بلک فرایدی (Black Friday) که امسال در ۲۶ نوامبر یا ۵ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، یکی از روزهای مهم سال در دنیا برای خرید و فروش محصولات با تخفیف بسیار بالا است. در این روز بسیاری از مردم در سراسر دنیا خریدهای سال نو را با قیمت بسیار پایین از فروشگاه‌های مهمی از جمله آمازون، تارگت و والمارت تهیه می‌کنند.
در این چند سال گذشته، روز جمعه سیاه نیز در برخی از فروشگاه‌های حضوری و آنلاین از جمله موتن رو برگزار می‌شود که همه می‌توانند محصولات مورد‌علاقه خود را با تخفیف‌های شگفت‌انگیز تهیه کنند. در این مقاله نگاهی به پرفروش‌ترین محصولات بلک فرایدی در ایران و سراسر دنیا می‌اندازیم تا شما با ایده از محصولات پرفروش دنیا لیست خرید خود را کامل کنید و تمام محصولات را از جمله خرید لوازم آرایش و مراقبتی را با قیمت پایین تهیه کنید.
این روزها، با وجود حضور اینترنت و فضای مجازی، ویدیوهای آنباکسینگ (باز کردن جعبه خرید) یکی از پربیننده‌ترین ویدیوها چه در ایران و چه در کشورهای دیگر است. کمی خاطرات کودکی‌تان را به ‌یاد آورید، همان لحظه‌ای که در مراسم تولد، در انتظار باز شدن و تماشای هدایایی بودیم که برای صاحب تولد می‌آوردند. حتی تماشای باز شدن جعبه‌ی پتوی پلنگی، ساعت دیواری و کاسه و بشقاب هم لذت‌بخش بود! تماشای آنباکسینگ محصولات در فضای مجازی هم همان لذت را دارد، با این تفاوت که دیگر از پتوی پلنگی خبری نیست!
لذت دانستن آمار فروش بلک فرایدی هم دست کمی از تماشای آنباکسینگ ندارد. البته این که بدانیم در بلک فرایدی سال‌های گذشته در ایران و کشورهای دیگر چه گذشت، کمک بسیاری در تهیه یک لیست خرید درست می‌کند. در این صورت متوجه می‌شویم که به چه محصولی نیاز داریم تا آن را با تخفیف خریداری کنیم و حتی در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنیم.
پیش از آنکه از آمار بلک فرایدی در ایران و جهان باخبر شویم، بهتر است سراغ داستان بلک فرایدی برویم. در کشورهای غربی، آخرین پنجشنبه ماه نوامبر، روز شکرگزاری نام دارد که احتمالاً در فیلم‌ها دیده‌اید که خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و بوقلمون می‌خورند و شکرگزاری می‌کنند. این روز در نوامبر تعطیل است و روزهای بعد از آن که در آخر هفته قرار دارد، به قول ما ایرانی‌ها، روزهای بین التعطیلین است!
از آن‌جایی که تعطیلات روز شکرگزاری آخرین تعطیلات سال میلادی است، مردم بسیاری از کشورها، از گذشته در این روز محصولات موردنیاز و البته هدایایی برای دوستان خود برای کریسمس و سال نو تهیه می‌کردند. همین ازدحام جمعیت برای خرید در روز جمعه، یعنی بعد از روز شکرگزاری، باعث شد که برخی از فروشگاه‌ها محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند، تا مشتریان بیشتری جذب آن‌ها شوند.
به‌مرورزمان این رسم تخفیف و فروش فوق‌العاده فروشگاه‌ها به یک سنت تبدیل شد و اکنون تمام فروشگاه‌ها در این جمعه محصولات خود را با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند. بعدها این سنت با توسعه تکنولوژی و اینترنت، به کشورهای دیگر مثل ایران رسید.
بلک فرایدی
البته اگر تا سال‌ها گمان می‌کردید که جمعه سیاه یعنی روزی بدشگون، چندان هم بی‌راه فکر نمی‌کردید، چراکه ۱۵۲ سال پیش، یعنی در سال ۱۸۶۹، این روز چندان هم خوشایند نبود. داستان بلک فرایدی از جایی شروع می‌شود که دو نفر از زمین‌خواران آمریکایی به نام جی گولد و جیمز فیسک، در مدت‌زمان کمی، انحصار طلای آمریکا را از آن خود کردند و مسلماً از این راه سود کلانی هم به‌دست آوردند. به همین دلیل، به اشتباه، مقدار زیادی طلا وارد بازار شد و این مسئله باعث ورشکستی و نابودی زندگی بسیاری در آن دوره شود. ازاین‌رو، روزی به نام جمعه سیاه در تاریخ بشر متولد شد.
اما گاهی می‌توان یک اتفاق منفی را از راه هوشمندانه‌ای به یک اتفاق مثبت تبدیل کرد و فلسفه بلک فرایدی هم از همین‌جا تغییر کرد و بسیاری حتی به یاد نمی‌آورند که جمعه سیاه سال ۱۸۶۹ چه اتفاقی افتاد! سال‌ها بعد، یعنی در دهه ۶۰ میلادی و پس‌ازآن، آخرین پنج‌شنبه ماه نوامبر یا روز شکرگزاری و روزهای پس‌ازآن که یک تعطیلی مهم آخر سال در ایالات‌متحده آمریکا و برخی از کشورها محسوب می‌شود، همانند اسفندماه ایران، خیابان‌ها و فروشگاه‌ها همچون سال‌های گذشته، بسیار شلوغ بود و دوباره نام بلک فرایدی (Black Friday) با تأثیر روزنامه نیویورک‌تایمز سر زبان‌ها افتاد، اما این بار به نحوی دیگر!
شلوغی و اشتیاق برای خرید هدیه سال نو و مایحتاج در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به حدی بود که دیگر جمعه سیاه، احساس منفی همچون صد سال گذشته تلقی نمی‌کرد و حتی گاهی از آن روز به‌عنوان “زمان طلایی برای خرید” هم یاد می‌شد.
اما برای رقابت و فروش بهتر و بیشتر در آن شلوغی خرید آخر سال و کریسمس و سال نو، صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها چه کردند؟ بله درست حدس زدید! تخفیف‌های ویژه روی اجناسشان لحاظ کردند و با یک تیر دو نشان زدند: مشتری‌های بیشتری جذب فروشگاه‌هایشان می‌شدند و البته محصولات تا آخر سال فروش می‌رفتند و دیگر نیازی نبود محصولات را تا سال جدید نگهدارند! که این یک موفقیت چشمگیر بود!
اکنون ایران هم جزء کشورهای است که روز جمعه سیاه در برخی از فروشگاه‌های آفلاین یا آنلاین مثل موتن رو برگزار می‌شود. بد نیست بدانید که فروشگاه بامیلو، اولین فروشگاه اینترنتی در ایران بود که جمعه سیاه را برگزار کرد. در حال حاضر رو فروشگاه اینترنتی موتن هم این روز را با تخفیف‌‌های کم‌نظیر روی تمام محصولات آرایشی و بهداشتی خود قرار می‌دهد.
در سال ۱۳۹۹ موتن رو علاوه بر تخفیف‌های شگفت‌انگیز روی تمام محصولات خود، کمپین ۱=۲ را نیز برگزار کرد که در روز بلک فرایدی می‌توانستید یک محصول خریداری کنید و محصول دیگری به انتخاب خودتان، به رایگان از موتن رو هدیه بگیرید.
بنابراین اهمیت روز بلک فرایدی را در ایران دست کم نگیرید که در ایران از مزیت‌ بیشتری برخوردار خواهید بود، چراکه شما می‌توانید خرید‌های موردنیاز خود را با تخفیف بالا مثل خرید لوازم آرایش تهیه کنید و برای خرید سال نوی ایرانی هم بازهم می‌توانید از تخفیف‌های خوبی از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی برخوردار شوید. در این صورت در هزینه‌های خود به‌طور چشمگیری صرفه‌جویی خواهید کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در برخی از کشورهای غربی، هیجان برای خرید بلک فرایدی به حدی است که برخی از خانواده‌ها، از شب یا حتی روز قبل جلوی فروشگاه‌ها چادر می‌زدند و اخبار ازدحام، دعواها و هجوم جمعیت در فروشگاه‌ها، تا مدت‌ها سوژه‌‌ی خبرها و رسانه‌ها می‌شود.
