تاریخ ارسال : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی و از ویتامین‌های ضروری است که بدن ما برای بسیاری از فرایندها نیاز دارد. در مطلب گذشته از مقالات پزشکی فارسی سایت سیب ویتامین E را کاملاً مورد بررسی قرار دادیم. این بار در این مطلب قصد داریم منحصراً ببینیم ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد.
فهرست مطالب
ویتامین E یک ویتامین ضروری است که در بیشتر غذاها یافت می‌شود. برخی از غذاها، ازجمله روغن‌ها، دانه‌ها و آجیل‌ها از منابع فوق‌العاده غنی این ویتامین هستند. منابعی که بیشترین میزان ویتامین ای را دارند عبارت‌اند از (DV به معنای ارزش روزانه غذایی است):
میوه‌ها اغلب منابع بسیار غنی ویتامین ای نیستند؛ اما، در بسیاری از میوه‌ها مقادیر مختلفی از ویتامین ای وجود دارد. همچنین نکتۀ مهم‌تر این است که ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین سی و ویتامین‌های گروه ب نیز در میوه‌ها یافت می‌شوند که در کنار ویتامین ای می‌توانند خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار خوبی داشته باشند. میوه های دارای ویتامین e که بیشترین میزان این ویتامین را دارند عبارت‌اند از:
دقیقاً نمی‌توان گفت که بیشترین ویتامین e در کدام میوه است؛ اما، سیب گرمسیری، آووکادو، انبه و کیوی غنی‌ترین میوه‌ها ازنظر میزان ویتامین ای هستند.
اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که چه غذاهایی ویتامین e دارند، باید بگوییم غذاهایی که در مواد اولیۀ آن‌ها از منابع حاوی ویتامین ای استفاده‌ شده باشد ویتامین E دارند. شما می‌توانید از سبزیجات، گوشت‌ها، دانه‌ها و سایر منابع ویتامین ای در دستور پخت غذاهایتان استفاده کنید تا یک غذای سرشار از ویتامین ای داشته باشید. به این منظور می‌توانید علاوه بر منابع ذکرشده در بالا از مواد اولیه زیر کمک بگیرید:
آیا ویتامین ای حساسیت زاست
روغن‌های زیر نیز سرشار از ویتامین E هستند که می‌توانید از این روغن‌ها در پخت غذاهای خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که سرخ‌کردن با روغن‌ها در دمای بالا و همچنین در مدت طولانی موجب اکسیده‌شدن روغن‌ها و تولید ترکیبات مضر می‌شود:
ویتامین ای تقریباً در تمام غذاها و مواد غذایی وجود دارد به همین دلیل اکثر افراد در معرض کمبود این ویتامین قرار ندارند. بااین‌حال، بعضی از بیماری‌ها که در جذب چربی اختلال ایجاد می‌کنند، مانند بیماری‌های کبد و پانکراس، ممکن است در درازمدت موجب ایجاد کمبود ویتامین ای شوند.
می‌توان با افزودن مقداری تخمۀ آفتابگردان یا بادام به رژیم غذایی خود نیاز روزانۀ بدنتان را به ویتامین ای تأمین کنید. راه دیگر افزودن مقداری از روغن‌های ذکرشده در بالا به بعضی غذاها نظیر سالاد است.
چه غذاهایی ویتامین e دارند
مکمل‌های مختلف ویتامین ای در دوزهای مختلف آن در بازار موجود است. همچنین بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها حاوی ویتامین E هستند.
درصورتی‌که بدن کمبود ویتامین ای نداشته باشد، جذب این ویتامین را از طریق مواد غذایی کاهش می‌دهد. مصرف اضافۀ ویتامین ای از طریق مکمل‌ها ممکن است موجب انباشته‌شدن این ویتامین در بدن و ایجاد مسمومیت شود بنابراین توصیه می‌شود به شکل سرخود مکمل‌های این ویتامین را خصوصاً در دوزهای بالا مصرف نکنید و حتماً طبق دستور پزشک مصرف کنید.
چنانچه درمورد منابع ویتامین E سؤالی دارید، در قسمت نظرات سؤالات خود را مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب پاسخ‌گوی شما باشند.
 
پرسش‌وپاسخ
 
منابع
https://www.healthline.com
 
مطالب مرتبط
ارسال نظر




2020 Persian Medical Magazine. All rights reserved.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به سیب، مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا می باشد

source

توسط salamatikhabari