(949) 536-5799
The First Persian Medical Magazine by Healthcare Professionals In North America
تاریخ ارسال : 06 آبان 1400
حفظ کردن آب بدن برای سلامتی بسیار مهم است با این وجود بسیاری از مردم مایعات کافی مورد نیاز بدن خود در روز را مصرف نمی کنند . حدود شصت درصد از بدن ما از آب ساخته شده است و حدود هفتاد و یک درصد از سطح سیاره  زمین نیز از آب تشکیل شده است . با وجود اینکه آب به طور طبیعی همه جا هست اما باعث نشده که نوشیدن کافی آن در صدر فهرست الویت های مردم باشد .
فهرست مطالب
غضروف که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات یافت می شود حاوی هشتاد درصد آب است، کم آبی طولانی مدت می تواند توانایی انعطاف مفاصل را کاهش دهد و منجر به درد مفاصل  شود .
بزاق به هضم غذایی که می خوریم کمک می کند. دهان، بینی و چشم های ما به کمک بزاق و مخاط ها مرطوب نگه داشته می شوند.آب آشامیدنی باعث تمیز شدن سطح دهان می شود و نوشیدن آب به جای نوشیدنی های گازدار و شیرین شده می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
بیش از نود درصد خون ما از آب تشکیل شده است و وظیفه مهم اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن به کمک خون و آب محلول در آن انجام می شود .
کم آبی باعث می شود که بدن در برابر اختلالات پوستی و چین و چروک زودرس آسیب پذیر تر شود.
کم آبی می تواند بر ساختار مغز تاثیر منفی بگذارد و همچنین بر تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش بسزایی دارد. کم آبی طولانی مدت منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد درست مغز و استدلال می شود .
آبی که در لایه های میانی پوست وارد و ذخیره می شود کمک به تنظیم و ملایم کردن حرارت بدن می شود به طوریکه هنگام گرم شدن بدن به صورت عرق به سطح پوست می آید و در حین تبخیر شدن بدن را خنک می کند.
روده ی ما برای عملکرد بهتر به آب کافی نیاز دارد ، کم آبی منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست ،اسیدی شدن معده و در نهایت سوزش و درد معده می شود .
آب کافی در بدن به کمک فرآیند عرق کردن ،ادرار و مدفوع کردن به اندازه نیاز بدن ، سبب پاک شدن بدن ما از سموم می شود .
کمبود آب باعث غلظت خون و در نتیجه افزایش فشار خون را به دنبال خواهد داشت.
هنگام کم آبی ، بدن با مسدود کردن مسیرهای عبور و مرور هوا برای به حداقل رساندن از دست رفتن آب ذخیره ی خود ، باعث ضعف در عملکرد دستگاه تنفسی می شود و می تواند منجر به افزایش ابتلا به آلرژی و آسم شود.
تمام مواد معدنی و مغذی برای بدن به صورت محلول در آب هستند و به کمک آب موجود در بدن می توانند خود را به نقاط مختلف بدن برسانند.
کلیه ها وظیفه تنظیم مایعات بدن را به عهده دارند ، اما کمبود آب کافی در بدن می تواند ضمن آسیب زدن به کلیه ها منجر به ایجاد سنگ کلیه و مشکلات و بیماری های ناشی از آن شود.
نظر محققین مصرف بیشتر آب ممکن است کارآیی ما را در طول فعالیت ورزشی افزایش دهد و طی تحقیقاتی دریافتند که کم آبی عملکرد ما را در فعالیت هایی که بیش از سی دقیقه طول می کشد را کاهش می دهد.
در صورتی که از آب به جای آبمیوه ها و سوداهای شیرین شده استفاده کنیم منجر به کاهش وزن خواهد شد و همچنان خوردن آب قبل از غذا کمک به حس سیر بودن باعث کاهش اشتها می شود.
در مهمانی ها هنگام مصرف الکل استفاده از آب سودای شیرین نشده به همراه یخ و لیمو به جای نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها ، به جلوگیری از مصرف بیش از حد الکل و در نهایت کاهش خماری بعد از مصرف الکل می انجامد.
آب آشامیدنی چه از شیر آب و چه از آب معدنی بهترین منبع مایعات مورد نیاز بدن است. بعد از تحقیقات پی در پی توسط دانشمندان و جامع پزشکی مصرف آب توصیه شده برای خانم ها 7/2 لیتر و برای مرد ها 6/3 لیتر در روز می باشد. در پایان قابل ذکر است که مصرف آب به میزان کافی از مهم ترین نکات برای حفظ سلامتی است  .
 
مترجم  و جمع آوری کننده: سپیده تیرگر
منبع : www.medicalnewstoday.com
 
   
 
 
مطالب مرتبط
ارسال نظر




2020 seebmagezine.com. All rights reserved.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به سیب، مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا می باشد

source
پوشش سقف

توسط salamatikhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *