وقتی مشغول گشت‌وگذار در کشور تایلند هستید، فرصت فوق‌العاده‌ای است که یکی از مشهورترین سَبک‌های ماساژ جهانی یعنی ماساژ تایلندی را تجربه کنید. ماساژ تایلندی یک نوع ماساژ خشک است که با استفاده از چندین حرکت فشرده‌سازی و کششی که شبیه به یوگا است انجام می‌شود. این ماساژ تقریباً برای همه اعضای بدن مفید است. در این مقاله برخی از اطلاعات جذاب درباره تاریخچه این درمان مؤثر و مزایای آن برای سلامتی را ارائه می‌کنیم. این ماساژ موجب شل‌سازی عضلات می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد.
فهرست مطالب
ماساژ تایلندی یک روش درمانی باستانی به شمار می‌آید که برای چندین هزارسال در تایلند مورد استفاده قرار گرفته است. این ماساژ بیش از 2500 سال پیش توسط جیواکا کومار باچا (شیواگو کومپارا) ابداع شد. وی پزشک شخصی و یکی از دوستان بودا بود و دانش زیادی در علم پزشکی داشت. تایلندی‌ها شیواگو را «دکتر پدر» می‌نامند. جیواکا اهل شمال هند بود. وی همچنین به ماگادا، پادشاه بیمباسارا هند و راهبه‌های بودایی نیز خدمت کرد. بنابراین تلفیقی از تأثیرات چینی، هندی و فرهنگ جنوب آسیا را می‌توان در ماساژ تایلندی مشاهده کرد.
سیر تکاملی تکنیک‌ها و تمرین‌های ماساژ تایلندی در کشور تایلند روی داد. اما سرمنشأ این ماساژ را در حقیقت باید در هند جستجو کرد. فسلفه یوگاگونه‌ی این ماساژ گواه دیگری بر این مدعاست که این روش درمانی ریشه در هند باستان دارد.
بیشتر نوشته‌های تاریخی درباره ماساز تایلندی در سال 1767 و در جریان حمله برمه به شهر آیوتایای تایلند از بین رفت. آن دسته از نوشته‌هایی که باقی ماند بر روی لوح‌های سنگی حک شد و در یک غرفه ماساژ در بانکوک نگهداری شد. بعد از جنگ جهانی دوم، کشور تایلند به مکان محبوبی برای توریست‌های خارجی تبدیل شد. این شهرت ماساژ تایلندی را به تمام جهان شناساند. این ماساژ در دهه 1980 در ایالات متحده آمریکا رواج یافت. اکنون حالا به یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های ماساژ دنیا تبدیل شده است.
این ماساژ یکی از چهارشاخه پزشکی سنتی تایلندی محسوب می‌شود و یک تکنیک درمانی است که قبل از مراجعه به دکتر انجام می‌شد. ماساژ تایلندی بر روی یک تشک انجام می‌شود. این ماساژ به‌‌خاطر استفاده از سیستم خط انرژی بدن که سِن لاین (Sen line) نامیده می‌شود با ماساژ سنتی متفاوت است. 72 سن لاین یا خط انرژی در بدن وجود دارد. سن لاین‌ها به داروهای طب سوزنی چینی و تمرین‌های پزشکی باستانی آیورودای هندی مرتبط هستند. ماساژ تایلندی در حدود دو ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. کل بدن در جریان این ماساژ حالت کششی به خود می‌گیرد. ماساژ تایلندی برای هر فردی با هر نوع شکل بدنی و در همه سنین قابل انجام است.
امروزه 2 نوع ماساژ تایلندی وجود دارد؛ ماساژ تایلندی مدرن و ماساژ تایلندی باستانی. روش باستانی که دیگر رایج نیست و در هند و نپال انجام می‌شود. اگرچه هر دو ماساژ برای فرد متقاضی یکسان به نظر می‌رسند، فردی که تحت ماساژ با هر دو تکنیک قرار می‌گیرد احساس متفاوتی را تجربه خواهد کرد. ماساژ باستانی آموزه‌های تاریخی خود را حفظ کرده اما ماساژ مدرن با دخل و تصرف انجام می‌شود.
در خود تایلند نیز دو سَبک متفاوت از ماساژ تایلندی وجود دارد؛ سبک چیانگ می (Chiang Mai) و سبک بانکوک (Bangkok). در میان ماساژورها، سبک چیانگ می آرام‌تر است. سبک جنوبی نیروبخشی بیشتری دارد و در تایلند مشهورتر است. سبک شمالی شهرت جهانی بیشتری دارد و در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأثیر سبک هندی را می‌توان در سبک شمالی دید. در سبک جنوبی نیز تأثیرات چینی را می‌توان مشاهده کرد.
این ماساژ با دیگر ماساژدرمانی‌ها تفاوت بسیاری دارد. در این ماساژ لازم نیست فرد با پوست برهنه دراز بکشد. فردی که تحت ماساژ قرار می‌گیرد لباس‌های راحت و گشاد می‌پوشد و بر روی یک تشک سفت دراز می‌کشد. این لباس می‌تواند یک تاپ نخی گشاد و شلوار با بند کشی باشد. به دلیل وجود لباس، ماساژ تایلندی یک ماساژ خشک است و از هیچ روغن بدن یا لوسیونی در آن استفاده نمی‌شود. به جای موارد ذکر شده، در این ماساژ از فشرده‌سازی عمیق‌تر، فشار ریتمیک و فعالیت‌های کششی استفاده می‌شود. فشار، کشش و حرکت یا حرکات لرزشی که در جریان این ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد گردش خون آن منطقه از بدن را بهبود می‌بخشد. ماساژ تایلندی با استفاده از اعضای مختلف بدن نظیر کف دست، انگشت شست پا، انگشتان دست، ساعد، آرنج و حتی پاها انجام می‌شود.
این ماساژ انواعی از تکنیک‌های ورزش یوگا نظیر موقعیت‌های کششی را به خدمت می‌گیرد که اثرات درمانی را به دنبال دارد. ماساژ تایلندی بر پایه اصول تصحیح توازن انرژی در سراسر بدن بنا شده است. این ماساژ از یک ریتم و آهنگ کلی پیروی می‌کند. اصول اساسی ماساژ تایلندی این است که از اندام‌های بدن شروع شود (رویکرد جانبی)، به سمت مرکز بدن برود (رویکرد داخلی) و سپس دوباره به اندام‌ها برگردد. با این فرآیند اطمینان حاصل می‌شود که انرژی از طریق کانال‌های انرژی به نام مِریدیان در بدن گردش دارد و همچنین گردش خون در سراسر بدن بهبود می‌یابد.
اغلب ماساژور از پاهای خود برای تنظیم موقعیت اندام ماساژگیرنده استفاده می‌کند، در دیگر موارد ماساژور از بازوهای خود برای تثبیت بدن ماساژگیرنده استفاده می‌کند و در این موارد پاها وظیفه انجام ماساژ را برعهده دارند. در زمینه باز کردن سِن لاین‌ها، ماساژور انگشتان دست، انگشتان پا و گوش‌های ماساژگیرنده را می‌کشد. حتی ممکن است ماساژور برای تحریک سِن لاین‌ها روی کمر ماساژگیرنده راه برود. این ماساژ روندی نسبتاً استاندارد دارد و یک ماساژور حرفه‌ای ریتم و شدت ماساژ را براساس توانایی و راحتی ماساژگیرنده تغییر خواهد داد.
4 پوزیشن اصلی در ماساژ تایلندی وجود دارد:
در تمامی پوزیشن‌ها عمل کشش وجود دارد و ماساژور بر روی سن لاین‌های اصلی بدن کار می‌کند.
اگر در جریان ماساژ عضلات شما دچار گرفتگی یا خستگی شد و احساس ناراحتی کردید حتماً به ماساژور اطلاع دهید. ماساژور باید از این قضیه مطلع باشد تا فشار و کشش کمتری را بر روی بدن شما اعمال کند. اگر دچار آسیب‌دیدگی هستید یا نقطه‌ای از بدن شما به درد حساسیت دارد حتماً این موضوع را قبل از جلسه ماساژ به ماساژور اطلاع دهید.
از آنجاییکه ماساژ تایلندی بر روی سیستم گردش خون شما اثر می‌گذارد قبل از انجام ماساژ اگر به موارد زیر دچار هستید به دکتر مراجعه کنید:
این ماساژ برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. علاوه‌براین اگر دچار بیماری‌های زیر هستید از انجام ماساژ تایلندی اجتناب ورزید:
این ماساژ ضعف، ناکارآمدی اندام‌ها، دردهای مزمن و غیرمزمن، معلولیت و مشکلات عصبی را درمان می‌کند. علاوه بر این به بهبود وضعیت و رفع عدم تعادل در بدن نیز کمک می‌کند. به طور کلی مزایای ماساژ تایلندی عبارتند از:
تلفیق فعالیت کششی و ماساژ آرام، عضلات سفت را شل و کشیده می‌کند. همچنین گرفتگی‌های عضلانی را که موجب درد می‌شوند کاهش می‌دهد.
بازه حرکتی و انعطاف‌پذیری بر روی عملکرد فعالیت‌های ورزشی شما اثر می‌گذارد. فعالیت‌های کششی این ماساژ باعث کشش پایدار عضلات می‌شوند. این امر تُن و انعطاف‌پذیری عضلات را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه، 34 بازیکن فوتبال تحت این ماساژ قرار گرفتند. بعد از این‌که در یک دوره 10 روزه، 3 بار این ماساژ بر روی آن‌ها انجام شد، بازیکنان فوتبال بهبود قابل‌توجهی را در توانایی‌های خود در تمرین‌ها مشاهده کردند.
محققان بر این باور هستند که افزایش انعطاف‌پذیری به این خاطر است که ماساژ تایلندی گردش خون و تأمین اکسیژن برای عضلات را بهبود می‌بخشد. این امر به کاهش درد و همچنین کاهش چسبندگی عضلانی کمک می‌کند.
این ماساژ عمل کشش حرکت مایعات (نظیر مایع لنفاوی، مایع سینوویال و مایع مغزی نخاعی) در فضای بین مفاصل را بهبود می‌بخشد. محققان تلفیقی از ماساژ تایلندی و تمرینات با چوبدستی را برای مطالعه بر روی افرادی که به آرتریت زانو دچار هستند مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها دریافتند که شرکت‌کنندگان در مطالعه احساس درد کمتری دارند و بعد از 8 هفته از شروع این برنامه راحت‌تر راه می‌روند. در یک مطالعه دیگر که با حضور 60 بیمار مبتلا به آرتروز زانو انجام گرفت، محققان دریافتند که بعد از گذشت 3 هفته از انجام این ماساژ تأثیر آن مساوی با 3 هفته مصرف ایبوپروفن است.
عمل ماساژ موجب بهبود گردش خون را در سراسر بدن می‌شود.
عضلات سفت می‌توانند بر روی مفاصل فشار وارد کنند و موجب درد عضلانی اسکلتی نظیر کمردرد یا درد شانه شوند. ماساژ تایلندی فشار را از روی مفاصل برمی‌دارد و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که به مکان مناسب خود بازگردند و درد را تسکین می‌دهد.
بهبود گردش خون به حذف سموم بدن کمک می‌کند. حذف سموم نیز ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
این ماساژ موجب آرامش ذهن و جسم می‌شود و استرس‌های حسی و ذهنی را کاهش می‌دهد.
ماساژ و کشش می‌توانند بر روی کاهش خستگی بدن اثر زیادی داشته باشند.
ماساژ تایلندی با آرامش بخشیدن به ذهن و جسم انسان به شما کمک می‌کند تا بهتر بخوابید و خواب آشفته را کاهش می‌دهد.
اگر از میگرن رنج می‌برید یا سردردهای مزمن را تجربه می‌کنید، ماساژ تایلندی می‌تواند علائم شما را کاهش دهد. در برخی مطالعات انجام شده بر روی بیمارانی که دچار سردردهای مزمن هستند، محققان دریافتند که ماساژ تایلندی شدت میگرن و سردردهای مزمن را کاهش می‌دهد. اگر به درمان‌های غیرشیمیایی برای تسکین سردرد علاقه‌مند هستید، محققان می‌گویند تأثیر مثبت این ماساژ از چند روز تا 15 هفته بر روی بدن باقی می‌ماند.
این ماساژ یک روش مؤثر و غیرشیمیایی برای درمان کمردرد به شمار می‌آید. در تایلند، محققان بر روی 120 نمونه از افرادی که دچار درد جزئی از ناحیه کمر بودند مطالعاتی انجام دادند. نیمی از این افراد بوسیله ماساژ تایلندی درمان شدند و بقیه افراد نیز با دیگر روش‌ها بهبود یافتند. هر دو گروه طی 4 هفته و هر هفته 2 بار تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش درد در آن‌ها مشاهده شد. دیگر مطالعات نیز نشان می‌دهند که این ماساژ دردهای ناحیه فوقانی کمر را کاهش می‌دهد.
یکی از بهترین جنبه‌های ماساژدرمانی احساس آرامشی است که به ارمغان می‌آورد. اگرچه ماساژ تایلندی نسبت به دیگر ماساژها انرژی بیشتری از بدن می‌گیرد ثابت شده است که نگرانی را کاهش و آرامش فرد را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که این ماساژ را دریافت کرده‌اند استرس کمتری نسبت به بقیه تجربه می‌کنند. نوار مغز این افراد نسبت به دیگر افرادی که تحت سایر درمان‌های فیزیکی قرار دارند، آرامش بیشتر و نگرانی کمتری را در شرایط مشابه نشان می‌دهد.
این ماساژ کل اندام‌های بدن را به حرکت درمی‌آورد و شبیه به یوگا است. به همین دلیل، بسیاری از افراد بعد از ترک جلسه ماساژ می‌گویند نه‌تنها احساس آرامش می‌کننتد بلکه حس می‌کنند جوان‌تر شده‌اند. در یک مطالعه محققان تأثیرات ماساژ تایلندی را با ماساژ سوئدی در افراد خسته مورد قیاس قرار دادند. بعد از انجام هر دو ماساژ شرکت‌کنندگان مورد مصاحبه قرار گرفتند و مشخص شد آن‌هایی که تحت ماساژ تایلندی قرار گرفتند از نظر ذهنی نیرومندتر بودند و از نظر جسمی نیز انرژی بیشتری احساس می‌کردند.
این ماساژ در شل‌سازی و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات، بهبود ایمنی بدن، بهبود گردش خون، تسکین درد اسکلتی عضلانی، کاهش خستگی، آرامش ذهنی، بی‌خوابی، کاهش کمردرد، آرامش و کاهش نگرانی و احیاء انرژی مفید واقع می‌شود.
این ماساژ بدذون استفاده از روغن و لوسیون انجام می‌شود و در این ماساژ نیاز به این نیست که فرد اندام خود را برهنه کند. ماساژگیرنده یک لباس گشاد می‌پوشد و ماساژور بیشتر از حرکات کششی برای انجام ماساژ استفاده می‌کند.
اگر فرد دچار بیماری‌های خونی، سوختگی‌ها، ترومبوز عمیق سیاهرگ و ترومبوسیتوپنی بود نباید از این نوع ماساژ استفاده کند و برای زنان باردار نیز توصیه نمی‌شود.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.





© کپی رایت 1395–1399

source

توسط salamatikhabari