بر اساس یک مطالعه جدید، جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین شده با شکر با نوشیدنی های شیرین شده کم یا بدون کالری با کاهش اندک وزن و خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وب مِد، استفاده از شیرین کننده‌های جایگزین در نوشیدنی‌هایی که به طور سنتی سرشار از قند هستند مانند نوشابه، نوشابه‌های انرژی زا، چای، قهوه، آبمیوه و نوشیدنی‌های ورزشی، می‌توانند عوامل خطر مانند شاخص توده بدنی بالا، درصد چربی بدن و چربی خون را کاهش دهند.
«جان سیونپایپر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو کانادا، می‌گوید: «راه ایده آل برای جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدن آب تا حد امکان است، اما شیرین کننده‌های جایگزین مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز هم می‌توانند کمک کنند.»
محققان داده‌های ۱۷ کارآزمایی بالینی را بررسی کردند که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر، نوشیدنی‌های شیرین شده کم و بدون کالری و آب را مقایسه کردند.
به طور کلی، استفاده از شیرین کننده‌هایی به جز قند در نوشیدنی‌ها با کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی، درصد چربی بدن و چربی خون همراه بود.
یافته‌ها نشان می‌دهد در مدت متوسط، نوشیدنی‌های شیرین کم‌کالری و بدون کالری، جایگزین مناسبی برای آب برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، اما شواهد بیشتری برای دانستن اثرات طولانی‌مدت آن مورد نیاز است.
محققان توصیه می‌کنند که روزانه بیش از ۹ قاشق چایخوری- حدود ۳۶ گرم یا ۱۵۰ کالری- شکر افزودنی توسط مردان و بیش از ۶ قاشق چایخوری- حدود ۲۵ گرم یا ۱۰۰ کالری- توسط زنان مصرف نشود.
محققان اغلب در مورد مزایای شیرین کننده‌های جایگزین بحث می‌کنند. مطالعات قبلی نشان داده است که نوشابه رژیمی ممکن است به اندازه نوشابه معمولی برای قلب مضر باشد؛ همچنین نوشیدن دو یا چند نوشیدنی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی در روز با مشکلات سلامتی مانند حملات قلبی و سکته مرتبط است.
اما شیرین‌کننده‌های جایگزین می‌توانند به مردم کمک کنند تا به آرامی مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهند و به سمت مصرف آب حرکت کنند.

کپی شد
All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

source

توسط salamatikhabari