+1 (949) 536-5799
The First Persian Medical Magazine by Healthcare Professionals In North America
تاریخ ارسال : ۲۰ دی ۱۴۰۰
چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و پرطرفدار در سراسر جهان است که به‌علت فواید سلامتی‌بخش آن، وجود انواع ترکیبات فلاونوئیدی که بسیاری از آن‌ها آنتی‌اکسیدان هستند و به جهت اثراتی که در کاهش وزن دارد مصرف آن درحال‌افزایش است. در این مطلب از مقالات پزشکی مجلۀ سیب می‌بینیم که چای سبز چه خاصیتی دارد.
فهرست مطالب
همانند هر مادۀ غذایی دیگری، چای سبز نیز از یک سری مواد تشکیل‌ شده است. چای سبز حاوی کافئین، تئوفیلین، تانن و ترکیبات آنتی‌اکسیدان است.
تحقیقات زیادی برای تشخیص اینکه چای سبز حاوی چه موادی است انجام گرفته است تا با شناسایی مواد مؤثر در آن خواص آن اثبات شود. فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنون هستند که در چای سبز وجود دارند و از مهم‌ترین مواد آنتی‌اکسیدان به شمار می‌روند. وجود این پلی فنون‌ها است که باعث گس‌شدن طعم چای می‌شود.
شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چای سبز ایرانی بهتره یا خارجی. باید بگوییم که این کاملاً بستگی به نحوۀ کاشت، برداشت و فراوری چای دارد.
گیاه چای سبز چند نوع دارد که در کشورهای مختلف کاشته می‌شوند. محصولات وارداتی معمولاً به‌دلیل افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند یا عوارض جانبی داشته باشند.
شما می‌توانید بهترین چای سبز را، که محصول مزارع چای ایران است بدون هیچ افزودنی و نگهدارنده‌ای، از بازار تهیه کنید که اغلب ارزان‌تر است.
چای سبز برای مو
از گذشته‌های دور مردم چین و هند برای کنترل خونریزی، بهبود زخم‌ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن از چای سبز استفاده می‌کردند.
در طب سنتی، طبع چای سبز سرد و خشک است و با افرادی سازگارتر است که طبع گرم و تر یا خشک دارند. باید توجه کنید که، چای سبز برای افراد سرد مزاج در درازمدت ممکن است باعث افزایش سردی بدن آن‌ها شود. بنابراین، باید در میزان مصرف چای سبز دقت کنند.
تاکنون تحقیقات زیادی درمورد اینکه چای سبز چه خواصی دارد انجام شده است و خواص زیادی برای آن اثبات‌ شده است. مهم‌ترین خواص چای سبز عبارت‌اند از:
در کشورهایی که مصرف چای سبز زیاد است موارد ابتلا به برخی از سرطان‌ها کمتر گزارش ‌شده است؛ اما تاکنون، مطالعۀ دقیقی برای اینکه چای سبز مستقیماً از چه سرطانی جلوگیری می‌کند انجام نشده است.
با وجود این، استفاده از عصارۀ پلی فنول در چای سبز برای محافظت از پوست در برابر اشعۀ ماورای بنفش نقش دارد که این خود از سرطان‌های مختلفی مانند کارسینوم سلول بازال جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز باعث کاهش آزار سلولی و کاهش ریسک ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.
کاتچین‌های موجود در چای سبز و کافئین متابولیسم را افزایش می‌دهند و این موجب چربی‌سوزی بیشتر و کاهش وزن می‌شود. برطبق مطالعۀ انجام‌شده، مصرف هم‌زمان کاتچین‌های موجود در چای سبز و کافئین اثرات بهتری در کاهش وزن نسبت به مصرف کافئین به‌تنهایی دارند.
مطالعات نشان می‌دهند که، چای سبز، با کاهش کلسترول تام و LDL، عواملی که باعث ایجاد فشارخون و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند را کاهش می‌دهد.
ازطرفی با افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خون، چای سبز از اکسیداسیون LDL و رسوب پلاک‌های آترواسکلروز در عروق جلوگیری می‌کند که این موجب کاهش بروز بیماری‌هایی مانند سکتۀ قلبی می‌شود.
چای سبز، در کنار ورزش، می‌تواند منجر به چربی‌سوزی بیشتر شود؛ ازاین‌رو ریسک کبد چرب در چاقی را کاهش می‌دهد. با بهبود وضعیت تغذیه‌ای و بهداشتی، بروز کبد چرب در افرادی که فعالیت زیادی ندارند افزایش ‌یافته است.
کبد چرب می‌تواند درنهایت باعث از بین رفتن سلول‌های کبدی و ایجاد سیروز کبدی شود. مصرف چای سبز برای کبد چرب می‌تواند سودمند باشد. البته اگر در کنار آن ورزش منظم انجام شود.
