افزایش سن، تغییراتی را در کارکردهای بدن ما ایجاد می‌کند که این تغییرات می‌تواند ظاهر ما را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. یکی از این تغییرات ظاهری ایجاد نشانه‌های پیری در پوست دست و صورت است. ما نمی‌توانیم جلوی گذر زمان و افزایش سن را بگیریم اما می‌توانیم با شناسایی نکات ضد پیری پوست، بروز علائم آن را به تاخیر بیندازیم. خب، برای جلوگیری از چروک دست و جوان‌سازی پوست صورت چه اقداماتی لازم است؟ برای جلوگیری از پیری پوست رژیم غذایی خود را تغییر بدهید و استفاده از کرم ضدآفتاب را بر خود واجب کنید. به اندازه کافی آب بنوشید، ورزش کنید، خوب استراحت کنید و در صورت لزوم به جراحی پلاستیک فکر کنید. در ادامه مطلب این موارد را مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌دهیم.
فهرست مطالب
سرعت تولید سلول‌های جدید کاهش می‌یابد بنابراین لایه‌ی سطحی پوست، موسوم به اپیدرم، نازک می‌شود. لایه داخلی پوست نیز به‌مرور نازک شده و همین تغییرات باعث ایجاد چین‌و‌چروک‌ها است. رگ‌های خونی نیز در اثر نازکی پوست قابل مشاهده می‌شوند.
با افزایش سن میزان الاستین و کلاژن پوست کاهش یافته و احتمال افتادگی افزایش می‌یابد. به همین علت، پوست افراد مسن، در برابر نیروی جاذبه آسیب‌پذیرتر است. مثلاً پوست اطراف فک و افتادگی زیر چشم قسمت‌هایی هستند که تسلیم نیروی جاذبه شده‌اند. کاهش الاستین و کلاژن منجر به افزایش چین‌و‌چروک نیز می‌شود.
مطلب مرتبط
با افزایش سن، سلول‌های حاوی رنگ‌دانه افزایش می‌یابد و در نواحی خاصی جمع می‌شوند و تولید لک می‌کنند. این لک‌ها را لکه کبدی یا لکه‌ی پیری می‌نامند. مناطقی از بدن مثل صورت و پشت دست که در معرض نور بیشتری بوده‌اند، دارای لک‌های بیشتری هستند.
در سنین بالاتر ترشح غدد تولید عرق و چربی کاهش می‌یابد و عوارض خشکی پوست مثل زبری و خارش زیاد می‌شود.
ما قادر هستیم با رعایت نکات ایمنی هنگام مواجهه با نور خورشید و نیز سبک زندگی سالم، روند پیری پوست را به تاخیر بیندازیم. در ادامه مقاله قصد داریم بهترین نکات ضد پیری را با شما در میان بگذاریم:
وقتی اسم رژیم غذایی به میان می‌آید همه به یاد کاهش وزن میفتند اما این فکر صحیح نیست. رسیدن به وزن دل‌خواه و حفظ تناسب اندام فقط یکی از دلایل اهمیت رژیم غذایی سالم است. سلامت عمومی بدن، زیبایی، میزان انرژی شما، موفقیت در کار و روابط اجتماعی شما و هر هدف دیگری که در زندگی دنبال می‌کنید، به تغذیه سالم مربوط می‌شود.
وقتی پا به سن می‌گذارید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دیگر نمی‌توانید مانند دوران نوجوانی و جوانی، از هر چیزی که بین هوس کردید، به هر اندازه که مایلید میل کنید.
محققین حوزه سلامت و زیبایی معتقد هستند که بین رژیم غذایی و وضعیت پوست شما ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. آن‌ها تغذیه نادرست را عامل مشکلاتی نظیر آکنه و پیری زودرس پوست معرفی می‌کنند. البته منظور از تغذیه سالم اصلاً به معنی رژیم‌های محدود و سخت یا محروم نمودن خود از تمام غذاهای مورد علاقه نیست.
برای جلوگیری از افتادگی پوست صورت به برنامه‌ای مغذی، سالم و متعادل احتیاج دارید که تمام نیازهای روزانه‌ی بدن شما را تامین کند. همچنین می‌توانید غذاهایی را به سبد غذایی خود اضافه کنید که سلامتی پوست را افزایش می‌دهند. در فهرست زیر با غذاهایی که می‌توانند به جوانی پوست شما کمک کنند، آشنا می‌شوید:
البته پایبندی به یک رژیم غذایی سالم در طولانی‌مدت واقعاً سخت است. هر زمان که انگیزه‌های خود را از دست دادید، پاداش‌های این پایبندی یعنی سلامتی و زیبایی را به خاطر بیاورید. برای شروع لازم نیست تمام عادت‌های خود را تغییر دهید از گام‌های بسیار کوچک شروع کنید. با گذشت زمان و تداوم همین تغییرات کوچک، موفق می‌شوید که رژیم غذایی صحیحی برای خود برگزینید.
اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، ممکن است در معرض خطر پیری زودرس پوست قرار بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که آب کافی بر وضعیت سلامت بدن و پوست انسان موثر است. اینکه میزان آب مورد نیاز بدن شما چقدر است، با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. این عوامل عبارتند از: جنسیت، سن، قد، وزن و آب‌و‌هوا. در جدول زیر دستورالعمل کلی سازمان‌های بهداشتی در مورد میزان نیاز روزانه بدن به آب را مطالعه کنید:
تجربه‌ی افراد زیادی نشان می‌دهد که نوشیدن آب کافی و سلامت پوست، ارتباط نزدیکی با هم دارند. زمانی که آب کافی به بدن خود نمی‌رسانید پوست شما کدر به نظر رسیده و چین‌و‌چروک‌ها و منافذ پوست واضح‌تر می‌شوند.
البته منظور از آب‌رسانی فقط نوشیدن آب نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه‌ی علمی نشان داده است که دم‌نوش عصاره برگ بادرنجبویه می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و آسیب‌های ناشی از پیری زودرس پوست را درمان کند. البته قبل از نوشیدن‌ هر نوع چای گیاهی حتماً با پزشک مشورت کنید خصوصاً اگر مبتلا به فشار خون بالا یا فقر آهن هستید.
مطلب مرتبط
بی‌خوابی یا اختلالات مربوط به خواب، بر سلامتی کلی بدن تاثیر منفی دارد اما قبل از هر چیزی، زیبایی پوست صورت را هدف قرار می‌دهد. محققین طی مطالعاتی متوجه شدند که بی‌خوابی باعث قرمزی چشم، تورم و افتادگی پلک‌ها، تیرگی پوست زیر چشم، رنگ‌پریدگی پوست صورت و ایجاد چین‌و‌چروک می‌شود.
برای اینکه بدانید به چه میزان خواب در یک شبانه روز احتیاج دارید، جدول زیر را بررسی کنید:
برای اینکه خواب بهتری داشته باشید این نکات را مراعات کنید:
اگر مشکلات مربوط به خواب شما با رعایت نکات فوق حل نشد، حتماً به متخصص مراجعه کنید.
یکی دیگر از نکات ضد پیری پایبندی به ورزش منظم است. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج نشان می‌دهد که انجام تمرینات ورزشی روند پیری را کُند و حتی معکوس می‌کند. زمانی که ورزش می‌کنید سرعت جریان خون در سراسر بدن افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی در تمام سلول‌های بدن منتشر می‌شوند. همچنین مواد زائد به‌وسیله تعریق و تنفس از بدن خارج می‌شوند و این تغذیه و پاک‌سازی وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد.
طبق دستورالعمل انجمن قلب آمریکا گروه‌های سنی مختلف نیاز به سطوح مختلفی از فعالیت دارند که جزئیات آن را می‌توانید در جدول زیر مطالعه نمایید:
اگر عادت به ورزش ندارید، بهترین کار این است که در یک باشگاه ثبت‌نام کنید. این کار برای شما تعهد ایجاد می‌کند و پایبندی به ورزش در این شرایط آسان‌تر خواهد بود.
درست است که نور خورشید می‌تواند سطح ویتامین D و هورمون سروتونین را در بدن ما افزایش دهد، اما اگر اقدامات حتیاطی را رعایت نکنیم، در معرض پیری زودرس قرار خواهیم گرفت. اگر زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، انعطاف‌پذیری پوست کاهش یافته و سرو‌کله‌ی چروک‌ها پیدا خواهد شد.
به مراقبت از پوست خصوصاً در فصل تابستان، اهمیت بدهید. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که استفاده از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از پیری پوست کمک زیادی می‌کند . بین 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از خانه، تمام قسمت‌های برهنه‌ی پوست خود را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید و هر 2 ساعت آن را تجدید نمایید. البته اقدامات احتیاطی دیگری نیز برای پیشگیری از پیری زودرس پوست در کار است:
ماده‌ای است که از ویتامین A ناشی می‌شود و در اغلب محصولات ضد پیری وجود دارد. تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی این ماده برای جلوگیری از پیری پوست انجام شده که نتایج آن عبارتند از:
نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث دفع آب بدن می‌شوند. در قسمت‌های قبلی به اهمیت آب در سلامتی و جوانی پوست پی بردید بنابراین کافئین می‌تواند یکی از عوامل پیری پوست باشد. نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و چای، ادرار را زیاد می‌کنند و از این طریق کم‌آبی بدن تشدید خواهد شد.
اگر می‌خواهید پوستی جوان و شاداب داشته باشید باید مصرف کافئین را کاهش دهید یا کلاً کنار بگذارید. البته اگر این کار برای شما سخت است حتماً بعد از نوشیدن قهوه یا چای، آب بنوشید.
همه می‌دانیم که سیگار برای سلامتی مضر است و علاوه بر این روند پیری پوست را سرعت می‌بخشد. استفاده از سیگار و همین‌طور قلیان، پوست را چروک می‌کند و تغییرات زیر را ایجاد می‌نماید:
استفاده از سیگار یا قلیان بسیار اعتیاد‌آور است و ممکن است قادر به ترک آن نباشید. در ادامه‌ی این مطلب نکاتی را مطرح می‌کنیم که می‌تواند اراده و مقاوت شما را در برابر توتون و تنباکو افزایش دهد:
مطلب مرتبط
هر شب صورت خود را با کمک شوینده‌ی مناسب بشویید. ما مقالات زیادی در مورد روتین مراقبت از پوست داریم که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. اما به‌صورت خیلی خلاصه، توصیه می‌کنم که از شست‌و‌شوی منظم پوست خود غافل نشوید.
پس از انجام این کار، پوست خود را مرطوب کنید چرا که فرایند شست‌و‌شو اغلب به خشکی پوست منجر می‌شود. آب‌رسانی صحیح، گردش خون را تقویت نموده و به تولید سلول‌های جدید کمک میکند. نکات زیر به شما کمک می‌کند که این کار را به شیوه‌ای صحیح انجام دهید:
زمانی که اخم می‌کنید یا لبخند می‌زنید، مشغول استفاده از عضلات صورت هستید. تکرار این حرکات در طولانی‌مدت باعث ایجاد چین‌و‌چروک و خطوط خنده و اخم است. البته در بسیاری از مواقع نمی‌توان از اخم و خنده جلوگیری کرد اما خوب است روش‌های آرام‌سازی و رفع‌تنش را بیاموزید. اغلب تنش‌ها از استرس ناشی می‌شود بنابراین انجام روش‌های کاهش استرس می‌تواند از پیری پوست پیشگیری نماید:
ممکن است بعد از امتحان محصولی جدید متوجه التهاب، سوزش و پوسته‌پوسته‌شدن شوید. بهتر است آن را کنار بگذارید چون مواد نامناسب پوست شما را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند. البته یک نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید. ممکن است پزشک یک کرم برای جلوگیری از پیری پوست تجویز نموده باشد که باعث ایجاد سوزش و تحریک است. حتماً این عوارض را به اطلاع پزشک خود برسانید.
فرقی نمی‌کند که از چه روشی برای برنزه‌کردن پوست خود استفاده کرده‌اید؛ نور خورشید یا سالن خدمات برنزه. به هر حال، در هر دو روش در معرض خطر اشعه ماورای بنفش قرار می‌گیرید و این باعث تسریع روند پیری پوست است. اگر تمایل زیادی به پوست برنزه دارید از محصولات برنزه بدون نیاز به آفتاب استفاده کنید.
مطلب مرتبط
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتماً روی دکمه زیر کلیک کنید:
پوست اولین عضوی است که نشانه‌های پیری در آن آشکار می‌شود. بروز علائم پیری ناشی از افزایش سن، اجتناب‌ناپذیر است اما راهکارهایی برای جلوگیری از پیری پوست وجود دارد. در این مقاله تک‌تک این راهکارها را بررسی نمودیم و دانستیم که با اِعمال برخی تغییرات در سبک زندگی و به‌کارگیری نکات ضد پیری می‌توان به زیبایی و جوانی پوست کمک کرد. اگر راهکار دیگری برای پیشگیری از پیری پوست می‌شناسید، حتماً آن را برای ما بنویسید.
از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.
با مشورت پزشک از رتینوئید استفاده نمایید.
پوست خود را درست بشویید و مرطوب کنید.
آب بنوشید.
غذای سالم بخورید.
ورزش کنید.
خوب بخوابید.
سیگار نکشید.
تکنیک‌های آرام‌سازی را بیاموزید.
شکر سفید
نوشیدنی‌های پر از قند
نوشابه‌های انرژی‌زا
گوشت‌های فراوری‌شده
غذاهای ماکرویو
چیپس سیب زمینی
ورزش. یکی از اساتید دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: ورزش بهترین و موثرترین قرص ضد پیری است. محققین با بررسی افرادی که با سلامتی به 100 سالگی رسیده‌اند، متوجه شدند که فعالیت بدنی منظم جزئی از سبک زندگی آنان بوده است. ورزش مانند یک دارو عمل می‌کند و یکی از مهم‌ترین نکات ضد پیری است.
مطالب پزشکی مفیدی منتشر میکنید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





© کپی رایت 1395–1399

source

توسط salamatikhabari