اما ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد! در بلک فرایدی سال ۲۰۲۰ دیگر خبری از چادرها و ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاه‌های معروفی مثل انتروپالوژی (anthropologie)، تارگت (target) یا والمارت (Walmart) نبود! اما داستان بلک فرایدی را حتی کرونا هم نتوانست شکست دهد!
خوشبختانه فروشگاه‌های آنلاین، لباس قهرمانی را به تن کردند و به کمک مردم شتافتند. اگرچه در سال‌های گذشته هم در روز بلک فرایدی فروشگاه‌های آنلاین فروش بالایی داشتند، اما در سال ۲۰۲۰ که تمام کشورها درگیر ویروس کرونا بودند، فروشگاه‌های آنلاینی مثل آمازون (amazon)، ای‌بِی (ebay) و رَکوتِن (rakuten) آمار فروش بلک فرایدی را جابه‌جا کردند و کرونا باعث تغییر فرهنگ خرید و فروش در بسیاری از کشورها، از جمله ایران شد.
طبق آمار، خرید اینترنتی در ایران، نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر از سال‌های قبل از کرونا شده است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند برای حفظ سلامت خود و دیگران در خانه بمانند و از خرید آنلاین آسان خود لذت ببرند و البته از تخفیف فروشگاه‌های آنلاین هم بهره‌مند شوند.
جمعه سیاه
سال ۲۰۲۰ اولین سالی که بود که جمعه سیاه در کرونا و قرنطینه برگزار می‌شد، اما جالب است بدانید که سال ۲۰۲۰ آمار بلک فرایدی جابه‌جا شد! بیش از ۱۰۰ میلیون مشتری، در کشورهای خارجی از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کردند که آمار فروش ۸% بالاتر از سال‌های گذشته بود. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای غربی، تنها ۵۸.۷ میلیون نفر از فروشگاه‌های حضوری خرید کردند و آمار خرید حضوری در این سال، ۳۷% سقوط کرد!
البته در سال ۲۰۱۹ بازهم آمار خرید آنلاین بیشتر از خرید حضوری بود. طبق آمار، بیش از ۸۴.۲ میلیون نفر خرید آنلاین را ترجیح می‌دادند، در حالی که بیش از ۹۳ میلیون نفر پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، خرید حضوری را ترجیح می‌داند. این کاهش جمعیت و تمایل به خرید حضوری نشان می‌دهد که فرهنگ خرید آنلاین، روز‌به‌روز بیشتر و موفق‌تر از سال‌های گذشته است.
پس از شیوع ویروس کرونا، با توجه به اشتیاق مردم برای خرید آنلاین، بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ دنیا، تصمیم گرفتند محصولات خود را به‌صورت آنلاین به فروش برسانند. اگر نگاهی به صفحات اینستاگرام در ایران بیندازید، متوجه می‌شوید که تعداد کسب و کارهای کوچک و فروشگاه‌های آنلاین بسیار بیشتر از سال‌های گذشته شده و از خرید یک گلسر کوچک گرفته تا خرید خانه هم به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد.
البته مزایای خرید و فروش اینترنتی در این بخش به پایان نمی‌رسد. اجازه دهید با یک مثال کوچک توضیح دهیم. در ایران خرید و حتی اجاره یک مغازه کوچک در انتهای یک کوچه باریک، بازهم گران است و علاوه بر هزینه اجاره، هزینه آب، برق، گاز و مالیات و البته حقوق و بیمه کارمند و کارگر هم باید لحاظ شود!
بنابراین صفحات اینستاگرام فروشگاه‌های آنلاین فرصت بسیار بزرگی بود که بسیاری حتی در خانه مشغول به کار شوند. برای مثال بسیاری از خانم‌های خانه‌دار با فروش محصولات غذایی، هنردست و … کسب و کارهای کوچکی برای خود راه‌اندازی کردند که حتی برای فروش برخی از محصولات افتتاح یک فروشگاه یا یک مغازه کوچک، نیاز به هزینه اولیه زیادی داشت. بنابراین آمار فروش آنلاین پس از کرونا نشان می‌دهد که فرهنگ خرید اینترنتی در ایران هم روز‌به‌روز گسترش‌یافته است.