چای سبز و عصارۀ آن، در کنار سایر فوایدی که دارد، برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان در چای سبز موجب بهبود وضعیت مو و پوست می‌شود. فواید چای سبز و فراورده‌های آرایشی بهداشتی حاوی آن برای پوست و مو عبارت‌اند از:
یکی از نکات مهم، استفاده‌نکردن از آب جوش برای دم‌کردن چای سبز است؛ زیرا، بسیاری از ترکیبات حساس به حرارت در چای سبز را از بین می‌برد. پس بهتر است، پس از به جوش آمدن آب دو تا سه دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. قراردادن قوری چای سبز روی سماور یا ریختن آب جوش روی چای سبزِ دم‌کشیده جزء از بین بردن ترکیبات حساس به حرارت آن فایدۀ دیگری ندارد.
برای دم‌کردن چای سبز ترجیحاً از قوری یا لیوان‌های سرامیکی استفاده کنید؛ زیرا، جنس قوری و فنجان روی رنگ آن اثر دارد.
بهتر است به‌جای چای کیسه‌ای از برگ‌های طبیعی چای سبز استفاده کنید. بهترین نسبت چای به آب ۳ گرم (یک قاشق چای‌خوری) به ازای هر فنجان است.
یک تا سه دقیقه زمان برای دم‌کشیدن چای سبز کافی است. با افزایش زمان ممکن است طعم نوشیدنی شما تلخ شود. اگر چای شما طعم ملایمی دارد، می‌توانید کمی بیشتر برای دم‌کشیدن زمان دهید. پس از دم‌کشیدن چند بار آن را به داخل لیوان بریزید و برگردانید تا ترکیبات آن درکل دمنوش به یک اندازه پخش شوند.
برای پاسخ به این سؤال که چای سبز تا چند ساعت قابل استفاده است باید گفت، از مصرف چای سبز کهنه و مانده در قوری که چند بار دم کشیده است اجتناب کنید؛ زیرا، علاوه بر از بین رفتن مواد آنتی‌اکسیدان، امکان رشد باکتری‌ها در آن وجود دارد.
بهتر است، چای سبز را به اندازۀ نیاز دم‌ کرده و میل کنید و سعی کنید دمنوش آماده را در یخچال نگهداری نکنید.
چای سبز چه خاصیتی دارد
قبل از پاسخ به این سؤال که چای سبز چه موقع باید مصرف شود بهتر است پاسخ این سؤال که روزانه چقدر می‌توان چای سبز مصرف کرد را بدهیم. بیش از دو تا سه فنجان چای سبز در روز مصرف نکنید؛ زیرا، می‌تواند سبب بی‌خوابی، اضطراب، تحریک‌پذیری عصبی و کمبود آهن در بدن شود.
بهترین زمان برای مصرف چای سبز نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی است. توصیه می‌شود که در شرایط زیر چای سبز مصرف نکنید:
درکل عوارض مصرف چای سبز در بزرگسالان شایع نیست و درصورت مصرف در مقادیر نرمال معمولاً عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما، برای پاسخ به این سؤال که چای سبز چه ضرری دارد توجه به نکات زیر ضروری است:
برخی افراد ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند و با مصرف چای سبز دچار ناراحتی‌های گوارشی، اضطراب، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی شوند.
مصرف چای سبز در کنار محرک‌های دیگر می‌تواند موجب بالارفتن ضربان قلب شود. همچنین تحقیقات اندکی نشان می‌دهند که، مصرف مقدار زیاد عصارۀ چای سبز موجب آسیب کبدی می‌شود اما هنوز این مورد کاملاً اثبات نشده است.
پرسش‌وپاسخ درباره فواید استفاده از چای سبز
چای سبز با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها، بهبود وضعیت پوست و مو مؤثر باشد. همچنین به‌دلیل ترکیباتی که دارد می‌تواند به بهبود چربی‌سوزی نیز کمک کند.
ممکن است بعضی از افراد به ترکیبات چای سبز یا افزودنی‌های آن حساسیت داشته باشند. همچنین مصرف چای سبز با داروهای محرک ممکن است باعث بالارفتن ضربان قلب شود.
بهتر است نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی مصرف شود.
منبع
https://www.medicalnewstoday.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر




2020 seebmagezine.com. All rights reserved.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به سیب، مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا می باشد

source

توسط salamatikhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *