‎تا به حال به اهمیت مراقبت از مو در سفر فکر کرده‌اید؟ تصور کنید بعد از چند ماه بالاخره بلیت سفر به مقصد مورد علاقه‌تان را گرفته‌اید. لباس‌هایتان را به دقت انتخاب کرده‌اید، وسایل‌تان را به هر سختی‌‌ای بوده در چمدان جا داده‌اید. حالا شرایط برای یک سفر عالی و خاطره‌هایی به یاد ماندنی فراهم است. همه چیز خوب پیش رفته تا اینکه وارد جاده می‌شوید. قبل از اینکه حتی پایتان به مقصد رسیده باشد احساس می‌کنید موهایتان در حال تغییرند.
گاهی بعضی از این تغییرات، علاوه بر خود سفر و عکس‌های آن، تا چندین روز پس از بازگشت هم همراه شما هستند. به نظر می‌رسد وز شدن، خشک و شکننده شدن و حتی به طور غیر قابل کنترلی پف کردن جزء جدایی ناپذیری از سفرهایتان شده‌اند و چاره‌ای هم برایش سراغ ندارید. اما آیا واقعا اینطور است؟ در این مقاله قصد داریم عوامل آسیب‌زا و همین‌طور راهکارهایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در کنار تجربه یک سفر لذت‌بخش، خیالتان از بابت دست و پنجه نرم کردن با موهایی خشک و ژولیده راحت باشد. این یک راهنمای کلی برای مراقبت از مو در سفر است.
فهرست مطالب
به طور کلی عوامل محیطی و غذا فاکتورهایی هستند که موی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فاکتورهایی که همگی طی سفر تغییر می‌کنند و در نتیجه باعث تغییر شکل و یا حتی ساختار مو می‌شوند. از عوامل آسیب‌زننده به مو می‌توان به گرد و غبار، دود، آلودگی شهری، رطوبت، پایین بودن سطح اکسیژن هوا، گرمای بیش از حد و تابش مستقیم خورشید، مجاورت آب‌های سخت، شور و یا کلردار اشاره کرد. هر چه شهرهای مبدا و مقصد تفاوت‌های بارزتری در هر یک از موارد ذکر شده باهم داشته باشند، این آسیب‌ها بیشتر نیز خواهد بود.
‎با هم به بررسی علل این آسیب‌ها می‌پردازیم:
‎یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تغییرات پوست و مو در سفر، آب و هوای متفاوت شهرها است. اغلب ما در سفر به شهرهای خشک و گرمسیری، دچار خشکی پوست و مو می‌شویم. پوست و موی بعضی از افراد حتی ممکن است به آب و هوای شهرهایی با جو معتدل و مرطوب هم واکنش منفی نشان بدهد‌. بنابراین پوست و موی ما در سفر، حتی بیشتر از اوقات دیگر نیاز به مراقبت دارند.
‎رطوبت از جمله مواردی است که تاثیر زیادی هم بر شکل و هم بر ساختار مو دارد. در آب و هوای شرجی و مرطوب پیوندهای هیدروژنی تشکیل دهنده‌ تارهای مو، اثر می‌‌پذیرند. به حدی که در رطوبت‌های بالا این پیوندها شکسته شده، دوباره شکل می‌گیرند و همین امر موجب حالت گرفتن و جعددار شدن موها می‌شود.
‎نمی‌توان تاثیر یک خواب خوب و به ‌موقع را در سلامتی دست کم گرفت. به ‌هم خوردن برنامه خواب شما می‌تواند باعث ایجاد شرایط جسمی نامطلوبی شود. از جمله تغییراتی که خواب نامنظم در بدن ایجاد می‌کند تیرگی و خستگی پوست، خشکی و حتی ریزش مو هستند. پس بهتر است در کنار تفریح به میزان کافی استراحت کنید. 
‎تغذیه بد در طول سفر هم از آن مشکلاتی است که می‌تواند تمام خوشگذرانی‌ها را تعطیل کند. تقریبا همه ما حد اقل یک‌ بار در طول سفر دچار مسمومیت غذایی شده‌ایم‌. بیشتر این مسمومیت‌ها ناشی از عدم دسترسی به مواد‌غذایی سالم و باکیفیت و غذاخوردن در رستوران‌های ناشناس بین راهی است. تغذیه بد فقط به مسمومیت ختم نمی‌شود‌، بلکه می‌تواند زیبایی پوست و موی شما را هم تحت‌ تاثیر قرار دهد.
‎برخلاف تصور عموم، اشعه آفتاب برای موها خوب نیست بلکه حتی خلاف این موضوع است. اشعه آفتاب باعث باز شدن فولیکول‌های مو می‌شود و به زبری، وز شدن و شکنندگی موها ختم می‌شود. 
برای پیش‌گیری از آسیب دیدن موها، لازم است چند نکته را رعایت کنیم:
‎اگر قصد دارید قبل از سفر موهای خود را بشویید، به جای همان روز شروع سفر، یک روز قبل این کار را انجام دهید. اگر سفرتان جاده‌ای‌ است، شستن موها در روز سفر باعث می شود ذرات گرد و غبار و آلودگی موجود در جاده به موهای خیس‌تان بچسند؛ بعد از خشک شدن نیز حالت وز و شکننده‌ای به خود بگیرند. لازم است بدانید در سفر با هواپیما هم به دلیل نبود رطوبت در طی مسیر، باعث خشک شدن بیش از حد موها می‌شود. پس در هر حال بهتر است یک روز قبل از سفرتان زمانی را به شست و شوی موها اختصاص دهید. همچنین بهتر است که موها به حالت خود و بدون استفاده از سشوار خشک شوند.
‎یکی از بهترین روش‌‌های مراقبت از مو و رطوبت‌رسانی به آن، روغن تراپی است. برای روغن‌تراپی لازم است از یک روغن تقویت‌کننده نظیر روغن آرگان، نارگیل، زیتون و یا بادام استفاده کنید. روش استفاده از روغن‌ها نیز آسان است. کافی است مقدار مناسبی از روغن را کف دست خود بریزید و با مالیدن دست‌ها به هم، آن را کمی گرم کنید. سپس تمام موهای خود را -از ریشه تا انتهای ساقه مو- به روغن آغشته کرده و ماساژ دهید.
اگر می‌توانید اجازه دهید روغن‌ شب تا صبح روی سرتان بماند و اگر نه، حداقل ۴ الی ۵ ساعت برای اثربخشی به آن زمان دهید. در نهایت موها را با آب ولرم و نرم‌کننده‌ مناسب بشویید.
‎بهتر است هفته‌ای دوبار روغن تراپی انجام دهید تا موهای شما به‌ خوبی تغذیه شوند و در طول سفر رطوبت خود را از دست ندهند.
‎همان طور که از اسم این محصولات پیداست، آن‌ها مسئولیت نرم کردن موها را در روتین مراقبتی موی شما به عهده دارند. در واقع، نرم‌‌کننده نجات دهنده‌ بالانس رطوبت از دست رفته توسط شستشو با شامپو است. البته که خود این محصولات هم با توجه به افزودنی‌های دیگری که دارند، به چند دسته تقسیم می‌شوند. اگر علاوه بر خاصیت نرم‌کنندگی، افزایش حجم مو برایتان اهمیت دارد، انواع حجیم‌کننده می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. اگر موهای رنگ‌شده دارید، از نرم‌کننده‌هایی استفاده ‌کنید که خاصیت ترمیم و تقویت‌کنندگی موهای آسیب‌دیده دارند. صاحبان موهای خشک و یا فر هم به همین نحو باید از محصولاتی مناسب جنس موی خودشان استفاده کنند.
‎حتی به این فکر هم نکنید که از شامپوهای بی‌نام‌ونشان محل اقامت خود استفاده کنید. فضای کافی برای بردن کل محتویات را ندارید و مایل نیستید دوباره هزینه کنید؟ قبل از سفرتان ترتیبی بدهید و شامپو و نرم کننده‌ای که در حال حاضر از آن استفاده می کنید را در بطری‌های کوچک‌تر و قابل حمل بریزید.
‎به طور کلی، هنگام خرید شامپو به این دقت کنید که در آن از الکل استفاده نشده باشد. این شامپوها موهایتان را به شدت خشک و شکننده می‌کنند؛ چراکه الکل چربی طبیعی مو که باعث نرمی و لطافت آن است را هم در خود حل کرده و از بین می برد. اگر به درخشندگی موی خود اهمیت می‌دهید، سعی کنید شامپوهایی را پیدا کنید که روغن آرگان یکی از مواد تشکیل دهنده شان باشد.
‎استفاده از محصولات مراقبتی برای مو همیشه توصیه می‌شود؛ علی‌الخصوص به کسانی که موهایشان را رنگ و یا دکلره کرده‌اند. زیرا رطوبت و ضخامت موی این افراد تحت‌ تاثیر عوامل مخرب رنگ و دکلره تا حد زیادی از بین رفته ‌است. محصولات مراقبتی زیادی در بازار وجود دارد؛ از جمله سرم مو، ماسک مو، کرم‌ مو نرم‌کننده‌ها و سایر موارد مشابه.
با استفاده از این محصولات در کوتاه مدت به نتیجه مطلوبی خواهید رسید. اکثر ترکیبات این محصولات ریز مولکول هستند و جذب بالایی دارند‌. حتما در هنگام خرید این محصولات دقت کنید که مناسب نوع موی شما و فاقد سولفات، الکل و پارابن باشند.
‎همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، نور خورشید یکی از عوامل آسیب زننده به پوست و مو است. احتمالا شما هم به فکر استفاده از ضدافتاب مناسب پوستتان افتاده‌اید. اما باید این نکته را در نظر گرفت که تابش مستقیم آفتاب همانقدر که برای پوستتان مضر است به موها نیز آسیب وارد می‌کند.
‎همان‌طور که برای محافظت پوست خود در مقابل اشعه های مضر نور خورشید از ضد آفتاب مناسب استفاده می کنید، می‌توانید از محصولاتی مانند سرم موی ضد آفتاب که داری ‌اس‌‌پی‌اف است کمک بگیرید. پوشیدن کلاه و دیگر اکسسوری‌های پوشاننده مو هم با حایل قرار گرفتن میان مو و عوامل آسیب‌زا، کمک شایانی به مراقبت فیزیکی از موهای شما می‌کند.
‎اگر مقصد سفر شما شهری ساحلی است، بهتر است کلاه شنا بپوشید و علاوه بر آن از سرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. حتی می‌توانید برای تماس کمتر موها با آب شور دریا از روغن تراپی یا مرطوب کننده‌های مو استفاده کنید.
تاثیر خواب شب کافی و باکیفیت بر کارایی بدن و سلامت پوست و مو در زندگی عادی روزانه هم مشهود است. اگر به سفر بلندمدتی می‌روید، اطمینان پیدا کنید که قرار است هر شب خواب کافی داشته باشید. همچنین، در کنار وعده‌های غذایی خود میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. در آخر، در کنار تمام مراقبت‌ها، سعی کنید در طول سفر بدنتان را هیدراته نگه دارید و روزی ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشید.
از دست رفتن رطوبت مو و قرار گرفتن در معرض آلودگی در کنار نرسیدن مواد مغذی کافی به موها در سفر احتمال بیشتری دارند. از همین رو، موها در سفر به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
هر شامپویی که بتواند ضمن محافظت از موهای شما، مواد مغذی لازم برای سلامت مو را تامین کند، شامپوی مناسبی است. اگر در کنار آن از سایر محصولات مراقبتی استفاده نکنید، ممکن است موهای شما در مجاورت عوامل محیطی مخرب آسیب ببینند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





© کپی رایت 1395–1400

source

توسط salamatikhabari