرسد.

آنا وینتور در حال حاضر مدیر ارشد محتوای جهانی Condé Nast و همچنین تحریریه جهانی vogue است؛ نزدیک به ۳۰سال است که میزبان Met Gala بوده است. وینتور به تمام جزئیات این جشن به خوبی تسلط دارد، حتی کوچکترین جزئیات این مراسم از چشم او مخفی نخواهد ماند. مت گالا جایی است که وینتور تسلط و قدرت خود را بر صنعت مد به رخ می کشد، اقتدار و نفوذ او به عنوان یک تاثیرگذار بزرگ در دنیای بی ثبات تجارت مد بی‌نظیر و قابل تقدیر است. یک مهمانی بزرگ به رهبری وینتور با نمایش افراد مشهور با لباس های فاخر تجلی قدرت او است.

آنا وینتور فقط یک فرد تاثیرگذار در مد نیست، او می‌تواند قوانین سنتی مربوط به مد را زیر پا بگذارد. او هر ساله از فرهنگ‌های جدیدی رونمایی می‌کند؛ جای تعجب نسیت که مت گالا تحت رهبری او تبدیل به فرهنگ فشن شده است.
Anna شیک پوشی را دوست دارد و این بخش انگلیسی او عاشق مهمانی‌های مجلل با لباس‌های شیک است. به همین خاطر در این مراسم افراد مشهور و ثروتمند با لباس‌های فاخر و مجلل ظاهر می‌شوند. مدیر ارشد وگ لیست مهمانان اعم از سلبریتی‌ها و طراحان را مشخص می‌کند، سیاست‌های او تعیین می‌کند که در آن شب چه کسی یا چه برندی بیشتر از همه در این صنعت بدرخشد. این داستان از شب مت گالا تا بعد از آن ادامه دارد و سبب می‌شود در این صنعت قدرت بگیرد و به سرعت به موفقیت برسد. آنا وینتور در مرکز این رویداد به یک جنگجو توصیف شده است.

از آنجایی که موزه هنر متروپولیتن و رسانه‌ی ووگ با هنر و لباس گره خورده بود، با همکاری یکدیگر مراسمی را در خصوص مد جشن می‌گرفتند. با این حال، مت گالا و صنعت مد در طول سال‌ها یک همکاری نزدیک ایجاد کردند. این اعتبار به زنانی تعلق می‌گیرد که آن را به این شکل کنونی تبدیل کردند. النور لمبرت، روزنامه‌نگار مد آمریکایی، دیانا وریلند، سردبیر سابق ووگ و آنا وینتور، سردبیر کنونی ووگ، مغز و قلب پشت این تحول هستند.

نمایشگاه سالانه‌ای که به نفع موسسه لباس موزه متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تقویم مد است. در حالی که جوایز اسکار، گرمی، گلدن گلوب و نمایش‌های مد بی‌شمار نیز جذاب هستند، مت گالا فضایی اسرار آمیز دارد که مانند هیچ مراسم دیگری نیست. هیچ رویدادی نمی‌تواند با ولخرجی‌های این جشن که برخی آن را “مهمانی سال” و “اسکار ساحل شرقی” می‌نامند، برابری کند.

هزینه‌ی سالیانه برگزاری چنین رویداد عجیب‌وغریبی که بسیاری از طراحان آخرین خلاقیت‌های خود در آن به نمایش می‌گذارند، حدود ۳.۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. اگرچه حدس زده می‌شود که این رقم حتی می‌تواند بالاتر از این مقدار باشد. این هزینه ممکن است برای جمع‌آوری صدها سلبریتی و افراد ثروتمند و سطح بالا در یک شب کمی پرهزینه به نظر برسد، اما فراموش نکنیم این رویداد تنها یک جشن سالانه و پرزرق‌ و برق دنیای مد نیست بلکه به یک توپ خیریه معروف است برای جمع‌آوری بودجه موزه‌ی هنر متروپولیتن نيويورک استفاده می‌شود.