آمار فروش جمعه سیاه در ایران و دنیا
 
دیگر زمان آن است که به این پرسش پاسخ دهیم که پرفروش‌ترین محصولات در بلک فرایدی در دنیا چه بود؟ پاسخ به این سؤال کمک می‌کند تا ایده برای خریدهای جمعه سیاه در ایران داشته باشید و محصولات موردعلاقه و موردنیاز خود را با قیمت پایین‌تر از زمان‌های دیگر، تهیه کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید که فروش بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۰ که شیوع کرونا در اوج خود بود، در رأس خریدهای آنلاین قرار داشت. بازی سوپر ماریو سه بعدی یا همان قارچ خور (Super Mario 3D All-Stars) و بازی انیمال کراسینگ (Animal Crossing) جزء بازی‌های پرفروش دنیا بود. البته بازی لگو که در دسته‌ی اسباب‌بازی‌های فیزیکی قرار دارد نیز فروش بالایی داشت.
از گروه محصولات الکترونیکی ایرپاد، اپل واچ، لپ‌تاپ سامسونگ و HP و تلویزیون ۴k پرفروش‌ترین محصولات دنیا با تخفیف بالا بودند که در آمار فروش بلک فرایدی خرید آنلاین و حضوری قرار داشتند.
همان‌طور که می‌دانید، سایت آمازون، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در دنیا است که هر آنچه که به ذهنتان خطور کند را در آن به فروش می‌رسانند. از مزیت‌های سایت آمازون نظرات دقیق کاربران از سراسر دنیا است.
اما شاید با خودتان فکر کنید که سایت آمازون و نظرات کاربران برای خریداران ایرانی چه فایده‌ای دارد؟ یکی از مزیت‌هایی که مشتریان ایرانی می‌توانند از سایت آمازون بهره‌مند شوند این است که محصول خارجی مثل گوشی سامسونگ یا حتی برند ریمل موردنظر خود را در آمازون جستجو کنند و از نظر کاربران سراسر دنیا بهره‌مند شوند. در این صورت می‌توانید خرید آنلاین راحت‌تر و آسوده‌تری داشته باشید.
سایت آمازون در سال‌های شیوع ویروس کرونا با فروش چشمگیرتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شد، اما همیشه روز بلک فرایدی، با تخفیف‌های کم‌نظیری که برای محصولات خود قرار می‌دهد، همیشه فروش قابل‌توجه‌تری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین دیگر دنیا دارد.
در سایت آمازون کالاهای جالبی در سال ۲۰۲۰ به فروش رسید که پرفروش‌ترین آن‌ها اسپیکر، تلویزیون ۴k، موس ایر یا ریموت، کارت بازیِ Exploding Kittens، مسواک برقی فیلیپس، پِلنر یا دفتر برنامه‌ریزی و جاروبرقی رباتیک بود. (این خریدها کاملاً تأثیر ماندن در خانه را نشان می‌دهد!)
البته ناگفته نماند، فروشگاه اینترنتی آمازون، علاوه بر بلک فرایدی، تخفیف سایبر ماندی هم دارد. سایبر ماندی (Cyber Monday) یا دوشنبه سایبری بعد از جمعه سیاه است که در آن روز بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، محصولات خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند.
احتمالاً از فروش سایت آمازون در روز جمعه سیاه بسیار تعجب خواهید کرد. آمار فروش سایت آمازون در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که در روز بلک فرایدی فروش محصولات تا ۲۲۲.۴۳% و در روز دوشنبه سایبری فروش تا ۲۲۰.۹۸% افزایش‌یافته که در تمام دنیا این میزان افزایش فروش شگفت‌انگیز است!
آمار نشان می‌دهد که تنها فروشنده‌های مستقل سایت آمازون ۶۰% فروش بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشتند. البته جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۰ فروش سایت آمازون باعث افزایش ۲.۲ میلیون فرصت شغلی در کشورهایی که با آمازون فعالیت دارند نیز شده است. ناگفته نماند  سلبریتی‌هایی مثل ویکتوریا بکهام و لیدی گاگا برای فروش برند لوازم آرایش و لباس خود نیز با آمازون همکاری می‌کنند.
برخلاف سال‌های گذشته که مردم در ایران آشنایی چندانی با روز بلک فرایدی نداشتند، سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، اوضاع کمی متفاوت بود. بسیاری از مردم که خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دادند، این بار به دلیل حفظ سلامت خود و دیگران به خرید آنلاین مشتاق شدند و با پدیده جمعه سیاه هم نیز آشنا‌تر شدند.
البته بسیاری از خرده‌فروش‌‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، چند سالی است که تخفیف‌های ویژه‌ای در جمعه سیاه قرار می‌دهند که موتن رو علاوه بر تخفیف سال ۱۳۹۹، فروش محصولات ۱=۲ را در کمپین خود نیز قرار دارد و در جمعه سیاه ۱۴۰۰ که مصادف با ۵ آذر خواهد بود، بازهم با تخفیف‌های کم‌نظیری، مشتریان خود را شگفت‌زده خواهد کرد.
احتمالاً تعجب نخواهید کرد اگر بدانید که در جمعه سیاه سال ۱۳۹۹ در ایران فروش ماسک و ماده ضدعفونی، بیشتر از محصولات دیگر بود. البته این مسئله کاملاً طبیعی است، چراکه نیاز مردم در سال‌های شیوع کرونا کاملاً تغییر کرده است. از محصولات پرفروش دیگر در جمعه سیاه در ایران می‌توان به خرید گوشی موبایل، لباس و لوازم آرایش و سرگرمی‌هایی مثل پازل اشاره کرده.
البته پیش‌بینی می‌شود که آمار خرید در بلک فرایدی در ایران بیشتر خواهد شد، چراکه اطلاع‌رسانی و تمایل مردم برای خرید اینترنتی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است و اطمینان و اعتماد بیشتری میان خریدار و فروشنده اینترنتی به وجود آمده است.
برخلاف سال‌های گذشته که بسیاری از مردم دنیا خرید حضوری لوازم آرایش را برای تست بو، رنگ و … ترجیح می‌دادند، سال ۲۰۲۰ تغییر اساسی در روند فروش لوازم آرایش در دنیا ایجاد شد. البته بسیاری تصور می‌کردند که میزان فروش لوازم آرایش در شیوع کرونا کمتر خواهد بود، اما آمار فروش بلک فرایدی در سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا چیز دیگری را نشان می‌دهد!
در سال ۲۰۲۰ آمار فروش لوازم آرایش در بلک فرایدی در سراسر دنیا ۴۶% و در دوشنبه سایبری ۴۷% نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت! البته ناگفته نماند که بیشتر از لوازم آرایش، محصولات مراقبت پوست و مو بیشترین فروش را در قرنطینه کوید ۱۹ داشته است.
برای مثال محصولات مراقبت پوست و مو در روز بلک فرایدی سال ۲۰۲۰، نسبت به فروش کل سال، افزایش ۴۸۰۰% داشته است که این میزان افزایش فروش در تمام دنیا بسیار عجیب و قابل‌توجه است.
حراج لوازم آرایشی در بلک فرایدی
در میان تمام برندهای آرایشی معروف دنیا، برند مک (Mac)، کایلی جنر (Kylie Cosmetics)، لانکوم (Lancome) و هدی بیوتی (Huda Beauty) بیشتری فروش را در دنیا داشته‌اند که البته با این میزان تبلیغات در اینستاگرام و صفحات مجازی، غیر از این تصور نمی‌شد!
در بخش زیر پرفروش‌ترین محصولات آرایشی و بهداشتی در بلک فرایدی سال گذشته قراردادیم تا بتوانید محصولات پرفروشی که بسیاری از مردم در ایران و سراسر دنیا تهیه می‌کنند را بشناسید و محصول موردنظر خود را برای خرید جمعه سیاه امسال در ایران انتخاب کنید!
 
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *





© کپی رایت 1395–1399
وب سایت ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. اطلاعات بیشتر در مورد: خط مشی کوکی
آخرین اخبار ما را مستقیماً در ایمیل خود دریافت نمایید.

source
پوشش سقف

توسط salamatikhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *