آیا در رویای داشتن موهایی براق و جذاب به سر می‌برید؟ ما اینجا هستیم تا به این رویای شما رنگ واقعیت ببخشیم. امروز قصد داریم در مجله زیبایی مو تن رو به بررسی ویتامین‌ های مورد نیاز مو پرداخته و این راز را برای شما برملا کنیم. با ما در بررسی ویتامین های مورد نیاز مو و محصولات حاوی ویتامین برای مو همراه باشید.
فهرست مطالب
داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب که شامل تمامی ویتامین‌های ضروری باشد، سطح سلامت کلی مو را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین‌ها آسیب زیادی به موهای شما وارد کرده و بهتر است ویتامین‌هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از ویتامین های مورد نیاز مو به شرح زیر هستند.
در ادامه به بررسی تمامی ویتامین‌های بالا و موادی مثل زینک و آهن خواهیم پرداخت.
شاید مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد اما کمبود آن برروی سلامت کلی مو تاثیرگذار است.
کمبود ویتامین D ارتباط مستقیمی با بیماری ریزش مو آلوپسی نداشته اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، ویتامین D کافی در بدن خود نداشتند. همچنین شواهد زیادی مبنی بر نیاز مو به ویتامین D برای رشد مجدد مو وجود ندارد. با این حال، برخی از مطالعات دریافته‌اند که احتمالا کمبود ویتامین D در بدن با ریزش موی الگوی زنانه مرتبط است.
هر انسان بزرگ‌سال، روزانه به 15 میکروگرم ویتامین D نیاز دارد. با این حال، برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که مقدار موردنیاز ویتامین D برای بدن در سطح 30 الی 60 نانوگرم قرار دارد.
درصورتی که دچار کمبود ویتامین D هستید به پزشک مراجعه کرده تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند. علاوه بر دارو و مکمل، غذاهای مختلفی ازجمله موارد زیر حاوی مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین D هستند.
همچنین علاوه بر موارد بالا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز بدن را قادر به تولید ویتامین D می‌سازد. مصرف ویتامین D همراه با غذای چرب، به روند جذب این ویتامین سرعت می‌بخشد.
همچنین توجه داشته باشید ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی بوده و مصرف بیش‌ازحد آن به کبد آسیب وارد می‌کند.
مقدار مناسب از ویتامین B برای عملکرد مناسب متابولیسم و سیستم عصبی بدن ضروری است. همچنین بسیاری از بیوتی بلاگرها مدعی هستند که ویتامین B به تقویت و حالت دادن مو کمک می‌کند. محققان از سال‌ها قبل به بررسی ارتباط بین ویتامین B و تقویت مو پرداخته اما هنوز ارتباطی را تایید نکرده‌اند.
با مصرف موادغذایی زیر، قادر به تامین ویتامین B موردنیاز بدن خود خواهید بود.
ویتامین‌های B محلول در آب بوده و این موضوع بدان معناست که بدن قادر به ذخیره‌سازی آنها نیست. بدن مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است ویتامین‌های محلول در آب را به صورت روزانه مصرف کنید.
بیوتین یا ویتامین B7، نقش مهمی در رشد مو دارد. بیوتین در موادغذایی مختلف که در ادامه ذکر خواهیم کرد وجود داشته و سختی زیادی بابت دریافت آن متحمل نخواهید شد.
شاید کمبود بیوتین منجر به ریزش مو شود اما این ویتامین، هیچ نقشی در الگوی هورمونی ریزش مو مثل طاسی ندارد. همچنین، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بیوتین، رشد مو را تحریک کرده و به آن سرعت می‌بخشد.
برخی موادغذایی به شرح زیر حاوی ویتامین B7 بوده و بهتر است از آنها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.
علاوه بر مواردی که پیش‌تر ذکر کردیم، بیوتین ضخامت مو را افزایش داده و سطح سلامت کلی مو را افزایش می‌دهد.
همچون ویتامین C، ویتامین E نیز یک ماده مغذی بوده و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. همچنین این ویتامین به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. خانواده ویتامین E شامل چهار توکوترینول (آلفا، بتا، گاما و دلتا) و چهار توکوفرول (آلفا، بتا، گاما و دلتا) بوده و تاکنون تحقیقات زیادی برروی ویتامین E و توکوترینول انجام شده است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که افراد مبتلا به آلوپسی (بیماری ریزش مو)، دچار فقر و کمبود ویتامین E هستند. همچنین یک مطالعه بالینی در سال 2010 نشان داد که استفاده از مکمل‌های توکوترینول سطح سلامت موی افراد مبتلا به آلوپسی را بهبود می‌بخشد.
طی یک مطالعه، افراد دچار به ریزش مو، مکمل ویتامین E را به مدت 8 ماه مصرف کرده و افزایشی 34.5 درصدی را در رشد موی خود تجربه کردند.
موادغذایی زیر شامل ویتامین E هستند.
همچنین ویتامین E به‌صورت کپسول و شربت در داروخانه‌ها موجود بوده و باید آنرا با تجویز پزشک مصرف کنید.
توجه داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد ویتامین E که یک ویتامین محلول در چربی است، منجر به ریزش مو شده و عوارض جانبی زیادی دارد.
برخی افراد، روغن ویتامین E را مستقیما روی پوست سر خود مالیده و باور دارند که این کار بازسازی سلولی را سرعت می‌بخشد. با این حال، شواهد علمی دال بر این موضوع وجود ندارد!
ویتامین A یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای مو است. مقدار مناسب از این ویتامین منجر به رشد مو می‌گردد. جالب است بدانید مصرف بیش‌ازحد این ویتامین، رشد مو را تحریک کرده که منجر به مشکلات متعدد ازجمله ریزش مو می‌گردد.
مقدار توصیه‌شده ویتامین A در رژیم غذایی برای مردان معادل 900 میکروگرم و برای زنان 700 میکروگرم است.  با بهره‌گیری از این مقدار، هیچ مشکلی برای پوست سر شما رخ نداده و از تمام فواید این ویتامین بهره‌مند خواهید شد.
همچنین ویتامین A به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد سلولی بدن کمک می‌کند.
برخی از موادغذایی به شرح زیر، شامل ویتامین A بوده و بهتر است از آنها بهره ببرید.
اگر خواستار دریافت مقدار بیش‌تری از ویتامین A هستید، با تجویز پزشک، از مکمل‌های موجود در بازار استفاده کنید.
ویتامین C یکی از شگفت‌انگیزترین ویتامین‌های موجود در طبیعت و بدن ماست. این ویتامین، نقشی کلیدی در سلامت پوست سر و رشد مو دارد. پیش‌تر مطالعات بالینی ثابت کرد که ویتامین C نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن بوده و منبع کلیدی پرولین است. پرولین، اسید‌آمینه‌ای برای تولید کراتین است. همچنین ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده که به محافظت از مو در برابر آسیب‌ رادیکال‌های آزاد می‌پردازد. این رادیکال‌ها از رشد مو جلوگیری کرده و متاسفانه همین موضوع منجر به پیری موهای شما می‌گردد. علاوه بر این، ویتامین C به جذب آهن که ماده معدنی لازم برای رشد مو است کمک می‌کند.
خوشبختانه، برای دریافت میزان مناسب ویتامین C راه‌های متعددی وجود داشته چرا که این ویتامین، در بسیاری از موادغذایی یافت می‌شود. ویتامین C در موادغذایی به شرح زیر قرار دارد.
علاوه بر موادغذایی که ذکر کردیم، ویتامین C در اکثر مکمل‌های مولتی‌ویتامین وجود دارد.
پس از معرفی ویتامین های مورد نیاز مو، به بررسی دو ماده شگفت‌انگیز دیگر یعنی آهن و زینک خواهیم پرداخت.
علاوه بر ویتامین های مورد نیاز مو، زینک نیز تاثیر زیادی برروی مو دارد. زینک (روی) ماده‌ای فوق‌العاده با کاربردی بی‌نظیر برای بدن است. روی تاثیر مهمی در رشد و ترمیم بافت مو داشته و به رشد بافت سلولی کمک می‌نماید. همچنین زینک، سبوم کافی برای مرطوب نگه داشتن موها را تولید می‌کند. توجه داشته باشید کمبود زینک منجر به ریزش مو شده و ضعیف شدن تارها را در پی دارد. به‌طور روزانه زنان به 10 میلی‌گرم و مردان به 12 میلی‌گرم زینک نیاز دارند.
موادغذایی زیر سرشار از زینک بوده و بهتر است آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
همچنین می‌توان از مکمل و قرص‌های زینک استفاده نمود. حتما در نظر داشته باشید که مصرف مکمل زینک با دوز بیش‌ازحد منجر به ریزش مو می‌گردد.
آهن یک ماده‌معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن است. این ماده به گلبول‌های قرمز خون کمک کرده تا اکسیژن را به سلول‌ها و علی‌الخصوص ریشه‌های مو منتقل کنند. همچنین کمبود آهن منجر به کم‌خونی شده که یکی از دلایل اصلی ریزش مو، در زنان و مردان است.
آهن به‌راحتی جذب بدن نشده و بهتر است موادغذایی سرشار از آن را مصرف کنید. کمبود آهن در رژیم‌غذایی منجر به خستگی و در برخی موارد، منجر به کم‌خونی می‌شود.
برخی موادغذایی به شرح زیر، منابع سرشاری از آهن بوده و فواید زیادی برای بدن دارند.
علاوه بر مواد غذایی که ذکر کردیم، قرص و مکمل‌های آهن در دوزهای مختلف در دسترس عموم قرار داشته و قابل تهیه هستند. پس از بررسی ویتامین‌های مختلف، زینک و آهن، به بررسی محصولات ویتامینه مو خواهیم پرداخت.
برای تقویت موها و بهره‌گیری از فوایدی که پیش‌تر ذکر کردیم، می‌توان از شامپوهای ویتامینه استفاده نمود.. بدین صورت، شامپوهای ویتامینه که معمولا شامل چند ویتامین ازجمله ویتامین‌های E و A هستند به بازار عرضه شده و در دسترس قرار دارند. شامپوهای ویتامینه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده که همین خواص، به رشد مو کمک می‌کند. همچنین این خواص آنتی‌اکسیدانی، کاهش میزان استرس اکسیداتیو را رقم زده و از پوست سر و سلول‌های فولیکولی در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید.
علاوه بر تمامی موارد بالا، شامپوهای ویتامینه از ریزش مو جلوگیری کرده و برای تارهای موی شما، ضخامت، استحکام و رطوبت را به ارمغان می‌آورند.
همچنین بسیاری از شامپوها دارای ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو بوده و به تقویت مو می‌پردازند. در مطلب زیر به بررسی کامل آنها پرداختیم.
علاوه بر شامپوها، نرم‌کننده‌های ویتامینه نیز با تاثیر شگفت‌انگیز برروی مو تولید شده و ویتامین های مورد نیاز مو را تامین می‌کنند. این محصولات نیز معمولا شامل چند ویتامین ازجمله E و A و C هستند. نرم‌کننده‌های ویتامینه مزایای زیاده داشته و از شکنندگی ساقه مو، ریزش و بروز موخوره جلوگیری می‌نمایند. علاوه بر آب‌رسانی، نرم‌کننده‌های ویتامینه به تقویت پیاز و ساقه مو پرداخته و بافت آسیب‌دیده مو را ترمیم می‌نمایند.
در هنگام استفاده از نرم‌کننده ویتامینه توجه داشته باشید که محصول به ریشه مو برخورد نکرده و مقداری فاصله با ریشه داشته باشد.
سرم‌ مو ویتامینه، مقدار کافی از ویتامین برای مو را تامین می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، خشکی، ضعف و شکننده شدن را برای موها به ارمغان آورده و سرم مو ویتامینه با خواص آنتی‌‌اکسیدان خود به جنگ رادیکال‌های آزاد می‌رود. همچنین سرم ویتامینه مو به ترمیم فولیکول‌های آسیب‌دیده مو پرداخته و استفاده منظم از آن منجر به جوان‌سازی، ضخیم و قوی‌تر شدن مو می‌گردد.
همچنین سرم مو ویتامینه به از بین بردن باکتری‌ها کمک کرده و در کم‌شدن شوره سر نقش دارد. علاوه بر این، سرم‌های مو ویتامینه به تغذیه موهای شما پرداخته که همین موضوع منجر به افزایش گردش خون در سر شده و عمل ترمیم و تقویت مو صورت می‌گیرد. درنهایت شما می‌توانید سرم خانگی خود حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو را تولید کرده و از مزایای سرشار آن بهره‌مند شوید.
روغن‌های ویتامینه به بازار عرضه شده و عمدتا حاوی ویتامین E هستند. این روغن‌ها مزایای زیادی داشته که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
بهره‌گیری از روغن ویتامینه، سطح کلی سلامت پوست را بهبود بخشیده و با خشکی پوست سر مقابله می‌کند. همچنین ویتامین  E موجود در این روغن‌ها، خواص آنتی‌اکسیدانی داشته و بدین‌سان، روغن‌های ویتامینه به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از استرس‌های اکسیداتیو می‌پردازند. همچنین این روغن‌ها از پوست سر در برابر اشعه UV محافظت کرده و دارای اثر مرطوب‌کنندگی هستند.
علاوه بر این فواید، روغن‌های ویتامینه به ترمیم موهای آسیب‌دیده پرداخته و به رشد موهای شما عزیزان کمک می‌کنند.
ماسک مو نیز به‌صورت ویتامینه به بازار عرضه شده و یکی از مهم‌ترین محصولات ویتامین برای مو است. این محصول شگفت‌انگیز حاوی ویتامین‌های مختلف علی‌الخصوص ویتامین C و E بوده و تاثیر شگرفی برروی مو دارد. این محصول به ترمیم بافت عمیق موهای آسیب‌دیده پرداخته و مو را تغذیه و آب‌رسانی می‌کند. همچنین بسیاری از ماسک‌های مو شامل بیوتین بوده که این ویتامین نیز به تقویت رشد مو کمک می‌کند.
علاوه بر فواید بالا، ویتامین C موجود در ماسک به ترمیم کوتیکول مو پرداخته و درخشندگی را برای آن به ارمغان می‌آورد. همچنین ماسک، موها را سنگین نکرده و آسیبی به مو وارد نمی‌سازد.
کرم مو به حالت‌دهی مو پرداخته و حس سنگینی برو مو ایجاد نمی‌کند. همچنین فرمولاسیون این محصول با ویتامین‌های مختلف ترکیب شده که همین ویتامین‌ها، به مراقبت از موهای شما می‌پردازند. ویتامین‌ها به عمق بافت مو نفوذ کرده و ظاهر موها را نرم و درخشان می‌نماید. همچنین ویتامین‌ها در این محصول به تقویت و ترمیم بافت آسیب‌دیده مو می‌پردازند. علاوه بر فواید بالا، فرمول مغذی این محصولات پوست سر را غنی کرده و مناسب تمامی انواع مو هستند. به‌عنوان مثال کرم مو از ایجاد الکتریسیته در بین فرهای درشت جلوگیری کرده و ویتامین های مورد نیاز مو را تامین می‌کند.
همانطور که مطالعه کردید، برخی از ویتامین‌ها، فواید سرشاری ازجمله جلوگیری از ریزش مو و افزایش سطح کلی سلامت مو دارند. برای بهره‌گیری از این فواید می‌توان از موادغذایی یا محصولات ویتامینه استفاده نمود. لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید. ممنون از اینکه تا پایان مطلب «ویتامین‌ های مورد نیاز مو» همراه ما بودید.
ویتامین‌های C، A، E و B7 رشد مو را تحریک کرده و تاثیر شایانی در افزایش رشد مو دارند.
روش اول بهره‌گیری از مواد غذایی بوده و روش دوم بهره‌گیری از مکمل‌های ویتامینه و روش سوم، استفاده از محصولات ویتامین برای مو است.
بهترین روش ویتامین‌رسانی به مو، استفاده از محصولات ویتامینه مو بوده و این محصولات، فواید سرشاری برای مو دارند.
بله. ویتامین ها برای تقویت مو کاربرد داشته و می‌توانید با بهره‌گیری از محصولات ویتامینه مو و مواد غذایی، رشد موها را تحریک کرده و از فواید این ویتامین‌ها بهره‌مند شد.
آهن، اکسیژن را به مو رسانده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
زینک به رشد بافت سلولی کمک کرده و سبوم کافی برای مرطوب نگه داشتن موها را تولید می‌کند. همچنین کمبود زینک منجر به ریزش مو شده و تارهای مو ضعیف می‌شوند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





© کپی رایت 1395–1400

source

توسط salamatikhabari