(949) 536-5799
The First Persian Medical Magazine by Healthcare Professionals In North America
تاریخ ارسال : 07 مهر 1400
سرماخوردگی یک عفونت مسری ویروسی است که ممکن است در اثر تماس مستقیم با فرد ناقل ویروس، استنشاق هوای حاوی ویروس و یا لمس وسایل آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل گردد. ویروسهای سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی به صورت نهفته در مجاری تنفسی باقی بمانند و در شرایط مناسب در زمانی که فرد در اثر عواملی نظیر سرما، استرس و خستگی دچار ضعف سیستم ایمنی گردیده است، ایجاد بیماریزایی نمایند. پس برای سرماخوردگی الزاما به دنبال یک فرد ناقل در اطراف خود نگردید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد، در مجله پزشکی سیب به راههای ساده و عملی جهت جلوگیری از سرماخوردگی اشاره می نماییم.
فهرست مطالب
برای پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی باید بهداشت را رعایت کرده و برخی موارد را در سبک زندگی خود اعمال کنید. رعایت این می‎تواند به پیشگیری از سرما خوردگی مخصوصا در فصول سرد جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: از بیماری سرما خوردگی تا ویروس کرونا
رعایت بهداشت به طور کلی شامل موارد بسیاری است که می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه به بررسی موارد بهداشتی برای جلوگیری از سرما خوردگی در مراحل اولیه خواهیم پرداخت:
همواره دست‌های خود را بشویید. اولین و کماکان بهترین راه جلوگیری از سرماخوردگی، شستشوی مداوم دستها می باشد. افراد ناقل ویروس با عطسه و یا سرفه کردن ویروس ها را به اشیاء منتقل می کنند که می توانند برای روزها تا هفته ها روی آنها باقی بمانند و پس از انتقال به بدن ما ایجاد بیماری نمایند. شستشوی معمولی با آب و صابون این ویروس ها را از روی دست شما می زداید. وسایلی مانند تلفن همراه و صفحه کلید کامپیوتر که معمولا شسته نمی شوند، بسیار آلوده هستند و بهتر است پس از لمس آنها دستهایتان را بشویید. همچنین در هنگام سرماخوردگی جهت پرهیز از ابتلای دیگران، از دست دادن و روبوسی خودداری کرده و به سادگی علت دست ندادن را برای دیگران توضیح دهید. مطمئن باشید هیچ کس سرماخوردگی را به دست دادن وروبوسی کردن ترجیح نمی دهد.

با دست آلوده صورت خود را لمس نکنید. چشم ، دهان و بینی مهم ترین راههای ورود ویروس ها به بدن می باشند. پس با دستهای آلوده صورت خود را لمس نکنید. لمس صورت کودکان و یا بوسیدن آنها از مهم ترین راههای ابتلای آنان به سرماخوردگی و یا بالعکس انتقال سرماخوردگی از ایشان به والدینشان می باشد. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستانتان نپوشانید. به جای پوشاندن صورت با دست در هنگام عطسه یا سرفه از دستمال کاغذی استفاده نمایید و آن را بلافاصله دور بیاندازید.
خواب کافی داشته باشید و از استرس پرهیز نمایید. خستگی و استرس و نخوابیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش شانس ابتلا به بیماری ها می گردد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی سرماخوردگی داشته باشد.
بسیاری از افراد در پاییز دچار سرماخوردگی می‌شوند. یکی از بهترین راه برای جلوگیری از سرما خوردگی پاییز، رفتن در فضای باز است.حتی الامکان از هوای آزاد استفاده نمایید. بسیاری از افراد در فصول سرد برای پرهیز از سرما، جلوی جریان هوای آزاد را در خانه و محل کارشان می گیرند. تنفس در محیط- های بسته باعث می گردد تعداد ویروسها در هوای تنفسی افزایش یافته و شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد. تا جایی که امکان دارد از تنفس در هوای بسته در کنار فرد مبتلا به سرماخوردگی پرهیز نمایید و اگر امکان پرهیز ندارید، حداقل تهویه مناسب ایجاد نمایید.

سیگار نکشید. رطوبت مخاط بینی و راههای تنفسی به همراه حرکت موجی موهای ظریف داخل مجاری تنفسی (مژکهای تنفسی) به سمت خارج، مهم ترین عامل به دام افتادن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از انتقال آنها به بخشهای پایینی مجاری تنفسی و ریه ها می باشد. اگر این سیستم به درستی عمل نکند، شانس سرماخوردگی و عفونت های تنفسی افزایش می یابد. سیگار کشیدن باعث خشک شدن راههای تنفسی و فلج شدن موقتی مژکهای تنفسی می گردد که باعث می شود ویروسها از این سیستم محافظتی به راحتی عبور کرده و باعث بیماریزایی گردند. کشیدن یک سیگار، مژکهای تنفسی را برای بیش از نیم ساعت فلج می نماید و در درازمدت می تواند باعث آسیب دائمی به این مژکها گردد.
ورزش را فراموش نکنید. ورزش مداوم هفتگی به خصوص ورزش های هوازی (آیروبیک) باعث تقویت سیستم ایمنی، افزایش تهویه ریوی و کاهش امکان حضور و تکثیر ویروس ها در ریه ها می گردند. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در رگها و کلیه ها، باعث جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می‌شود. می گردد.
 
مایعات بنوشید. نوشیدن مقادیر مناسب مایعات باعث شستشو و خروج میکروبها از بدن می گردد. چای سبز و یا چای معمولی کم رنگ در کنار آب معمولی بهترین انتخاب برای فصول سرد هستند. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی مقادیر زیادی ویتامین C دارند که در جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفیدند. اگر آبمیوه طبیعی در دسترس نیست، پودرها و قرص های جوشان ویتامین C را می توانید جایگزین نمایید.
همچنین بخوانید: بیماری سرما خوردگی تا ویروس کرونا
تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می نماید. در فصول سرد سال، بدن نیاز به مصرف کالری بیشتری جهت تولید گرما دارد. شروع رژیم های غذایی افراطی مانند مصرف آب به تنهایی و یا کاهو می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی در این زمان و افزایش شانس ابتلا به سرما خوردگی گردد.
میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی، کیوی و تمامی مرکبات دارای ویتامین C فراوان می باشند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای با رنگهای مختلف و گوجه فرنگی هم دارای ویتامین C می باشند. ماست و باکتری های مفید آن به ضدعفونی کردن سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی کمک می نماید.
 
 
 
منبع:
وب سایتwebmd
مطالب مرتبط
ارسال نظر



2020 seebmagezine.com. All rights reserved.
تمامی حقوق محفوظ و متعلق به سیب، مجله پزشکی-سلامت ایرانیان آمریکا می باشد

source
پوشش سقف

توسط salamatikhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.