آیا عطرها می‌توانند بیانگر یک شخصیت خاص باشند؟ ارتباطی بین انواع رایحه با شخصیت‌های مختلف وجود دارد؟ این سؤالات کمی رازآلودند و کشف آن هیجان‌انگیز است. اگر شما به شناخت شخصیت خود و انواع عطرها علاقه دارید و دنبال درک ارتباط میان این دو هستید، با مقاله روانشناسی عطر همراه باشید تا به سرزمین عطرها سفر کنیم.
فهرست مطالب
عطرها از زمان مصر باستان قدمتی هزاران ساله بین انسان‌ها دارند. مصریان از ترکیب ادویه، روغن و گل‌های پیچیده برای معطر کردن خود استفاده می‌کردند و آن را به یک هنر بدل کردند. اما عطر در بیان شخصی قدمتی به اندازه حافظه شما دارد. هر بویی انتخاب می‌کنید، داستانی دارد که جنبه‌های روحی و روانی شخصیت شما را آشکار می‌کند.
احساس بویایی با حافظه در ارتباط است. بویی که احساس می‌کنید در حافظه ضبط می‌شود. با استشمام دوباره همان بو تمام خاطرات زنده می‌شود. غذاهایی که خوردیم، مکان‌هایی که سفر کردیم و افرادی که دوست داشتیم اما آ‌ن‌ها را از دست دادیم. در یک لحظه خاطرات مثل تصاویر زنده جلوی چشم‌ها ظاهر می‌شوند و احساسات فوران می‌کنند. رایحه می‌تواند منطق را دور بزند و احساس قدرت، عشق یا غم را در ما برانگیزد.
برای آشنایی بیشتر با رایحه عطرها، مقاله شناخت نت و انواع رایحه عطر را مطالعه کنید. در ادامه به انواع رایحه عطر و ارتباط آن با شخصیت‌های مختلف می‌پردازیم تا درک بهتری از احساسات داشته باشید.
مایکل ادواردز، متخصص و مشاور در صنعت عطر بود. او در سال ۱۹۹۲ چرخه عطر را برای شناخت بهتر رایحه‌ها و ترکیبات آن ارائه داد. در این چرخه عطرها به چهار رایحه گل، شرقی، چوبی و تازه تقسیم می‌شوند. هر یک از رایحه‌ها به زیرگروه‌هایی تقسیم می‌شوند و ترکیب چند رایحه مختلف است.
با نگاهی ساده این چرخه ما را به یاد دسته‌بندی رنگ‌ها و ترکیبات آن در کتاب هنر می‌اندازد. بسیاری معتقد هستند که هر بو یادآور یک تصویر و رنگ است. انواع رایحه مثل رنگ زنده و قابل مشاهده هستند. ادواردز با طبقه‌بندی عطرها درک بصری ما را از یک رایحه بالا می‌برد. مثل رنگ هر رایحه می‌تواند با انواع دیگر ترکیب شود و یک رایحه منحصربه‌فرد بسازد.
هر عطر ترکیبی از رایحه‌ها و نت‌های متفاوت است. یک عطر را به طور دقیق نمی‌توان به یک خانواده خاص اختصاص داد حتی عطرهایی که با رایحه تک گل ارائه می‌شوند. به همین ترتیب شخصیت انسان‌ها را نمی‌توان در یک دسته‌بندی خاص قرار داد. این دسته‌بندی‌ها به صورت کلی ارائه می‌شود. شخصیت انسان‌ها چند وجهی و متفاوت است. در روانشناسی عطر این دسته‌بندی‌ها برای انتخاب بهتر به شما کمک می‌کند.
روانشناسی عطر نشان می‌دهد عطرها شخصیت منحصربه‌فرد خودشان را دارند و بر اساس تیپ‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. آن‌ها می‌توانند رمانتیک، سرکش و دور از ذهن باشند. در اینجا به چند استایل و تیپ شخصیتی می‌پردازیم.
محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین رایحه مربوط به خانواده گلی است که قدمتی هزار ساله دارد. این عطر شامل گل‌های زنبق، یاس، نرگس، مریم و شمعدانی می‌شود. شکوفه‌ها و پیچ امین‌الدوله هم در این دسته قرار می‌گیرند. عطرهای گلی بوی ملایمی دارند و اغلب احساس لطافت و تازگی را ایجاد می‌کنند.
روانشناسی این عطر نمایانگر یک شخصیت منظم و تمیز است که به سبک کلاسیک لباس می‌پوشد. این عطر ملایم و ظریف است و برای شخصیت مرتبی که کت‌های شیک و شلوارهای اتوکشیده پا می‌کند، مناسب است. این افراد همیشه یک عطر گلی تازه در کیف خود حمل می‌کنند تا سرفرصت لبه‌های آستین و یقه خود را معطر کنند.
گل‌های رز، یاس و سوسن دارای روحیه‌ای رمانتیک و شیرین هستند و مثل ابریشم روی پوست می‌نشینند. خانم‌ها از این عطرها استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده شخصیت ملایم، لطیف و سرشار از عشق آن‌ها است. مانند پوشیدن لباس‌های لطیف زنانه، پارچه‌های نرم، طرح‌های گل‌دار که احساس لطافت و زنانگی را به رخ می‌کشند. این عطرها همراه شما می‌مانند و یک رد ملایم از خود باقی می‌گذارند.
این عطر شامل دارچین، هل، میخک، وانیل و رایحه‌های حیوانی مانند مشک آهو و شانه عسل است. شانه عسل از کندو زنبور عسل به دست می‌آید. عطرهای شرقی رایحه‌ای تند و اغواکننده دارند و جسورانه هستند. نت‌های این عطر آتشین، قوی و با رنگ‌های تند و زنده است.
برای شخصیت‌هایی که جسور و عملگرا هستند، عطرهایی که با مشک و ادویه ترکیب شده جذاب هستند. این افراد قدرت کلام بالایی دارند و روی دیگران تأثیرگذار هستند. مهم‌ترین ارزش آن‌ها آزادی است و علاقه زیادی به شغل‌های آزاد دارند.
شخصیت شناسی عطرها نشان می‌دهد، عطرهای شرقی کاریزماتیک و برای جذب جنس مخالف نیز مناسب هستند. تصویر لباس‌های تنگ با رنگ‌های تند و قرمز و قرارهای دونفره را در ذهن ما تداعی می‌کند. مانند عطر زنانه لالیک و گوچی که نت‌های اصلی آن گرم و شیرین هستند.
این عطر هارمونی از چوب درختان و مرکبات خوش طعم است که شامل خزه، رزین، چوب صندل و کاج می‌شود. عطر چوبی تصویری از یک جنگل بارانی را یادآوری می‌کند. بسیار آرامش‌بخش، ساده و طبیعی هستند.
این عطر نشان‌دهنده شخصیت‌های ساده و بی‌تکلف است که لباس‌های راحت و غیررسمی می‌پوشند. این اشخاص صبور و آرام هستند و خود را درگیر رقابت با دیگران نمی‌کنند. آن‌ها دچار کمبود وقت نیستند و باحوصله کارها را پیش می‌برند.
شامل گیاهان، خزه‌ها و برگ‌ها مانند مریم‌گلی، بنفشه و اسطوخودوس و نعناع هندی می‌شود. این نوع عطر تصویری از چمن‌های هرس شده را به ما یادآوری می‌کند که نشان پویایی، تازگی و حرکت هستند.
عطر تازه بیانگر شخصیت‌های خلاق و پویا است که لباس‌های عجیب‌وغریب را امتحان می‌کنند. آن‌ها از ساختارهای معمول پیروی نمی‌کنند و نامتقارن هستند مثل هنرمندان و افرادی که خلاقیت خود را در همه چیز دخیل می‌کنند. آن‌ها دوست دارند از چند دسته عطر استفاده کنند مثل چوبی، گل‌دار و شرقی که نشان‌دهنده شخصیت پویای آن‌ها است.
عطرهایی با رایحه تلخ و چرمی را شامل می‌شود که نت‌های آن تنباکو، عسل، چوب و تارهای چوبی است. عطرهای چرم بوی تندی دارند و اغلب خشک و سرکش هستند. این عطر به‌خاطر ترکیبات رایحه حیوانی، گل و مرکبات بوی خوشی دارد.
نشان‌دهنده شخصیتی سرکش است که از قوانین دیگران پیروی نمی‌کند. بلکه قوانین خودش را دارد و همیشه یک رئیس است. مثل عطر مردانه هوگو باس که استقلال و انحصار شخص را به رخ می‌کشد و بیشتر در مهمانی‌ها و مراسم رسمی استفاده می‌شود. بیشتر مردان از این رایحه استفاده می‌کنند اما بسیاری از زنان مستقل هم به این رایحه علاقه‌مند هستند. عطر زنانه هوگو باس مدل orange به خوبی پاسخگوی این نیاز است.
عطرهای میوه‌ای شامل رایحه انبه، توت‌فرنگی، کیوی، هلو و شلیل می‌شود. نت‌های میوه‌ای پرجنب‌وجوش و جذاب هستند. عطرهای خوراکی شامل شکلات، خامه، ماکارون و نان بادامی می‌شوند که نت اصلی آن وانیل است. این عطرها شیرین، خنک و پرسروصدا هستند.
روانشناسی عطر نشان می‌دهد، عطرهای خوراکی و میوه‌ای نمایانگر شخصیت‌های بشاش، سرزنده و سرشار از انرژی است. این اشخاص به تیپ اسپرت علاقه دارند و از رنگ‌های شاد مثل زرد، نارنجی و صورتی کم‌رنگ استفاده می‌کنند. آن‌ها بسیار شاد هستند و احساسات خود را به خوبی بروز می‌دهند.
تا اینجا با شخصیت، تصویر و رنگ هر رایحه آشنا شدیم. همچنین دانستیم هر بو و عطر احساسات متفاوتی را در ما بیدار می‌کند. این احساسات بسته به فرهنگ و محل زندگی هر شخص متفاوت است. به طور کلی این احساسات را در چند دسته می‌توان تقسیم‌بندی کرد.
حواس پنج‌گانه در بازسازی خاطرات به ما کمک می‌کنند و رایحه‌ها مهم‌ترین آن‌ها هستند. بر اساس تحقیقی که دکتر سیلویا آلوا با عنوان «بوها و احساسات» انجام داد، نشان می‌دهد ۳۵ درصد افراد آنچه را بو می‌کنند، به‌خاطر می‌آورند و تنها ۵ درصد آنچه را می‌بینند، به یاد می‌آورند. این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد عطر را نه برای تبلیغات یا جذابیت، بلکه به‌خاطر حس خوبی که به آن‌ها می‌دهد، استفاده می‌کنند.
بیشتر افراد دنبال رایحه‌هایی هستند که اوقات خوش را یادآوری کند. آن‌ها دوست دارند این خاطرات را در ذهن خود بازسازی کنند و آن حس زیبا را مثل یک رایحه خوش، دنبال خود بکشند.
هر عطری که می‌زنیم بر برداشت دیگران از شخصیت ما تأثیر می‌گذارد. طبق یک مطالعه، 90 نفر سه نمونه عطر را استشمام کردند. نظرات هر فرد در مورد ویژگی‌های شخصیتی و علاقه شخصی بررسی شد. نتایج نشان داد، برداشت از شخصیت افراد بسته به ترکیب عطرها متفاوت است و برداشت ما از رایحه هر فرد مثل ظاهر و لباس در پیش‌داوری ما تأثیر می‌گذارد.
بارها پیش‌آمده زمانی از یک خیابان شلوغ عبور می‌کنیم، استشمام عطری خوش ما را درجا میخکوب می‌کند. کاملاً طبیعی است زیرا مردم به‌صورت ناخودآگاه جذب آدم‌های خوش‌بو می‌شوند. روانشناسی عطرها نشان می‌دهد، عطر در روابط اجتماعی و بر روی افراد دیگر بسیار تأثیرگذار است.
زمانی با رایحه‌های شیرین، گلی و چوبی احاطه می‌شوید، آدم‌ها رفتار بهتری با شما دارند. این موضوع در محل کار و روابط عاشقانه به شما کمک می‌کند.
زمانی درگیر کار و زندگی روزمره می‌شویم، تمرکز خود را از دست می‌دهیم. دائم نگران گذشته هستیم و از آینده‌ای نامعلوم می‌ترسیم. کنترل این احساسات سخت و چالش‌برانگیز است اما احاطه شدن با تصاویر، مزه‌ها و انواع بوها در بازیابی آرامش به شما کمک می‌کند.
در این زمینه دکتر فیلد و همکارانش یک آزمایش با یازده بزرگسال انجام داده‌اند. افراد یک عطر با رایحه اسطوخودوس را استشمام کردند و ضربان قلب آن‌ها قبل و بعد از آزمایش ثبت شد. این مطالعه نشان داد تأثیر رایحه باعث بهبود خلق‌وخو، احساس آرامش در افراد و انجام محاسبات ریاضی سریع‌تر می‌شود. همچنین، نشان می‌دهد رایحه مانند موسیقی و ماساژ موجب احساس آرامش می‌شود. روانشناسی عطر نه‌تنها در انتخاب یک عطر مناسب بلکه در کاهش استرس هم به ما کمک می‌کند و روی احساسات عمیقاً تأثیرگذار است.
در این مقاله به سرزمین عطرها سفر کردیم و دریافتیم عطرها بسیار قدرتمند هستند. هرکدام یک شخصیت و استایل منحصربه‌فرد را نشان می‌دهند. شما نیز سبک و استایلی که دوست دارید را می‌توانید در اینجا به اشتراک بگذارید.
در این مقاله به این موضوع پرداختیم و در بخش شخصیت‌شناسی از روی عطر به این سوال پاسخ دادیم.
هر رایحه براساس نت‌هایی که دارد در یک تیپ شخصیتی خاص تعریف می‌شود.
افرادی که دوست دارند جسور و جذاب دیده شوند از عطرهای شرقی استفاده می‌کنند چون رایحه‌ای تند و آتشین دارد.
شخصیت‌های سرکش و مستقل را نشان می‌دهد که قوانین خود را دارند و همیشه رئیس هستند.
شخصیت‌های کلاسیک و زنانه
شخصیت‌های شاد، سرزنده و پرانرژی این راحیه را ترجیح می‌دهند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





© کپی رایت 1395–1400

source

توسط salamatikhabari