موسسه لباس‌های موزه متروپولیتون نيويورک معمولا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مهمان را برای شرکت در Met Gala دعوت می‌کند. طبق گزارش Business Insider، اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید وبه جشن سالانه مد دعوت شوید، احتمالا بین 30 هزار تا 50 هزار دلار برای هر بلیط باید پرداخت کنید.

اگر می‌خواهید یک میز رزرو کنید، گفته می‌شود که این میزها بین 275 هزار تا 500 هزار دلار فروخته می‌شوند. درحالی که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان به روش خود پرداخت می‌کنند، برخی دیگر توسط برندها حمایت می‌شوند. در سال ۲۰۱۵، یاهو سه میلیون دلار برای بیمه کردن لباس‌ها و رزرو کردن دو میز در گالا پرداخت کرد.

برندهایی که میز رزرو می‌کنند، معمولا مهمانان خود را دعوت می‌کنند، اگرچه Wintour در مورد اینکه چه کسی در لیست می‌تواند قرار بگیرد، حرف آخر را میزند و مهر تایید او بر دعوت‌نامه نهایی مهمانان هم زده می‌شود. مهمانان اغلب شامل سلبریتی‌ها، هنرمندان و سیاست‌مداران و افراد بسیار ثروتمند و بانفوذ هستند. اگر بنا باشد فردی به تنهایی هزینه حضور خود را در مراسم پرداخت کند، حداقل در آمد سالانه‌ی او باید یک میلیون دلار و حداقل در آمد خالص ۱۰ میلیون دلار باشد.

در واقع به راحتی بتواند بلیت ۳۵۰۰۰ دلاری یک شب را تهیه کند. این جشن عجیب و باشکوه یک هدف کلیدی برای پایداری ثروت و قدرت افراد مشهور است.

علاوه بر این موارد، مهمانان برای آماده شدن قبل از مراسم به محلی نیاز دارند که از مکان‌های نزدیک به محل مراسم می‌توان به هتل Carlyle و the Mark اشاره کرد. که قیمت اتاق‌ این هتل‌ها به ترتیب بین 820 تا 910 دلار و بین 1195 تا 1250 محاسبه گردیده است.

Met Gala که زمانی به عنوان گردهمایی “نخبگان اجتماعی منهتن” شناخته می‌شد، امروزه به یک رویداد فرش قرمز برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور تبدیل شده است. شرکت در مت گالا امتیازی است که بسیاری از افراد به دلیل عدم موقعیت اجتماعی از آن برخوردار نیستند، هرچند قیمت بلیط نیز در این مورد بی‌تاثیر نیست. طبق گزارشات سالانه از مراسم مت گالا درآمد به دست آمده در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بیش از ۱۳ میلیون دلار بود.

در سال ۲۰۲۱، این رقم به ۱۶.۷۵ میلیون دلار رسید. با وجود اینکه تخمین‌زده بودند که در دوران کرونا ممکن است مراسم مهمانان چندانی نداشته باشد و نتواند درآمد همیشگی را به دست آورد. در صورتی که همچنان درآمد میلیون دلاری نصیب موزه‌ی هنر و لباس شد.

تقریبا از زمانی که آنا وینتور در راس کار قرار گرفته است بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درآمد برای این موسسه فرهنگی و موزه‌ی لباس جمع‌آوری کرده است. حتی سال‌های گذشته فرش قرمز مت گالا ارزش رسانه‌ای، برابر با 543 هزار دلار بالاتر از Super Bowl داشته است. مت گالا در پیش‌بینی بازار جهانی بالقوه و همچنین درآمدزایی موثر از یک رویداد غیرتجاری، به عنوان یک موهبت برای صنعت مد به حساب می‌آید.

این مراسم همانند اسکار و یا سوپر بول یک رویداد تلویزیونی نیست. تا با پخش زنده از طریق تبلیغات، حامیان مالی، حقوق پخش و یا روش‌های دیگر به تامین هزینه‌ها بپردازد و به سود برسد. نمایش مجلل مت گالا تنها با نمایش لباس برندهای فشن و هر آنچه در فرش قرمز صورت می‌گیرد، درآمد خود را به دست آورد.
رویداد موزه‌ی هنر متروپولیتن، Met Gala، اوج هنر، نماد مد (Fashion Icon) و فرهنگ است که برندها در این فضا با فرهنگ پاپ رقابت می‌کنند تا با طراحی Custom‌های نمادین ذهن و قلب مصرف‌کنندگان خود را به دست آورند. تمامی هزینه‌ی گزاف حضور و حق پذیرش سلبریتی‌های حاضر شده توسط برندی که قرار است لباس خود را به تن آن فرد به نمایش بگذارد، پرداخت می‌شود. در دنیای تجاری‌ سازی‌شده‌ی امروز، مت گالا به عنوان مکانی شیک، خصوصی و برجسته، مطرح است.

معمای این ماجرای انحصاری را می‌توان به سه عامل محدود کرد: تم‌های به دقت تنظیم شده، فهرست مهمان‌های آراسته شده و اینکه چگونه فراتر از فرش قرمز به عموم نمایش داده نمی‌شود. در واقع آنچه بعد از فرش قرمز اتفاق می‌افتد، حتی نمایش از میزهای پذیرایی و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد، برای عموم در دسترس نیست.
همیشه این معما بی‌جواب است که دامنه‌ی مراسم مت گالا چگونه گسترش یافته است و واقعا چه چیزی پشت پرده‌ی موزه‌ی هنر متروپولیتن است. این رویداد چگونه بر صنعت مد تاثیر می‌گذارد و مد را جلو می برد.

به گفته‌ی کارشناسان صنعت این جشن سالانه به برندها کمک می‌کند تا با هم مرتبط و متحد باقی بمانند و با خریداران خود به اصیل‌ترین روش ارتباط برقرار کنند. البته بعضی از قوانین طی سال‌ها توسط بعضی سلبریتی‌ها زیرپا گذاشته شده است. زمانی که کایلی جنر با سلفی دستشویی و انتشار در اینستاگرام “قانون شبکه‌ای اجتماعی ممنوع” و برخی دیگر “قاعده سیگار ممنون” را نقض کرد.
با وجود همه‌ی این اسرار و روند برگزاری مخفی، باز هم بسیاری از عموم هر سال تنها منتظر فرش قرمز مت گالا و کاستوم‌هایی هستند که سلبریتی‌های موردعلاقه‌شان متناسب با کانسپت مراسم به نمایش می‌گذارند.

انتخاب کانسپت جشن هر سال یک فرآیند پیچیده است. Andrew Bolton (سرپرست موسسه‌ی لباس موزه هنر مدرن) توضیح می‌دهد؛ آنچه که می‌خواهیم به عنوان تم مراسم اجرا شود، به مدت یک سال زمان نیاز دارد. در واقع ما درمورد کانسپتی ایده‌پردازی می‌کنیم که برگرفته از تغییرات فرهنگی و رویدادهای تاثیرگذار زمان گذشته است و با دنیای مدرن امروز تلفیق می‌‎شود.

بولتون معتقد است؛ کانسپت با هدف ایجاد تعادل مطرح می‌گردد. مفهومی انتخاب می‌شود که در عین حال برای عموم مرتبط و هیجان انگیز باشد. وقتی Bolton Andrew و تیم او موضوعی را انتخاب می‌کنند، برای تایید نهایی باید تحت نظر وینتور به مرحله‌ی اجرا برسد. به گفته‌ی خود آنا وینتور، درست فردای برگزاری مراسم فرش قرمز مت گالا، برنامه‌ریزی برای سال آینده آغاز می‌شود.

به طور کلی Wintour با تیم 32 نفره‌اش ۱۲ ماه فرصت دارند، ایده‌ی این جادوی سحرآمیز موزه‌ی هنر و لباس را نهایی کنند و آن را در 2 می به نمایش بگذارند. هر سال یک dress code دامنه‌ی وسیع‌تری را از نمایش منعکس می‌کند. به طور مثال در سال۲۰۱۴ مقرر شد شرک‌ کنندگان مرد در جشن کراوات و تزئنات سفید بپوشند. این موضوع مردان را به تکاپو انداخت تا لباس‌های قدیمی با کراوات، جلیقه و پیراهن یقه‌دار با پاپیون را بپوشند.

مانند مت گالای امسال که درس کد مشخص شده برای آقایان white-tie بود، البته بسیاری از مهمانان اصلی آقا این نکته را رعایت نکرده بودند و تم اصلی مراسم مت گالای 2022 با الهام از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 با عنوان Gilded Glamour بود.

سه نوع آیتم در مت گالا وجود خواهد داشت که ممکن است نیاز به بیمه داشته باشد که بسیاری از آنها ممکن است امانت باشند. آیتم‌هایی مانند هنرهای زیبا و تجسمی که به عنوان بخشی از برنامه‌ی موزه‌ی هنر و لباس نمایش داده می‌شود، لباس‌های تاریخی متغلق به موزه که به تن سلبریتی‌ها قرار می‌گیرد، هرچند برای مدت کوتاهی نمایش داده می‌شود.

مانند لباس مرلین مونرو به تن کیم کارداشیان در مت گالای 2022 که به نقلی، این پیراهن تنها برای لحظات اولیه برای قدم گذاشتن بر روی فرش قرمز به تن او قرار داشت. کیم مابقی مراسم لباس کپی شده از آن را که برایش آماده کرده بودند، پوشید. همچنین کاستوم‌های لباس برندهای مختلف مانند ورساچه، دیور و… به تن سلبریتی‌ها که از پله‌های سالن بالا می‌روند و از توجه‌ی بی‌نظیر برخوردار هستند؛ قاعدتا با صرف هزینه و زمان در طول یک سال ارزش بیمه‌ کردن دارد.
همچنین اهمیت برقراری امنیت و بیمه برای جواهراتی چون لورن شوارتز به ارزش بیش از دو میلیون دلار بر کسی پوشیده نیست. در واقع بیمه کردن اشیای گران‌قیمت این مهمانی بخش مهمی از این جشن محسوب می‌شود. زیرا بیشترین آسیب به آثار هنری هنگام حمل و نصب، یا در هنگام پوشیدن لباس‌ها رخ می‌دهد. بنابراین موضوع مهمی است که ارزش دلاری آن‌ها مشخص و بیمه‌‌ی مورد نظر برایشان محاسبه شود.

در واقع همه‌ی لباس‌هایی که در مت گالا استفاده و پوشیده می‌شود دارای بیمه‌نامه است. قرداد‌‎های بیمه‌ی مخصوص جشن به طوری است که هر دو طرف یعنی برند مورد نظر و فردی که لباس را پوشیده است، متعهد می‌شوند تا با بروز هرگونه صدمه به موزه هزینه پرداخت گردد.

در پایان مطلب بهتر است بگویم؛ توانایی و قدرت آنا وینتور به اندازه‌ای است که تمام اتفاقات این مراسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از تعیین مهمانان و انتخاب تم مراسم گرفته، تا برنامه‌ریزی برای منابع مالی و افزایش درآمد تحت نظر او انجام می‌شود. او در یک لحظه یا با یک تماس تلفنی کارها را تمام خواهد کرد؛ به اصطلاح می‌گویند؛ او همانند یک عقرب تیز و سریع عمل می‌کند. این زن قدرتمند در جامعه سرمایه‌داری دقیقا همان فرد مهم و ناجی است که تاثیر بی‌نظیر و عمیقی دارد و هیچ مجله‌ و مطبوعاتی نمی‌تواند برتری و قدرت این زن بزرگ را متزلزل کند.

The post آنا وینتور، با نفوذترین فرد در مراسم Met Gala appeared first on مجله مد و پوشاک.
source

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.






مد، فشن و هرچیزی که باید از پوشاک و استایل بدانید
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط salamatikhabari